printlogo


معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران:
خانواده‌ها در سبک زندگی نیازمند آموزش هستند/ضعف در نظارت بر اجرای قوانین شیوه‌های استیفای حقوق زنان
خانواده‌ها در سبک زندگی نیازمند آموزش هستند/ضعف در نظارت بر اجرای قوانین شیوه‌های استیفای حقوق زنان
کد خبر: 5323
معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ضمن اشاره به ضعف در نظارت بر اجرای قوانین شیوه‌های استیفای حقوق زنان، گفت: خانواده‌ها در سبک زندگی فردی و اجتماعی و خانوادگی نیازمند آموزش هستند.
 استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز با اشاره به اینکه امروز روز جهانی زن است، اظهار داشت:  با ابتکار امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، روز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) با عنوان روز زن و تقدیر از مقام شامخ مادر نامگذاری شد.
وی ادامه داد: در طول تاریخ گاهی زنان موضوع بودند و گاهی زنان سوژه بودند. آنجایی که موضوع بودند دیگران بیشتر به مباحث زنان پرداخته‌اند و آنجایی که سوژگی زنان مطرح بود خود زن در جهت استیفای حقوق خود و در جهت نقش‌آفرینی خود مطرح و موردتوجه قرار می‌گیرد.
معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران بیان داشت: احیاگر شخصیت زن پیامبر گرامی اسلام(ص) و حیات و ظهور اسلام است که سبب شد تا این مسئله تحقق پیدا کند و اختصاص به قبل از اسلام ندارد. در قبل از اسلام یک طرف جاهلیت عرب و طرف دیگر اروپا و غرب را داریم که زنان نه حق رأی و نه حق مالکیت و نه حق حضور اجتماعی را دارند.
جامعه غرب به مراتب از اسلام عقب است
 وی اضافه کرد: جامعه‌ی درحال‌توسعه غرب (آمریکا و اروپا) از اسلام به مراتب عقب است. شروع اوج تحولات غرب در مسائل زنان از قرن 17 است و در اواخر قرن 19 و 20 توانستند به برخی مسائل مانند حق رأی برای زن، حق برابری، حق اشتغال برسند. اما بیش از 1400 سال پیش اسلام حق رأی، حق مالکیت، حق تحصیل و تمام حقوقی را که یک انسان برخوردار است را به زن اعطا کرد.
پیامبر اسلام اولین احیاگر شخصیت زنان است
ظهیری با اشاره به اینکه پیامبر اسلام اولین احیاگر شخصیت زنان است که به‌فرمان الهی حقوق اجتماعی و فردی را به زنان اعطا کرده است بدون اینکه زنان مبارزه‌ای کنند، گفت: در طول تاریخ زنان دچار فراز و فرودهای مختلفی شدند؛ در دوره‌ای حاکمیت، بسیاری از  حقوق زنان را محترم نشمرد و در بخش دیگری هم زنان دچار تقلید از غرب شدند که همین مسئله سه دسته را به وجود آورد؛ یک دسته زنانی که در عُزلت، سنت و کناره‌گیری محرومیت‌ها را می‌کشیدند و یک عده‌ای هم باید آن ارزش‌ها را می‌باختندو فرنگی می شدند.
وی اضافه کرد: در فرهنگ پهلوی و در طول سال های حکومت شاهنشاهی در ایران دو راه پیش روی زنان قرار داده شد. فرنگی مآبی و همراه شدن با همین نگاه استفاده ابزاری و تغییر در باورهای ارزشی زنان و محجوریت و ممنوعیت و نگاه ارتجاعی نسبت به زن؛ یا زن باید در پستوی خانه ها محصور و محدود از حق رای، حق تحصیل، حق برخورداری از موقعیت های اجتماعی محروم و ممنوع می شد.
انقلاب اسلامی دوباره جایگاه زن را به او عطا کرد
این استاد دانشگاه و حوزه خواهران بیان داشت: در این بین انقلاب اسلامی آمد و یک الگوی سوم و شاخص جدیدی را معرفی کرد تحت عنوان زن انقلابی که باارزش‌های انقلاب رشد کرد و حقوق ناشناخته او دوباره موردتوجه قرار گرفت و این تساوی به معنای برخورداری از حقوق و جایگاه اجتماعی و تکریم او موردتوجه قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در این الگو، زن بر اساس استعداد، قابلیت، توانمندی، شخصیت و در یک رقابت مثبت با جنس مقابل خود وارد عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌شد.
ضعف در نظارت بر اجرای قوانین شیوه‌های استیفای حقوق زنان
ظهیری  در ادامه افزود: در طول دهه‌های بعد از انقلاب اسلامی نظارت بر اجرای قانون و شیوه‌های استیفای حقوق در مواردی که ما مواجهه داریم مانند مواجهه با طلاق، مواجهه با در برخورداری از جایگاه‌ها، مثل نقش‌های مدیریتی زنان؛ ضعیف بود. اینجا ما دچار یک سری چالش‌های عملکردی هستیم.
وی تصریح کرد: عملکردی که آن قوانین متوازن مناسب را که بر اساس عدالت اجرا و نظارت کند و بازخورد گیری کند دچار سلیقه شد است که در برخی از استان می‌بینیم هنوز جایگاه مدیریتی زنان درست دیده نشده است یا در آسیب‌های اجتماعی متأسفانه آسیب‌ها در حال گرفتن رنگ زنانه به خود است یا زنانی که در معرض آسیب قرارگرفته‌اند.
معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد: هنوز نتوانسته‌ایم با قوانین راه رسیدن به استیفای حقوق زنان را تسهیل کنیم که بخشی از آن به حمایت قانون و بخشی هم بر مسئله نظارت و بازرسی از درست انجام شدن است.
خانواده‌ها در سبک زندگی نیازمند آموزش هستند
وی در ادامه به موضوع سبک زندگی اشاره کرد و گفت: در بحث سبک زندگی و حوزه خصوصی یعنی حوزه فردی زنان و حوزه خانواده باید مهارت‌ها زندگی، اخلاق خانوادگی و فهم این جایگاه متوازن دو جنس در کنار یکدیگر آموزش داده شود تا از ظلم در خانه، تبعیض جنسیتی بین پسر و دختر و نگاه‌های سلیقه‌ای که هنوز هم وجود دارد کاسته شود.


انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5323