نقش آفرینی حوزه در تحولات فرهنگی و ارتقاء مرجعیت فکری از جمله رسالت های ستادهای رهبری حوزه است

دبیر ستاد راهبری دعا و رثا گفت: نقش آفرینی فعال حوزه در تحولات فرهنگی کشور و اقامه فرهنگ دینی در جامعه و ارتقاء مرجعیت فکری حوزه های علمیه از جمله رسالت های ستادهای رهبری حوزه های علمیه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،حجت الاسلام والمسلمین واضحی، دبیر ستاد راهبری دعا و رثا به فعالیت یکصدسالگی حوزه های علمیه اشاره کرد و با بیان این که در این سده همواره شاهد بالندگی حوزه های علمیه بودیم، اظهار داشت: نظام مقدس اسلامی برگرفته از گفتمان حوزه های علمیه و سردمداران این حرکت عظیم تربیت یافتگان حوزه های علمیه هستند.
وی بر اهمیت رفع کاستی های کشور و قدم نهادن حوزه در مسیر تعالی نظام اسلامی تاکید کرد و ابراز داشت: تاسیس ستادهای راهبری حوزه های علمیه که به صورت فرا حوزوی مدیریت می شود؛ با بهره گیری از ظرفیت نخبگان حوزی و دانشگاهی در عین سیاستگذاری، برنامه ریزی و اندیشه ورزی در موضوعات تخصصی که جای ان در حوزه خالی بود فعال شدند.
وی یکی از برنامه‌های ستادهای راهبری را پیگیری مطالعات تخصصی و گفتمان‌های دینی برای عملیاتی سازی آن اشاره کرد و اذعان داشت:  نقش آفرینی فعال حوزه در تحولات فرهنگی کشور و اقامه فرهنگ دینی در جامعه و ارتقاء مرجعیت فکری حوزه های علمیه از جمله رسالت های ستادهای رهبری حوزه های علمیه است.
وی تقویت روحیه مطالبه گری مردم و پاسخگویی مسئولان نسبت به مسائل و مشکلات نظام اسلامی و تقویت بعد اسلامیت نظام در راستای حفظ و تقویت دین در راستای ساماندهی وضع موجود و گفتمان سازی اندیشه متعالی اهل بیت علیهم السلام از مهمترین اهداف ستادهای راهبری است.
وی در ادامه به جایگاه مهم و ارزشمند دعا، رثا و مناجات اشاره و آن را حقیقتی برای بالا بردن معرفت دینی جامعه دانست و یادآور شد: اگر جامعه با دعا عجین شودف بعد خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و … تقویت شده، دعا انسان ساز بودهف در فرایند تربیت بایسته نسل ها اثرات بزرگ و پایداری دارد.
وی هیئات مذهبی را یکی از ظرفیت های ارزشمند درک حقیقت دعا و رثا عنوان کرد و ابراز داشت: ستاد راهبری دعا و رثا با حضور ۱۴ عضو حقیقی و ۵ نفر عضو حقوقی برنامه جامع ۵ ساله فراملی را ترسیم و تجلی فرهنگ دینی در عرصه های بین المللی را هدفگذاری نموده است.
وی گزارشی از پیش نویس برنامه ۵ ساله ستاد راهبری دعا و رثا ارائه کرد و با اشاره به این که نیازمند تدوین طرح هایی برای توجه دادن جامعه به سمت حقیقت دعا و مناجات هستیم، یادآور شد: طرح نجوای بندگی با عنوان برگزاری دعای ابوهمزه ثمالی در ماه مبارک رمضان و به طور همزمان در سراسر کشور از نخستین گام های ستاد راهبری دعا و رثا است.
وی با بیان این که دعای ابوهمزه ثمالی به صورت کامل هر شب در ماه مبارک رمضان قرائت خواهد شد، اذعان داشت: ظهور دعا و صدور آن از طرف معصوم علیه السلام نشان از اهمیت قرائت کامل آن است؛ برای توجه همیاری و همگانی در کنار تنوع بخشی به نوع قرائت ها، نکات معرفتی فرازهایی از دعا تبیین خواهد شد.
وی افزود: برای اجرایی شدن طرح در کنار تاسیس ستاد استانی تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان، مدیران استانی حوزه دبیران این ستادها را بر عهده داشته، با عضویت نمایندگانی از نهادهای فرهنگی استان طرح در مسیر عملیاتی سازی قرار خواهد کرفت.
وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: امیدواریم با همکاری نهادهای مرتبط فرهنگی به ویژه رسانه ملی و خبرگزاری ها و رسانه های جمعی بتوانیم این طرح را به خوبی رقم بزنیم.

انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6954
اخبار مرتبط

نظرات شما