استاد دانشگاه تهران:

ترمیم سرمایه اجتماعی و بازگرداندن اعتماد باید در اولویت برنامه‌های رئیس‌جمهور باشد/ شکل‌گیری تعامل بین دولت و مردم ضروری است

استاد دانشگاه تهران با بیان این که ترمیم سرمایه اجتماعی و بازگرداندن اعتماد عمومی به جامعه باید در اولویت برنامه‌های آیت‌الله رئیسی باشد، گفت: شکل‌گیری تعامل بین دولت و مردم یک نیاز ضروری است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،    شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی در کشور اظهار داشت: یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر در کشور ما بسیار موردتوجه قرار گرفته است، مسئله سرمایه اجتماعی است، در زمان صنعتی‌شدن و با توسعه کارخانه‌های بزرگ تصور بر این بود که تنها سرمایه موجود همان سرمایه‌ای است که در تعاریف اقتصادی از انباشت پس‌اندازهای مردم یاد می‌شود که در قالب سرمایه‌گذاری‌ها در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار می‌گیرنداست. به عبارت ساده‌تر سرمایه‌های فیزیکی غیر انسانی را صرفاً سرمایه تلقی می کردند.

وی ادامه داد: در اواسط قرن بیستم، محققان علوم اجتماعی متوجه یک سرمایه اثرگذاری شدند که تاکنون از آن غفلت کرده بودند، از آن زمان تاکنون سرمایه انسانی به‌عنوان یکی از اثرگذارترین سرمایه‌ها شناخته شد یعنی دیگر داده‌های پولی نیست که می‌شود از آن به‌عنوان سرمایه یادکرد بلکه آدم‌ها و توانایی‌ها و مهارت‌های آن ها سرمایه‌های بدون جایگزینی هستند که دست‌برقضا این سرمایه‌های انسانی درخشان است که عامل توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشورها می‌شوند.
صادقی نسب بیان داشت: به‌مرورزمان به‌خصوص از دهه 70، 80 میلادی توجه‌ها به سمت سرمایه‌های اجتماعی جلب شد، در واقع سرمایه اجتماعی به معنای روابط مبتنی بر اعتماد یک ماهیت جمعی دارد و تبلورش نیز جمع است به این معنا که انتفاع و مزیت آن هم برای جمع است.
وی با بیان این که سرمایه اجتماعی دولت-ملت یکی از این سرمایه‌ها است، تاکید کرد: ما در ذیل سرمایه اجتماعی که بین دولت و ملت باید شکل بگیرد یک سری مفاهیم مبنایی داریم که شامل ارتباط متقابل، زبان مشترک، اعتماد متقابل و اهداف مشترک است.
عضو شورای مرکزی انجمن نسل سومی‌ها و جوانان انقلابی مسلمان (انسجام) تصریح کرد: سنگ بنای شکل‌گیری سرمایه اجتماعی دولت-ملت موضوع اعتماد متقابل است که متأسفانه در سال‌های گذشته و در برهه‌هایی از تاریخ رفتارهایی را از دولت‌ها شاهد بودیم که منجر به بی‌اعتمادی در بدنه مردم شده است.
وی با بیان این که اعتماد مردم به گفته‌ها و سیاست‌های دولت از بین رفته است، تاکید کرد: هم اکنون یک شکاف عمیق اعتمادی بین دولت و مردم داریم که این شکاف باید ترمیم شود.
استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: وقتی حرف با عمل یکی نباشد، سیاست‌ها جانب‌دارانه باشد و فساد و تزویر و ریا وجود داشته باشد، این‌ها را مردم به‌سرعت درک می‌کنند و باعث بی‌اعتباری دولت در چشم مردم می‌شود.
وی ابراز داشت: سرمایه اجتماعی یک خصوصیتی که دارد این است که وقتی ضربه خورد و صدمه دید به‌راحتی نمی‌توان آن را ترمیم کرد و در این میان ازبین‌بردن این سرمایه کار به‌مراتب ساده‌تر از ساختن آن است، به‌طوری‌که وقتی می‌خواهیم در مقام بازسازی و ترمیم سرمایه اجتماعی از جنبه اعتماد آن صحبت کنیم کارهای مضاعفی باید صورت بگیرد.
صادقی نسب بیان داشت: در دولت آیت‌الله رئیسی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وی باید توجه به موضوع اعتماد عمومی باشد به‌طوری‌که مبارزه با فساد، یکی بودن حرف و عمل، حضور مستمر در بین مردم و شنیدن صدای مردم باید در اولویت باشد.
وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال حضور آیت‌الله رئیسی در بهشت‌زهرا و حضورش در داروخانه بسیار مهم است هرچند که تأثیر لحظه و فوری نداشته باشد اما تأثیری که در اذهان مردم می‌گذارد بسیار اثرگذار است و باید تداوم باشد.
استاد دانشگاه تهران بیان داشت: موضوع بعدی ارتباط متقابل است دولت و ملت متأسفانه در شرایط کنونی به دلیل عقبه کهنه و ضعف‌های قدیمی ارتباطی در حد ضرورت دارند و آنجایی که مردم به دولت نیاز دارند و خدماتی می‌خواهند، این ارتباط شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: در واقع چیزی به نام ارتباط متقابل که در علوم اجتماعی یاد می‌کنیم وجود ندارد یک ارتباطی است بر اساس ضرورت‌ها است و رابطه تنگاتنگی که باید بین مردم و دولت وجود داشته باشد، نیست.
صادقی نسب ابراز داشت: مردم باید از ابتدای شکل‌گیری سیاست‌ها تا اجرای آن ها در سیاست‌ها دخالت داشته باشند و در این میان یکی از مهم‌ترین آن ها بحث گسترش اختیارات دولت‌های محلی با اتکای به مردم است البته در عین حال این‌طور هم نباشد که دولت‌های محلی تقویت کنیم اما ارتباط با هسته اصلی دولت شکل نگیرد.
وی تصریح کرد: موضوع بعدی زبان مشترک است اتفاقی که در سال‌های اخیر رخ‌داده این است که اصلاً نه مردم حرف دولت را می‌فهمند و نه دولت حرف مردم را می‌فهمد.
کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم بی‌ارتباطی بوده است وقتی ارتباط ما با مردم قطع شد و وقتی پای حرف کوچه و بازار ننشستیم، وقتی گروه‌های مختلف مردم با ما صحبت نکردند مهم‌ترین اتفاقی که رخ می‌دهد این است که باعث می‌شود حرف مردم را نفهمیم و این باعث بیگانگی دولت و ملت می‌شود.
وی تاکید کرد: موضوع بعدی بحث اهداف مشترک است، این مفاهیم از ارتباط و اهداف مشترک جزیره‌ای نیستند و عمیقاً با هم در ارتباط هستند این که دولت و مردم بر سر تشخیص منافع عمومی به یک تفاهم مشترک برسند بسیار اساسی است چرا که منافع عمومی و نفع جمعی موضوعی نیست که چند نفر در یک اتاق دربسته بنشیند و به اجماع برسند.
صادقی نسب ادامه داد: نفع عمومی در سایه گفتمان عمومی و مشورت‌های گسترده با مردم شکل می‌گیرد که باید موردتوجه قرار گیرد و در این میان مردم و دولت باید مشترکاً به چشم اندازی برسند که این چشم‌انداز با حفظ منافع عمومی است که بر سر آن توافق کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: این چهار مشخصه اساسی نیازهای اساسی شکل‌گیری سرمایه اجتماعی است که باید موردتوجه قرار بگیرند.
استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری صدمه خوردن سرمایه اجتماعی بود که آثار خود را نشان داد.
وی تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترمیم این سرمایه اجتماعی هستیم نیازمند شکل‌گیری ارتباط قدرتمند همه جانبه بین دولت و ملت هستیم و بایستی بدانیم که باید با مردم صادقانه صحبت و رفتار کنیم.

 




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/5465
نظرات شما