بازخوانی «رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش»/ از عملیات متحرک هوایی شبانه هوانیروز ارتش تا آزمایش تسلیحات جدید نزاجا

یگان‌های نیروی زمینی ارتش موفق شدند تا در شهریورماه سال 1401 رزمایشی را جهت تمرین مقابله با تهدیدات نوین در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال 1401 همچون سال‌های پیش نیز اقدام به برگزاری رزمایش‌های متفاوتی کردند. رزمایش‌هایی که تنوع بسیاری داشت؛ از رزمایش‌های پهپادی تا رزمایش‌های مرکب دریایی و بیمارستانی.

نیروهای مسلح در این رزمایش‌ها توانستند علاوه بر آزمون توان رزم فعلی، دستاوردهای جدیدی را هم آزمایش کرده و به سازمان رزم‌ خود الحاق کنند. البته این رزمایش‌ها پیام‌های مهم و واضحی نیز برای دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران داشت و به گفته سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش، «پیام رزمایش‌های نیروهای مسلح برای مخاطبان مختلف کاملا رسا، روشن و صریح است.»

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال 1401، چند رزمایش را در عرصه‌های مختلف برگزار کردند و گروه دفاعی خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌هایی آن‌ها را بازخوانی می‌کند.

سومین گزارش از این مجموعه به بازخوانی رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش در منطقه مرکزی ایران اسلامی اختصاص دارد.

 

تانک T-72 نیروی زمینی ارتش

 

16 شهریور؛ آغاز رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش

رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش از روز 16 شهریورماه با حضور یگان‌های پیاده، زرهی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، هوابرد، جنگ الکترونیک و با پشتیبانی ترابری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش به مدت دو روز در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد.

به گفته فرماندهان نیروی زمینی ارتش، هدف از برگزاری رزمایش اقتدار 1401 نزاجا ارزیابی و ارتقای میزان آمادگی رزمی یگان‌های این نیرو در مقابله با تهدیدات نوین بود.

همچنین، انتقال سریع نیروها از برخی مناطق سرزمینی به منطقه ماموریتی، ارتقای تحرک و جابه جایی تیپ‌های نیروهای ویژه و واکنش سریع، اجرای انواع تاکتیک‌های خلاقانه بومی و مهارت های چندگانه یگان‌های تخصصی، میزان هماهنگی در اجرای عملیات ترکیبی تیپ های حرفه ای و مدیریت صحنه نبرد مطابق با واقعیات صحنه نبردهای اخیر با رویکرد تمرینی، تهاجمی و تدافعی جزو مواردی است که در این رزمایش ارزیابی شد.

 

نفرهای BMP-2 نیروی زمینی ارتش

 

یگان مهندسی نیروی زمینی شرایط برگزاری رزمایش اقتدار را فراهم کرد

یکی از ملزومات برگزاری رزمایش‌های نیروهای مسلح متناسب‌سازی منطقه برگزاری رزمایش برای این کار است. به همین منظور، یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش یک ماه پیش از برگزاری رزمایش اقتدار این نیرو شرایط برگزاری آن را فراهم کردند.

جاده‌سازی، پل‌گذاری، برطرف کردن موانع طبیعی، اجرای تاکتیک زمین مسلح با حفر کانال و سد موانع جزو اقدامات یگان‌های مهندسی نیروی زمینی ارتش بود.

 

تانک‌های T-72 نیروی زمینی ارتش

 

استقرار واحدهای عملیاتی نیروی زمینی ارتش در نصرآباد اصفهان

روز 16 شهریورماه با استقرار و گسترش واحدها و یگان‌های عملیاتی نیروی زمینی ارتش در منطقه نصرآباد اصفهان آغاز شد. 

واحدهای پیاده، زرهی، توپخانه، ایستگاه‌های سیار پهپاد و جنگ الکترونیک جزو واحدهای گسترش یافته در منطقه رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش بودند. 

 

ستون‌کشی تانک‌های نیروی زمینی ارتش توسط تانک‌بَرهای بومی

 

افزایش قدرت تحرک نیروی زمینی ارتش در حوزه زرهی

افزایش قدرت تحرک در نیروی زمینی ارتش یکی از دستورات فرمانده کل قوا در حکم انتصاب امیر حیدری به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش بود. به همین دلیل، فعالیت‌های خوبی در این راستا و در قالب طرح‌های لبیک انجام شده است. یکی از نمودهای فعالیت‌های مورد اشاره در رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش ظهور و بروز پیداکرد.

در این رزمایش، ادوات زرهی، نفربرها، توپ‌ها و تجهیزات مهندسی با استفاده از کشنده‌های سنگین و فوق سنگین ساخت نیروی زمینی ارتش در کمتر از 48 ساعت از 8 استان کشور وارد منطقه عمومی رزمایش شدند.

 

عملیات هلی‌بُرن(جابجایی) تکاوران تیپ 65 نوهد در شب

 

اجرای عملیات هلی‌برن شبانه تکاوران تیپ 65 نوهد توسط هوانیروز

دیگر عملیاتی که در روز 16 شهریورماه انجام شد، عملیات شبانه بالگردهای هوانیروز ارتش برای هلی‌برن تکاوران تیپ 65 نیروهای ویژه(نوهد) بود که برای نخستین بار در حجم گسترده و با هماهنگی تیم های واکنش سریع ویژه و بالگردهای هوانیروز انجام شد.

تکاوران تیپ 65 نوهد بلافاصله پس از هلی‌برن با یورش به سمت اهداف مورد نظر، عملیات تاخت شبانه را برابر  طرح‌ریزی‌های عملیاتی با موفقیّت به پایان رساندند.

این نیروها پس از اجرای مأموریت عملیات ویژه شبانه بلافاصله توسط چندین فروند بالگرد هجومی ۲۱۴ از منطقه هدف برداشت شدند.

همچنین، در این رزمایش همزمان با عملیات برداشت و پس از هوشیاری نیروهای مقابل از تهاجم ضربتی، بالگردهای شکاری کبرا با پشتیبانی برنامه ریزی شده، اقدام به برهم زدن سازمان رزم آن‌ها کردند.

 

 

عملیات متحرک هوایی شبانه هوانیروز ارتش برای اولین‌بار

قابلیت استفاده از سامانه‌های دید در شب یکی از دستاوردهای هوانیروز ارتش است که در سال‌های با استفاده از توان جوانان نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان به دست آمده است. در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا نیز چند فروند بالگرد شکاری و هجومی هوانیروز برای نخستین‌بار توانستند مأموریت‌ گسترده آفندی در شب را با حمله پیش دستانه اجرا کنند.

همچنین، عملیات‌های پرواز گسترده و هماهنگ بالگردها، تیراندازی شبانه، اجرای عملیات متحرک هوایی تیم‌های واکنش سریع ویژه ۶۵ در کمترین زمان ممکن، پشتیبانی از نیروهای مانوری، تبادل اطلاعات، آزمایش و ارزیابی موشک‌ شفق هوا به زمینِ بهینه شده با افزایش برد 3 برابری در مقایسه با موشک‌های نسل قبل و بهره‌گیری گسترده از سامانه‌های دید در شب در این مرحله انجام شد.

 

بالگرد کبرا(209) هوانیروز ارتش مجهز به موشک شفق

 

آزمایش نسل جدید موشک شفق برای اولین‌بار

موشک FIRE&FORGET شفق جزو دستاوردهای هوانیروز ارتش است که در دو نسل طراحی و ساخته شد. نسل جدید این موشک برای اولین‌بار در رزمایش اقتدار 1401 نزاجا آزمایش و بالگردهای هوانیروز با استفاده از آن توانستند اهداف خود را در عملیات شبانه منهدم کنند.

 

سامانه‌های خود حفاظتی(چَف و فِلِر)

 

بالگردهای هوانیروز ارتش مجهز به سامانه‌های خود حفاظتی(چَف و فِلِر)

اتخاذ تدابیر امنیتی برای حفاظت از بالگردها یکی از اصول مهمی نبردها به شمار می رود. در این راستا، بالگردهای هوانیروز ارتش مجهز به سامانه‌های خود حفاظتی توانستند با فلرریزی موشک‌های حرارتی دوش پرتاب را منحرف کنند.

 در عملیات متحرک شبانه، بالگردهای هوانیروز مجهز شده به سامانه های خود حفاظتی در مقابله با موشک‌های دوش‌پرتاب اقدام به فلرریزی کرده و طی این فرآیند، موشک‌های حرارتی دوش پرتاب را منحرف کردند.

 

 

عملیات پهپادی، موشکی و زرهی با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز

در ادامه رزمایش که از روز 17 شهریورماه آغاز شد،  پهپادهای مهاجر ۶ نیروی زمینی ارتش عملیات شناسایی و رصد منطقه رزمایش را انجام دادند. 

همچنین، پهپادهای آرش، ابابیل 4، امید و چمروش نیز جزو پرنده‌های بدون سرنشین حاضر در این رزمایش بودند.

 

واحدهای موشکی و توپخانه نیروی زمینی ارتش با پرتاب موشک‌های بهینه شده و ارتقاء یافته و گلوله‌های هوشمند علیه اهداف تعیین شده اقدام کردند.

عملیات جنگال، فرود چتربازان در منطقه و بارریزی هوایی و پشتیبانی آتش بالگردی از ستون‌های زرهی جزو سایر برنامه‌های اجرا شده در این رزمایش بود.

 

موشک فتح 360

 

شلیک موشک فتح 360 از یگان موشکی نیروی زمینی ارتش برای اولین‌بار

در ادامه رزمایش، یگان‌های موشکی با استفاده از موشک‌های زمین به زمین فتح ۳۶۰ و فجر ۵ اهداف خود را منهدم کردند.

موشک با سرعت ۳ ماخ علیه اهداف استراتژیک استفاده می شود ضمن ارتباط با ماهواره ها در مسیریابی سریع در لحظه فرود بر روی هدف حدودا ۴ ماخ و نزدیک به ۵ هزار کیلومتر سرعت دارد. 

موشک راهبردی فتح ۳۶۰ با قدرت تخریب فوق‌العاده و دقت بسیار بالا از لانچر ۶ فروندی پرتاب شده و پس از شلیک یک هدف مشترک را ردیابی و منهدم می‌کند. نکته مهمی که باید درباره موشک فتح 360 به آن اشاره کرد، امکان برنامه‌ریزی مجزا برای هر کدام از موشک‌ها برای اصابت به یک هدف مشخص است.

موشک فتح 360 جزو دستاوردهای صنعت دفاعی کشورمان است که نیروی زمینی سپاه نیز به آن‌ تجهیز شده و از طریق آن‌ها عملیات‌های مهمی علیه تروریست‌های اقلیم شمال عراق انجام شده است.

 

نفربرهای نزاجا به پرتابگر ۲ قلوی دهلاویه مجهز شدند

رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش را باید رزمایش اولین‌ها دانست. در این رزمایش، نفربرهای نیروی زمینی ارتش برای نخستین‌بار به پرتابگر ۲ قلوی موشک‌های ضد زره دهلاویه مجهز شدند. بدین ترتیب، نفربرهای نیروی زمینی قادر هستند تا عملیات‌های پشتیبانی از یگان‌های پیاده را علیه قوای زرهی دشمن اجرا کنند.

 

دستاوردهای رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش چه بود؟

رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش همچون همه رزمایش‌ها، دستاوردهای مهمی برای اجراکننده آن یعنی نیروی زمینی ارتش داشت.

یکی از دستاوردها، جابجایی تمامی تجهیزات به مسافتی بالغ بر 700 کیلومتر و با خودروهای سنگین و فوق سنگین ساخت دانشمندان و صنایع داخلی کشور و نیروی زمینی ارتش در کمترین زمان بود.

 

 

 

دیگر دستاورد، عملیات متحرک هوایی با بالگردهای هوانیروز و نیروی واکنش سریع تیپ 65 انجام شد و این عملیات یکی از عملیات‌های پیچیده در طرح‌ریزی و اجرا بود.

 

 

همچنین، آزمایش موفق تمامی سامانه‌های دید در شب نصب شده در بالگردها در شرایط منطبق با صحنه واقعی نبرد دیگر دستاورد رزمایش اقتدار 1401 نزاجا بود.

 

 

یکی دیگر از دستاوردهای این رزمایش، عملیات موفق یگان پهپادی بود که با استفاده از پهپادهای رزمی و انهدامی توانستند اهداف مورد نظر را نقطه‌زنی کرده و مراحل بعدی عملیات را پشتیبانی کردند.

شلیک موشک‌های بردبلند فتح 360 و فجر 5 برای اولین بار، عملیات موفق یگان‌های زرهی و مکانیزه عبارتند از؛ تیپ‌های 116 زرهی قزوین، 181 زرهی کرمانشاه و 316 زرهی همدان، عملیات هوابرد با فرود چتربازان و بارریزی تجهیزات و تسلیحات و نقش‌آفرینی افسران و درجه‌داران جوان جزو سایر دستاوردها و نتایج موفق رزمایش اقتدار 1401 نیروی زمینی ارتش به شمار می‌رود.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/7042
اخبار مرتبط

نظرات شما