خادمی که بیش از هزار و ۶۰۰ کتاب خطی حرم را صحافی کرده است

هنرمندی که طی 40 سال بیش از 10 هزار جلد کتاب خطی، سنگی و سربی را صحافی کرده است، می‌گوید: بیش از 12 سال است که مدال افتخار خادمی در کتابخانه حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را بر سینه دارم و تا به امروز بیش از هزار و 600 کتاب خطی از جمله کتاب خطی بحار الانوار علامه مجلسی و کتب خطی بزرگانی مانند شیخ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،کتابخانه حرم مطهر بانوی کرامت با بیش از ۱۳۰ هزار کتاب خطی، چاپ سنگی سربی، چاپی و کتاب های نفیس یکی از ارزشمندترین کتابخانه های کشور است که همواره نیاز به رسیدگی و مراقبت از خرابی و آسیب دیدگی دارد.

بخش صحافی کتابخانه فاطمی یکی از بخش های مهم این کتابخانه است که با حضور استاد محمد اسماعیلی از اساتید برجسته این هنر، از این گنجینه ارزشمند فرهنگی به نحو شایسته مراقبت می شود.

اسماعیلی که خود را طبیب کتاب می داند در رابطه با مراحل صحافی کتاب می گوید: یک صحاف خوب با دیدن کتاب آسیب دیده دردش را می فهمد و بهترین شیوه را برای مرمت کتاب به کار می برد.

او که مسئولیت صحافی و مرمت کتب خطی و چاپ سنگی و سربی را بر عهده دارد و در این زمینه مهارت خوبی پیدا کرده است می گوید: اولین مرحله صحافی کتاب آفت زدایی از کتب خطی و سپس مرمت ان است که با توجه به میزان آسیب دیدگی آن از یک روز تا یک ماه ممکن است زمان ببرد.

وی بیان می کند که برخی کتاب ها آفت هایی دارد که زمان زیادی برای ترمیم آن لازم است و کتابهایی که موریانه خورده است باید روی ورق به ورق کتاب ترمیم صورت بگیرد که گاها زمان بر است.

استاد اسماعیلی که تا کنون بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب خطی و چاپ سنگی  و سربی را صحافی کرده و حدود ۴۰ سال است که در کار مرمت و صحافی کتاب است، ادامه می دهد: من بیش از ۱۲ سال است که در این کتاب خانه فعالیت دارم و کتاب های زیادی از جمله کتاب خطی بحار الانوار علامه مجلسی، کتب خطی بزرگانی مانند شیخ مفید و شیخ طوسی را صحافی کرده ام که ارزش افزوده زیادی هر نطر معنوی و هم از نطرم مادی برای حرم مطهر و این کتابخانه داشته است.

وی می گوید: بعد از مرمت نوبت به دوخت کتاب و سپس نوبت به تنظیم و جلدسازی می رسد که  با جمع آوری جلد کتب قدیمی از ۴۰۰ سال قبل و بازطراحی آن در این کارگاه جلد مناسب هر کتاب تولید و بر روی آن کار می شود.

گفتنی است از تعداد هزار و ۹۰۰ جلد کتاب خطی موجود در کتابخانه فاطمی، تا کنون صحافی بیش از هزار و ۶۰۰ نسخه خطی توسط استاد اسماعیلی انجام شده است و همچنین تعداد زیادی از کتاب های گنجینه کتب چاپ سنگی و سربی و گنجینه قرآن های خطی کتابخانه فاطمی نیز توسط استاد اسماعیلی انجام شده است.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6330
نظرات شما