نویسندگان و ناشران رزمندگان جبهه فرهنگی کشور هستند

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که کاغذ باید با قیمت ارزان به دست ناشر برسد، گفت:نویسندگان و ناشران رزمندگان جبهه فرهنگی کشور هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز چهارشنبه 26 بهمن‌ماه در آیین افتتاحیه ششمین نمایشگاه کتاب دین که در محل نمایشگاه دائمی استان قم برگزار شد، با اشاره به کلام امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر اینکه هرکس با کتاب آرامش بگیرد، هیچ آرامشی را از دست نداده است، اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه نقش مؤثری در نشر فرهنگ دین دارد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه به اهداف برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اشاره کرد و گفت: تقویت بنیه فرهنگی جامعه یکی از اصلی‌ترین اهداف این نمایشگاه است چراکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه فرهنگ زیر بنای جامعه است، ادامه داد: در انقلاب اسلامی باید سیاست، اشتغال و اقتصاد با رویکرد فرهنگی دنبال ‎شود.
حسینی بوشهری با بیان اینکه در حوداث اخیر فرهنگ جامعه توسط دشمن هدف قرار گرفت، مطرح کرد: در حالی که بسیاری از مسئولان تصور می‌کردند دشمن از ابعاد دیگری نفوذ کند و ضربه بزند اما در حوادث اخیر شاهد تهاجم دشمن از طریق فضای مجازی و رسانه‌ای و تبلیغاتی با هدف تغییر فرهنگ جامعه بودیم.
وی افزود: برپایی چنین نمایشگاه‌هایی که موجب رونق تألیف، تصنیف و فعال کردن چاپخانه‌ها و در یک کلام رونق فرهنگی و ترویج فرهنگی دینی می‌شود، در خنثی‌کردن توطئه‌های فرهنگی دشمنان نقش مؤثری دارد.
امام جمعه قم با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه کاغذ در دستور دولت قرار بگیرد، اظهار کرد: کاغذ باید به منزله کالاهای اساسی باشد، چطور مسئولان ما درباره تأمین معیشت و اقتصاد مردم دغدغه دارند، همان‌گونه باید به فکر تأمین کاغذ ارزان برای ناشران باشند.
حسینی بوشهری با اشاره به اینکه امروز تأمین کاغذ برای ارتقای سطح فرهنگی ضروری است، عنوان کرد: کاغذ باید ارزان به دست ناشر برسد و این موضوع یک اصل اساسی است.
وی افزود: اگر جامعه از نظر اقتصادی درحالت بی‌نیازی باشد ولی از بعد فرهنگی دچار مشکل باشد، دشمن ضربه سنگینی به آرمان‌های انقلاب خواهد زد.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید بستر توسعه کتاب و کتابخوانی فراهم شود، خاطرنشان کرد: آن‌چنان کار نشر و کتابخوانی باید گسترش پیدا کند تا در هواپیماها، فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری، مطب پزشکان و ... کتاب به صورت امانت در اختیار مسافرین قرار گیرد تا سرانه مطالعه افزایش یابد.
حسینی بوشهری یکی دیگر از اهداف برپایی نمایشگاه‌های کتاب را تشویق و ترغیب مردم به مطالعه کتاب عنوان کرد و گفت: در نظر گرفتن تخفیف مناسب برای خرید کتاب زمینه‌ساز توسعه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌شود.
وی با بیان اینکه کتاب‌ها از نمایشگاه کتاب باید به خانه‌ها رفته تا خانه‌ها رونق پیدا کنند، یادآور شد: تقویت روحیه و نشاط در میان نویسندگان نیز از دیگر اهداف این نمایشگاه است.
رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه امروز نویسنده و ناشر و چاپخانه‌دار به دلیل گرانی کاغذ دچار مشکل هستند، ادامه داد: امروز نویسندگانی هستند که چندین جلد کتاب نگارش کرده‌اند ولی به دلیل گرانی کاغذ نمی‌توانند آن‌ها را به چاپ برسانند و درنتیجه بی‌انگیزه می‌شوند و نویسنده بی‌انگیزه نیز نمی‌تواند کتاب فاخر نگارش کند.
حسینی بوشهری با اشاره به اینکه در جامعه اسلامی ما نباید ناشران و نویسندگان مشکل داشته باشند، بیان کرد: همان‌گونه که وزارتخانه‌های اقتصادی درگیر زندگی معیشت مردم هستند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید دغدغه رفع مشکلات فرهنگی و حوزه کتاب و کتابخوانی را داشته باشد.
وی همچنین بر لزوم ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به ناشران و چاپخانه‌داران تأکید کرد و گفت: وزارت ارشاد بودجه‌ای برای وام دادن به مؤلفان و ناشران با سود کم در نظر بگیرد تا جامعه رونق پیدا کند، نه با سودهای 18 درصد که تا عمر دارند قسط بدهند!
رئیس جامعه مدرسین با اشاره به اینکه اگر این اتفاقات رقم نخورد دیگران برای ما برنامه‌ریزی می‌کنند، اظهار کرد: امروز نویسندگان و ناشران رزمندگان جبهه فرهنگ کشور هستند و سنگر پاسداری از ارزش‌ها، رفع نیازهای فکری جامعه، رد شبهات و القائات بیگانگان بر عهده این افراد است.
حسینی بوشهری اضافه کرد: اگر در نویسندگان و ناشران توانمندی لازم را ایجاد کنیم و وزارت ارشاد از این افراد حمایت داشته باشند، می‌توانیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه باید در حکومت اسلامی ده‌ها، صدها و هزاران چاپخانه تأسیس کنیم، مطرح کرد: زمانی که ناپلئون به عنوان استعمارگر و یک سردار جنگی وارد مصر شد، چاپخانه تأسیس کرد تا فکر و اندیشه نسل عرب را استحاله کند و از همان زمان روشنفکری عربی شکل گرفت و همچنان ادامه دارد و امروز محصول این تفکر را می‌بینیم.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با ابراز تأسف از اینکه در امور فرهنگی کم سرمایه‌گذاری می‌کنیم، گفت: من سوگمندانه عرض می‌کنم فرهنگ مهمان ناخوانده دستگاه‌هاست، یعنی اگر بودجه‌ دستگاه‌های دولتی همه بخش‌ها را پوشش داد و خیال‌شان راحت شد می‌گویند حالا سراغ فرهنگ برویم تا این چند درصد اختصاص یافته به فرهنگ را محقق کنیم.
حسینی بوشهری اضافه کرد: هرسال درصدی از بودجه برای امور فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند ولی خروجی اقدامات فرهنگی در بودجه‌ها چقدر است؟ درحالی که فرهنگ باید پیشران و اولویت نخست دستگاه‌های دولتی باشد.
عضو خبرگان رهبری در پایان با اشاره به کلام ائمه معصومین(ع) مبنی بر اینکه کتاب غذای روح و جان انسان است، گفت: کتاب‌های عرضه شده باید متناسب با شأن نظام اسلامی باشد.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6843
اخبار مرتبط

نظرات شما