printlogo


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم:
معماری و شهرسازی تاثیر مستقیمی در سبک زندگی جامعه امروز دارد
 معماری و شهرسازی تاثیر مستقیمی در سبک زندگی جامعه امروز دارد
کد خبر: 887
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم تصریح کرد: یکی از مسایلی که تاثیر مستقیمی در سبک زندگی جامعه امروز دارد، نوع معماری و شهرسازی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،مهندس امین مقومی طی سخنانی در نشست خبری که در آستانه  «روز مهندس» در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برگزار شد، ابراز داشت: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از دستاوردهای بعد از انقلاب است، هرچند آسیب ها و نقاط ضعفی دارد که امیدواریم به زودی با اصلاح قانون انجام شود.

وی افزود: این که حاکمیت و دولت ها با این تدبیر آمدند که حفظ سرمایه های ملی را با استفاده از ظرفیت جامعه مهندسین انجام دادند، یک دستاورد مهمی  است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با بیان اینکه در استان قم رشد قابل توجهی در ایجاد رشته های مهندسی و فارغ التحصیلان داشتیم، افزود: از نظر حجم فارغ التحصیلان حوزه مهندسی، دومین کشور دنیا هستیم و این مسئله می تواند فرصت یا تهدید باشد.

مقومی تصریح کرد: در حوزه اجرای مقررات ملی ساختمان اقدامات خوبی شده، هرچند در حوزه انرژی راجع به مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان خلأ داریم و باید در استان کار جدی انجام شود.

وی افزود: در حوزه نگه داری هم هیچ اقدامی در کل کشور با جدیت انجام نشده است که امیدواریم با رفع ایرادات مبحث دوم مقررات ملی، این امر هم اجرایی شود.

مقومی با اشاره به بیانیه اخیر رهبر انقلاب اسلامی، گفت: شاخص ترین موضوع مرتبط با حوزه مهندسی که در این بیانیه مطرح شده است، در خصوص سبک زندگی است؛ سبک زندگی به طور مستقیم با موضوع معماری و شهرسازی و فرهنگ خانواده ها مرتبط است.

وی اضافه کرد: در سیاست های کلی نظام هم در بخش خانواده، بندی با عنوان بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده آمده است که لازم است در آغاز دهه پنجم انقلاب در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد و بازنگری نظام مسکن و شهرسازی با محوریت خانواده عملیاتی شود.

مقومی در ادامه با تأکید بر اینکه کسی نیست که درباره استحکام بنا و احداث ساختمان محکم شک و شبهه داشته باشد،افزود: متأسفانه در حوزه معماری به خصوص بحث نماهای نامتناسب مثل نماهای رومی در حوزه ایمنی آن، آسیب داریم؛ به دلیل وزن سنگینی که سنگ ها دارد، اگر  اتفاقی رخ دهد، خیلی بدتر از بعضی خسارت هایی است که در زلزله رخ می دهد.

رئیس نظام مهندسی ساختمان قم تصریح کرد: در حوزه آموزش، کارآموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی را در سال های اخیر در ر رشته های برق و تأسیسات و نقشه برداری داشتیم و این امر را باید در رشته های عمران و ترافیک و شهرسازی توسعه دهیم.

وی همچنین یادآور شد: کاری که در سال آینده شکل می گیرد، ایجاد دفاتر مشاوره و راهنمایی به عنوان یکی از وظایف قانونی سازمان نظام مهندسی ساختمان است و به حذف پدیده دلالی و واسط گری کمک خواهد کرد.
مقومی همچنین در خصوص تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان قم، گفت: در حال حاضر در هفت رشته، ۵۰۸۸ نفر عضو این سازمان هستند که تا پایان سال به ۵۱۰۰ نفر خواهد رسید.
وی همچنین از افزایش احداث ساختمان در قم از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در گروه «الف» با مقیاس کاربری ۲طبقه در حوزه طراحی حدود ۵۰ درصد و در نظارت ۴۰ درصد رشد داشتیم.
وی در خاتمه با بیان این که سالیانه یک هزار شناسنامه فنی را در گروه های مختلف ساختمانی برای مالکین صادر کرده و تحویل می دهیم، افزود: تلاش می کنیم زمان صدور کاهش پیدا نموده و کیفیت هم رشد داشته باشد.

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/887