طوبای زرین جشنواره پانزدهم هنرهای تجسمی فجر به چه کسانی تعلق گرفت؟

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامگاه جمعه (پنجم اسفند) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل، اعضای شورای سیاستگذاری، داوران این جشنواره و جمعی از مسئولان و هنرمندان با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شد.

در این دوره از جشنواره برای نخستین بار «جایزه ویژه جهاد تبیین» از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان برگزیده اهدا شد.

«تجسم هنر» ما را به آینده هنرهای تجسمی امیدوار می‌کند

دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این آیین ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهارداشت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، آخرین بخش‌های فصل پانزدهم را طی می‌کند، جشنواره‌ای که جمعی از بزرگان عرصه هنر مانند زنده‌یاد حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم سیاهکارزاده، ۱۵ سال برای برگزاری آن زحمت کشیدند و آن را نزد ما به ودیعه گذاشتند. وظیفه ما ادای دین به کسانی است که توقع رشد جشنواره را دارند.

وی گفت: امسال، تلاش کردیم رویه جشنواره را از لحاظ محتوا و فرم، به آنچه که باید نزدیک کنیم، بر این اساس قالب‌های جدید و متفاوتی طراحی شد و این رویداد با توجه به گستره جغرافیایی توسعه پیدا کرد تا به عموم هنرمندان تجسمی ادای دین کنیم.

 

میرهاشمی با بیان اینکه ۴ هزار هنرمند آثار خود را در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به امانت گذاشتند، افزود: امسال با رویکرد تمرکززدایی، بخش تجسم هنر ایجاد شد تا هنرمندان در استان‌های مختلف کشور در این رویداد مشارکت کنند.

دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: در بخش «تجسم هنر»، تلاش شد تا همه استان‌ها بتوانند نمایشگاه هنری مجزایی را برپا کنند و این اتفاقی است که ما را به آینده هنرهای تجسمی امیدوار می‌کند.

وی گفت: همچنین در این جشنواره حوزه بین‌الملل نیز مورد توجه قرار گرفت و آثار هنرمندان بین‌المللی عرصه کارتون و کاریکاتور در قالب بخش «لبخندآفرینان جهان» در قالب کتابی منتشر می‌شود.

میرهاشمی اظهارداشت: در بخش «به افق امید» با محوریت طراحی پوستر، بر موضوع «جهاد تبیین» متمرکز بودیم و در فصل دوم نمایشگاه «آینه در آینه» با تمرکز بر رشته عکاسی و با موضوع انقلاب اسلامی در موزه هنرهای معاصر تهران ارائه شد.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر متعلق به همه مردم ایران است

در بخش دیگری از این آیین عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سخنرانی خود را در قالب متنی قرائت کرد که بخشی از آن بدین شرح است: «ساحت هنر از دیرباز تاکنون، تجلی‌گاه ناب معارف، مبانی و آرمان‌های بلند و معناساز انسانی و بستر مستعدی برای پالایش و تعالی فرهنگ، افکار و اندیشه‌های جاری در جوامع بوده است. اکنون، نقش بی‌بدیل و آینده‌ساز هنر در نمایش قله‌های پیشرفت، افتخار، رشد و شکوفایی ملّت‌ها و ترسیم حرکت در امتداد افق این قُلل رفیع، بر کمتر کسی پوشیده است.

زبانِ هنر به عنوان بلیغ‌ترین و رساترین سیاق ممکن برای بیان حقایق و معانی ناب دینی و معرفتی، هماره در متن توجه اهالیِ خوش‌قریحه و هنردوست سرزمین هنرپرورمان ایران، قرار داشته و دستمایه‌ی هنرنمایی‌های سِحرانگیز و چشم‌نواز هنرمندان توانمند و متعهد ایران اسلامی واقع شده است.

فجر به مَثابه آرمان بلند، یگانه و شکوهمند انقلاب اسلامی، تبلور اندیشه‌های متعالیِ پیر و مرادِ روشن‌ضمیرمان بوده و در امتداد آن با هدایتِ های داهیانه و رهبری حکیمانه فرزند خلفش، پیوندی استوار و ناگسستنی دارد.

جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قامت بزرگترین آوردگاه هنرمندان این ساحت، در گستره ملّی، همواره کوشیده است تا بستر مناسبی برای ارائه‌ بهترین و برجسته‌ترین آثار هنری در رشته‌های: نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید باشد تا عرصه‌ای مهیّا برای ترغیب و تشویق رقابت سالمِ هنری و امکانی درخورِ شأن به منظور هر چه بهتر دیده شدن تلاش‌ها و تکاپوهای آحاد هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ایران اسلامی، میسّر شود.

 

اینجانب، رجاء واثق دارم که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در کنار دیگر جشنواره‌های هنری متعلق به همه مردم ایران بوده و از ظرفیت‌های لازم برای عرض اندام حدأکثری عموم هنرمندان با علایق و سلایق گوناگون برخوردار است.

پانزدهمین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر؛ ضمن اهتمام به رسالت، مأموریت و اهداف عالی‌ خود، کوشید تا بیش از همیشه، شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تحقق عدالتِ فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزنده عموم هنرمندان سراسر کشور را به منظور جلوه‌نماییِ ایشان، فراهم آورد و برای نخستین بار در طول همه‌ی ادوار گذشته، زمینه حضور و مشارکتِ ۳۱ استان کشور در بِستر این رویدادِ ملّی را میسّر کند تا از این رهگذر، بر اهمیتِ گردشِ چرخه‌ اقتصاد هنر و بهبود وضعیتِ اقتصادی هنرمندان این عرصه تأکید ورزد.

آثار نمایش‌یافته در فجر پانزدهم از یک سو نمایانگر افق‌های روشن رشد، پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی و از سوی دیگر تبلور روحیه ایثار، مقاومت و حماسه‌آفرینی ملّت بزرگ ایران بودند.

بی‌تردید، موفقیت و سربلندی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گام پانزدهم، مرهون بصیرت، آگاهی و هوشمندی هنرمندان شریف و غیرتمند سرزمین عزیز مادری‌مان ایران است که با حضور و همراهی پرشور خود در این رخداد هنری، برگ زرین دیگری را در دفتر خوش‌نقش و نگارِ هنرهای تجسمی انقلاب اسلامی ایران ورق زدند.

خداوند مهربان را شاکریم که توفیق و تفضّل مداوم خود را شامل حالمان ساخت تا برای نخستین بار در تاریخ برگزاری جشنواره‌های هنری فجر، مفتخر به اعطای «جایزه ویژه جهاد تبیین» به هنرمندان برگزیده، از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم. امید است که این توفیقِ مبارک، زمینه‌ساز ورود و عملگریِ مضاعف و موثرِ هنرمندان عزیزمان در میدان خطیر جهاد تبیین باشد. اکنون، می‌توان امیدوار بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر با کوله‌باری ارزنده از تجارب و اندوخته‌های هنریِ برآمده از دوره پانزدهم، با رویکردی خلاقانه و ایده‌های نو به سوی رخداد شانزدهم گام بردارد.»

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بخش «یاد یاران»، با پخش کلیپی یاد و خاطره هنرمندان فقید؛ بهزاد غریب‌پور هنرمند گرافیک و تصویرگر، مسعود سپهر طراح گرافیک، مریم کاظم‌زاده عکاس، بابک برزویه عکاس، حبیب‌الله صادقی نقاش و عبدالرحیم سیاهکارزاده مدیر هنری که امسال دار فانی را وداع گفتند، گرامیداشت. همچنین از خانواده‌های زنده‌یادان حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم سیاهکارزاده تجلیل شد.

اهدای نشان عالی هنرهای تجسمی

در این آیین به پاس یک عمر فعالیت هنری از اساتید و پیشکسوتان هنرهای تجسمی؛ فرهاد جمشیدی تصویرساز، محمد موحدیان عطار طراح گرافیست، محمدعلی جدیدالاسلام عکاس، رضا بدرالسماء نگارگر، محمدکاظم حسنوند نقاش، محمدعلی کشاورز پژوهشگر، محمدطاها بهبهانی مجسمه‌ساز با اهدای لوح مفاخر، نشان عالی هنرهای تجسمی و تندیس طوبای زرین تجلیل شد.

 

معرفی برگزیدگان

در ادامه این آیین برگزیدگان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش‌های «تجسم هنر»، «قله‌ها»، «جهاد تبیین» و «طوبای زرین» معرفی شدند.

در بخش تجسم هنر(استان‌ها) در حوزه مدیران کل برتر از علی سرگزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و دو مدیر هنری؛ حمید بهجت از آذربایجان غربی و ابوالقاسم طحانیان از بوشهر تجلیل شدند.

بخش «قله‌ها»

در این بخش مصطفی عابدینی در رشته خوشنویسی، روح الله جوانی در رشته عکاسی، محمدعلی رجبی در رشته کارتون و کاریکاتور و رضا بدرالسماء در رشته نگارگری شایسته تقدیر شناخته شدند و محمدصابر شیخ رضایی در رشته طراحی گرافیک برگزیده بخش قله‌ها شد.

جهاد تبیین

در این بخش سعید قاسمی در رشته عکاسی شایسته تقدیر و سیداحسان باقری در رشته عکاسی برگزیده شد.

 

طوبای زرین

برگزیدگان بخش «طوبای زرین» در رشته‌های هنری هشت‌گانه عبارتند از:

تصویرسازی

شایسته تقدیر: الهام زمانی از مشهد، سیدرسول میردامادی از کرج. برگزیده: مجید ذاکری از تهران.

حجم

شایسته تقدیر: احمد رنجبر رفیع از کرج، زهرا شهامت‌پور از تهران، امیرحسین میرقیصری از قم. برگزیده: مجتبی شاکری از کاشان

خوشنویسی

شایسته تقدیر: محمد بازیار از گنبد، امیر دانش مراغی از مراغه و رحمان غلامی از همدان. برگزیده: حامد فقیهی از قم

طراحی گرافیک

شایسته تقدیر: علی پیشدار از بندرعباس، محمد متقی‌منش از اهواز. برگزیده: محمد ترک از اهواز

عکاسی

شایسته تقدیر: امیر عنایتی از تربت حیدریه، سعید قاسمی از اهر. برگزیده: امین برنجکار از شیراز

کارتون و کاریکاتور

شایسته تقدیر: حسین رحیم‌خانی و سالار عشرت‌خواه از تبریز. برگزیده: عباس محمدجو از قم

نقاشی

شایسته تقدیر: علیرضا حسینی صدر از تبریز و سجاد گمار از تویسرکان. برگزیده: آذر امیدی از تهران

نگارگری

شایسته تقدیر: روح الله پروین از قم، زینب رجبی و ژیلا شیری از تهران. برگزیده: زینب شاهی از تهران

میزان مبلغ جوایز براساس تصمیم شورای سیاستگذاری افزایش پیدا کرده است، در فراخوان میزان جوایز برگزیدگان و تقدیرشدگان به ترتیب ۳۰۰ میلیون ریال و ۱۰۰ میلیون ریال اعلام شده بود که به ۵۰۰ میلیون ریال و ۲۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرده است.

همچنین در این آیین از کتاب‌های طوبای زرین مجموعه آثار پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مجموعه مقالات جشنواره هنرهای تجسمی فجر طی ۱۴ سال گذشته و کتاب سال کارتون و کاریکاتور رونمایی شد.

فراخوان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۴ آبان امسال به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری مؤسسه‌ توسعه‌ هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، با رویکرد هنر خلاق، وحدت‌بخش، امیدآفرین، هویت‌مند در قالب «هنر متعالی برای مردم» منتشر شد و مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به این دوره از جشنواره تا ۲۹ آذر امسال بود.

این جشنواره با نمایش آثار منتخب در بخش‌ طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قله‌ها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه‌ استان‌ها (غیررقابتی- با مشارکت کیوریتورها و گالری‌داران)، در رشته‌های تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سرامیک، چیدمان)، نقاشی و نگارگری با موضوع آزاد بهمن امسال در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شد.

امسال در مجموع ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ هنرمند در بخش‌های مختلف طوبای زرین و قله‌ها به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد پس از داوری، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار منتخب راه یافتند. این نمایشگاه از هفتم تا ۲۸ بهمن در فرهنگستان هنر برپا شد.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6890
اخبار مرتبط

نظرات شما