مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت نیرو:

صنعت آب و برق قم در حوزه فناوری اطلاعات در کشور پیشرو است

آیین آغاز به کار ارزیابی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت آب و برق قم با حضور مهندس دهستانی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت نیرو، خورشیدی معاون حفاظت فناوری اطلاعات مرکز حراست وزارت نیرو و مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب و توزیع نیروی برق استان قم و آب منطقه ای قم در سالن جلسات شرکت توزیع برق برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،  از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق قم، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و آمار وزارت نیرو در این آیین با قدردانی از شرکت‌های آبفا و توزیع برق قم در حوزه فناوری اطلاعات گفت: این شرکت‌ها همواره در حوزه‌های فناوری اطلاعات و توسعه دولت الکترونیک پیشرو بوده و همکاری خوبی با وزارت نیرو داشته‌اند.
وی با اشاره به تهیه طرح موفق قرائت یکپارچه شرکت‌های آب و برق و گاز در دوران کرونا در قم اظهار داشت: تهیه این طرح در قم به عنوان دستاوردی مهم به شمار می‌رود که با بررسی ابعاد مختلف آن به عنوان نقشه‌ای برای ادامه راه است.
مهندس آزرم دهستانی شرکت‌های آب و فاضلاب و توزیع برق استان قم را حوزه GIS (سامانه اطلاعات جغرافیایی) جزو شرکت‌های پیشرو در کشور دانست و خاطرنشان کرد: در هفتمین کنفرانس GIS که در پایان سال جاری برگزار می‌شود دستاوردهای این شرکت‌ها ارائه خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به امنیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ابراز داشت: نگاه ما به ارزیابی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در این حوزه،‌ نگاه هدایت محور است تا بتوانیم با همفکری یکدیگر کمی‌ها و کاستی‌ها را برطرف کنیم.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و آمار وزارت نیرو با اشاره به وجود 170 شرکت زیرمجموعه این وزارتخانه، از ترسیم نقشه راه برای اجرای طرح جامع امنیت در این شرکت‌ها خبر داد و گفت: راهبری امنیتی این شرکت‌ها موضوع بسیار مهمی است که مسئولیت مضاعفی را بر روی دوش وزارت نیرو می‌گذارد.
وی هدایت و مدیریت منسجم و یکپارچه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در حوزه امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند نقشه راه دانست و اظهار داشت: در گام نخست برای تحقق این موضوع نظام‌نامه‌ای تنظیم و به تمام شرکت‌ها ابلاغ کردیم که در آن وظایف، نقش‌ها و مسئولیت‌های بخش‌های مختلف مشخص شده است.
دهستانی تنظیم سند آمادگی شرکت‌ها در شرایط هشدار باش‌های سایبری، لزوم آموزش حوزه کاربران، افزایش فرهنگ امنیت از طریق فرهنگ‌سازی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله برگزاری وبینارهای امنیت، آموزش تخصصی امنیتی ویژه کارشناسان و راه‌اندازی سیستم شبکه حمایتی را از جمله برنامه‌هایی ذکر کرد که برای افزایش امنیت سایبری در نظرگرفته شده است.
وی در ادامه به تشریح تکالیف شرکت‌ها در حوزه امنیت سایبری پرداخت و بر لزوم توجه به سلامت شبکه‌های ارتباطی، توجه به طرح تداوم کسب و کار، تقویت حوزه و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات و... تأکید کرد.
معاون حفاظت فناوری اطلاعات مرکز حراست وزارت نیرو نیز در این آیین، توجه به امنیت سایبری در جامعه کنونی بسیار ضروری دانست و خواستار نگاه ویژه شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو به این بعد مهم امنیت شد.
دکتر خورشیدی با اشاره به تدوین طرح جامع امنیت برای صنعت آب و برق کشور گفت: شرکت توزیع نیروی برق قم در این زمینه اقدامات بسیار ارزشمندی را به انجام رسانده که می‌تواند الگو برای سایر شرکت‌ها باشد.
مدیر دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت توزیع برق‌ قم نیز در این آیین، با اشاره به الزامات دولت در خصوص توسعه دولت الکترونیک و تقویت زیرساخت‌های امنیت اطلاعات اظهار داشت: شرکت توزیع نیروی برق قم سعی کرده با اجرای پروژه‌های امنیتی و به‌روز ضمن کمک به تداوم کسب و کار، از اختلال در سرویس‌ها جلوگیری کند.
مهندس حمیدرضا ابراهیمی جداسازی شبکه کنترل صنعتی از شبکه کامپیوتری، جداسازی زیرساخت پشتیبانی از شبکه داخلی، تشکیل تیم پاسخگویی سریع و مؤثر به حوادث سایبری، استفاده از اینترانت ملی، نصب دیزل ژنراتور در مرکز داده و کنترل مدیریت دسترسی از راه دور به منابع اطلاعاتی را از جمله اقدامات شرکت توزیع نیروی برق قم در حوزه امنیت اطلاعات و ارتباطات برشمرد.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6129
نظرات شما