تلاش برای کاهش ارزش پول ملی مانور دشمن است

سفیر اسبق ایران در ایتالیا گفت: تلاش دشمن برای به حداکثر رساند نارضایتی عمومی این است که با عوامل داخلی‌شان، روی ظرفیت‌های اقتصادی و سیاست‌های پولی در جهت کاهش ارزش پول ملی و تشدید رفتارهای سفته‌بازانه و ایجاد عدم اطمینان نسبت به آینده نزد شهروندان مانور بدهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،ابوالفضل ظهره‌وند در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره جنگ ترکیبی و اقتصادی دشمن گفت: شاهد هستیم که تلاش دشمن طی ۴۴ سال مقاومت ملت ایران در برابر سلطه آمریکا و متحدین غربی‌اش در مراحل مختلف برای مقابله با ایران، مهار تفکر انقلاب، از کار انداختن ایران و ناکارآمد نشان دادن شکست خورد و در آخرین مرحله به سمت ظرفیت‌های نرم و به عبارتی همزمان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و عملیات روانی و رسانه‌ای با عطف توجه به شرایط داخلی ایران روی آورده است.

وی افزود: بعد از اینکه جنگ مستقیم، جنگ نیابتی و تحریم‌های فلج‌کننده علیه کشور و ملت ایران جواب نداد و ناکارآمد شد؛آخرین ترفند دشمن این بود که به جنگ ترکیبی متوسل شود. در جنگ ترکیبی همزمان باید تلاش میکردند که ناکارآمدی ایران را در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیت داخلی شکل بدهند و شاهد هستیم که مسئله اغتشاشات در ایران بخش محوری از این جنگ بود که بی‌نتیجه ماند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی، گام بعدی دشمن را مشروعیت‌زدایی از کشور تحت عنوان مسائل حقوق بشری کرد: تلاش دشمن برای اینکه بتواند نارضایتی عمومی را به حداکثر برساند این است که با عوامل داخلی‌ خود، روی ظرفیت‌های اقتصادی و سیاست‌های پولی در جهت کاهش ارزش پول ملی و تشدید رفتارهای سفته‌بازانه و ایجاد عدم اطمینان نسبت به آینده نزد شهروندان مانور بدهند.

ظهره‌وند ادامه داد: آنها این مسیر را به اشکال مختلف دنبال کرده‌ و تا جای ممکن تلاش دارند همزمان از همه کارت‌هایشان استفاده کنند. از جمله اینکه تلاش دارند شبکه منافقین خارج از کشور و سلطنت‌طلب‌ها را به میدان آورده و مانور براندازی در غرب راه بیندازند و در صورت امکان قطعنامه صادر کنند و به همین دلیل به ظرفیت‌های حقوقی که در مجامع بین‌المللی دارند متوسل می‌شوند که این اقدام را هم انجام دهند.

وی گفت: طرح اتهام به ایران در مسائل به اعتقاد آنها تروریستی، که در برخی از کشورها از جمله آلمان که این وظیفه را به آنها سپرده‌اند، در مساله دفاع از حقوق بشر به همین شکل است. این آخرین ترفندی است که آمریکایی‌ها تصور می‌کنند و که غربی‌ها بتوانند ایران را از طریق آن تسلیم کرده و برای گرفتن امتیازات دلخواه خودشان پای میز مذاکره بکشاند و ما نباید این موضوع را فراموش کنیم.

سفیر اسبق ایران در افغانستان عنوان کرد: آنها مسئله هسته‌ای را هم کماکان در دست دارند. اتهام اخیری که در مشاهده اتم با غنای ۸۴ درصدی در سایت‌های غنی‌سازی به ایران وارد کردند، اعزام بازرسان به کشور و تبدیل آن به لید و سوتیتر خبری در جهان نیز در همین راستا انجام شد. جالب اینجاست که آنها چگونه توانسته‌اند آن را ذرات را کشف و اندازه‌گیری کنند.

ظهره‌وند تصریح کرد: متاسفانه این قبیل رفتارها را همواره از طرف آمریکا و غرب شاهد هستیم اما مهم انسجام داخلی ما است. البته ظرفیت رسانه‌ای ما هم باید بتواند به خوبی تبیین کند و واکنش مناسب نشان دهد.

وی، به تعارض جوهری و پارادایمی میان ایران و غرب اشاره کرد و افزود: آنها تا رسیدن ایران به بالاترین سطح از ظرفیت‌ بازدارندگی نه صرفا در حوزه دفاعی بلکه در حوزه اقتصادی و فرهنگی دست‌بردار نخواهند بود تا اینکه بتوانند در تراز شایسته خود ظهور و بروز داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره حوزه مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در بحث مذاکرات هسته‌ای با رویکرد رفع تحریم می‌توان گفت تجربه بی‌سابقه‌ای را در دنیا داشته‌ایم.

ظهره‌وند یادآور شد: آنها بر این باور بودند که به یک توافق خلع سلاحی رسیده‌اند و تصور دولت وقت ما هم این بود که توانسته از طریق کنار گذاشتن و تسلیم ظرفیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب توافقنامه برجام بتواند تحریم‌ها را لغو کند. لذا می‌بینیم که از سال ۲۰۱۵ به بعد نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه بیش از سه هزار تحریم جدید به تحریم‌های قبلی اضافه شد.

وی خاطرنشان کرد: مساله غرب با ایران نه فقط مساله فعالیت هسته‌ای، بلکه مسئله جوهری است به همین دلیل غرب تلاش داشته که از طریق توافقنامه برجام، برجام‌های دیگری را هم در حوزه‌های مسائل دفاعی، هنجاری و منطقه‌ای هم به ایران تحمیل کند و عملاً ایران را مسلوب الاراده ‌کند. آن سعی دارند تمام آنچه که یک کشور می‌تواند با داشتن آن ظرفیت‌ها عرض اندامی داشته باشد و بتواند به عنوان یک مدل قابل تکرار و قدرت در منطقه مطرح شود را از ما بگیرند اما موفق به انجام این کار نشدند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا یادآور شد: این موضوع نشان داد که غرب به هیچ عنوان قصد ندارد با ایران تعامل سازنده و پایدار داشته باشد و متوسل به این باشد که از طریق تعامل با ایران به روابط پایدار برسد. این تجربه‌ای بود که ما از سال ۲۰۱۵ به بعد داشتیم و هنوز هم می‌بینیم که جنگ ترکیبی را که به ایران تحمیل می‌کند با هدف کشاندن ایران پای میز مذاکره و دریافت امتیازات فرضی خودشان است که به آن توافق جامع می‌گویند.

ظهره‌وند اظهار کرد: راهکار مسئله همانطور که حضرت آقا هم به کرات تاکید داشتند این است که ما تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. یعنی از طریق تحریم‌ها متوجه نقاط ضعف‌مان در حوزه‌های اقتصادی و مسائل اجتماعی شویم و سپس منابع محدود خودمان را برای رفع آن نقاط ضعف سرمایه گذاری کنیم و بی‌جهت منابع را در هر حوزه‌ای نبریم و در هر حوزه‌ای که آنها به ما فشار می‌آورند و از آن به عنوان نقطه ضعف ما استفاده می‌کنند از جمله مساله سیاست‌های پولی و استفاده از نوسانات ارزی که با عوامل داخلی‌شان انجام می‌دهند.

وی افزود: ما به جای ارزپاشی باید به سمت تعریف پول پرقدرت و با ارزش ذاتی برویم و مدل سیاست‌های پولی و بانکداری خودمان را دستخوش تحول اساسی کنیم.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6926
اخبار مرتبط

نظرات شما