کارشناس مسائل سیاسی:

آمریکا، انگلستان و اسرائیل بازندگان اصلی عادی‌سازی روابط ایران و عربستان هستند / ایران می‌تواند امنیت کشورهای منطقه را تأمین کند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که آمریکا، انگلستان و اسرائیل بازندگان اصلی عادی‌سازی روابط ایران و عربستان هستند، گفت: ایران می‌تواند امنیت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تأمین کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به توافق صورت‌گرفته بین کشورمان و عربستان سعودی اظهار داشت: عادی‌سازی روابط جمهور اسلامی ایران با عربستان و بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور یک موضوع مهم و دستاورد برای دولت سیزدهم است.
وی ادامه داد: به‌طوری کلی روابط ایران و عربستان از ابتدای وقوع انقلاب دچار مشکلاتی بود و عمده آن به دلیل سوءتفاهم‌های فی‌مابین و شیطنت‌های غربی‌ها به‌خصوص آمریکا و انگلستان بود به‌طوری‌که این کشورها همواره با تحریک عربستان و کشورهای خلیج‌فارس تمام تلاش خود را می‌کردند که روابط جمهوری اسلامی از همان اوایل انقلاب با این کشورها به هم بخورد.
صادقی نسب تصریح کرد: با این شیطنت‌ها موجب شدند که کشورهای خلیج‌فارس منهای عمان در طول جنگ تحمیلی از عراق حمایت کنند به‌طوری‌که کار تا جایی پیش رفت که صدام حسین را سردار قادسیه می‌ خواندند!
وی بیان داشت: در دوران اصلاحات ارتباط کشورمان با عربستان بهتر شد؛ اما بعد از آن دوباره با کارشکنی‌های غربی‌ها و انگلستان این روابط تیره شد تا این که بعد از اعدام شیخ نمر روابط ما به بالاترین سطح تنش رسید.
این استاد دانشگاه افزود: کشورهای حوزه خلیج‌فارس عموماً تحت‌تأثیر عربستان هستند و درعین‌حال بهترین منابع را برای تأمین سرمایه‌گذاری در داخل کشور دارا هستند.
وی تأکید کرد: ما نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی در کشور داریم که در این میان سرمایه‌گذاری کشورهای غربی همراه با دخالت و تحکم است، آن‌ها می‌خواهند با سرمایه‌گذاری برای خودشان مالکیت ایجاد کنند، حال این که کشورهای همسایه جنوبی ما می‌توانند سرمایه‌گذاران شرافتمندی برای ما در حوزه‌های مختلف باشند.
صادقی نسب تصریح کرد: از طرفی این کشورها به دلیل اقلیمی که دارند از نظر مواد غذایی و کشاورزی به‌شدت نیازمند واردات هستند متأسفانه هم اکنون این بازار در دست کشورهای اروپایی و  آمریکا است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کالاهای اساسی و امنیت غذایی این کشورها را تأمین کند و دولت باید در این زمینه اهتمام کافی را داشته باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکا، انگلستان و اسرائیل به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهند روابط کشورمان با کشورهای منطقه خصوصاً عربستان حسنه و خوب باشد و در این میان پروژه ایران‌هراسی همواره از سوی این کشورها دنبال شده تا بتوانند سرمایه‌های این کشورها را غارت کنند.
وی افزود: مسلماً این کشورها هیچ علاقه‌ای به عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با ایران ندارند و همواره سعی می‌کنند کشورمان در حالت فشار و انزوا قرار بگیرد.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که پروژه ایران‌هراسی شکست‌خورده است، گفت: شروع این گام در چین رخ داد و با میانجیگری این کشور روابط ایران و عربستان به روال عادی برگشت.
صادقی نسب افزود: از سوی دیگر این نوع تفاهم‌نامه‌ها و عادی‌سازی‌ها ضربه بزرگی به اسرائیل می‌زند، این کشور در طی این سال‌ها حداکثر تلاش خودش را کرده بود تا بین ایران و کشورهای عربی فاصله بیندازد خصوصاً بعد از پیمان ابراهیم که با میانجیگری آمریکا صورت گرفت این کشور فکر می‌کرد که ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را به دشمنان آشتی ناپذیر یکدیگر تبدیل کرده است که در عمل شکست خورد.
وی بیان داشت:  اسرائیل در داخل نیز با تنش‌های بسیار زیادی دارد و دولت تندرو که در این کشور حاکم شده مخالفان زیادی در داخل این کشور و در بین مردم دارد.
کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: فرصت عادی‌سازی را باید مغتنم بشماریم و سعی کنیم گذشته‌های یکدیگر را ببخشیم، هر رابطه و قطع رابطه‌ای دو طرف دارد و این سوءتفاهم‌ها ان‌شاءالله برطرف می‌شود و ما می‌توانیم یگانه تأمین‌کننده امنیت برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس باشیم.
وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که کارشکنی‌های انگلیسی و آمریکایی موجب شود که کشورهای اسلامی به جان هم بیفتند.
صادقی نسب ابراز داشت: ما می‌توانیم با خویشتن‌داری در داخل و مقابله با افراطی‌گری‌ها روابط خوبی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشته باشیم و پروژه ایران‌هراسی را به‌صورت کامل از بین ببریم.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/6976
اخبار مرتبط

نظرات شما