یادداشت؛

چگونه در کنکور موفق شویم؟

رتبه‌های برتر کنکور سبک زندگی و ویژگی‌های مشترک زیادی باهم دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، اینکه چگونه در کنکور موفق شویم یکی از دغدغه‌های اصلی دانش آموزان دوره متوسطه و دانشجویان است. به این خاطر که کنکور شاهراهی به‌سوی اهدافِ افرادی است که تصمیم دارند از طریق دانش و علوم به موفقیت برسند. سالانه افراد بی‌شماری در مقاطع مختلف تلاش می‌کنند تا در کنکور (کاردانی-کارشناسی-ارشد-دکتری و آزمون‌های دیگر) موفق شوند. دانستن ویژگی رتبه‌های برتر کنکور می‌تواند راهنمای خوبی برای عبور از این مرحله باشد.
رتبه‌های برتر کنکور سبک زندگی و ویژگی‌های مشترک زیادی باهم دارند. در این مقاله سعی داریم تا مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی رتبه‌های برتر کنکور را بیان کنیم.
سبک زندگی رتبه‌های برتر کنکور
با بررسی سبک زندگی رتبه‌های برتر کنکور به لیست بلندی رسیدیم که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
•    برنامه‌ریزی درست و منسجمی دارند. ساعت‌های طول روز، روزهای هفته و ماه‌های آینده آن‌ها طبق یک برنامه اصولی، چیده و مشخص‌شده است. هر کاری را در زمان مشخص انجام می‌دهند و نسبت به اجرا برنامه خود تعهد دارند.
•    تلاش، پشتکار و انگیزه شخصی و درونی قوی دارند. خود را درگیر جروبحث‌ها و مسائل حاشیه‌ای نمی‌کنند و دنبال بهانه‌جویی و انگیزه‌های بیرونی نیستند.
•    در زندگی منظم هستند. اتاق، وسایل، جزوه‌ها و کتاب‌های موردنیاز را به‌طور منظم و مرتب نگه می‌دارند. ساعت خواب‌وبیداری مشخص دارند و کارها را طبق برنامه و بر اساس اولویت‌بندی متناسب با اهداف انجام می‌دهند (مثلاً در طول سال تحصیلی از خیلی از سرگرمی‌ها و تفریح‌ها و به‌خصوص فضای مجازی صرف‌نظر می‌کنند).
•    از حمایت خانواده برخوردار هستند و اعضا خانواده محیطی امن و آرام را برای آن‌ها فراهم کرده است.
•    ثبات شخصیت دارند. با اعتمادبه‌نفس، بدون ترس از مشکلات و سختی‌ها و به‌طور مستمر و ثابت‌قدم تلاش می‌کنند. فعالانه از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای مطالعه باکیفیت و رفع مسائل استفاده می‌کنند.
ویژگی رتبه‌های برتر کنکور
ویژگی‌های فردی بستگی به شخصیت افراد دارد. رتبه‌های برتر کنکور از ویژگی‌های مشترکی برخوردار هستند. در ادامه به کلیدی‌ترین ویژگی رتبه‌های برتر کنکور اشاره می‌کنیم:
1.    هدفمند و متعهد به اهداف: بدون هدف‌گذاری درست، برنامه‌ریزی، تلاش و رسیدن به نتیجه مطلوب تقریباً محال است. هدف‌گذاری و تعهد به اهداف باعث ایجاد انگیزه درونی قوی و چشم‌انداز روشن به آینده می‌شود.
2.    برنامه درسی مشخص دارند. اساساً برنامه‌ریزی درست، تضمین‌کننده موفقیت در هر کاری است. برنامه درسی رتبه‌های برتر کنکور متناسب با شرایط و ویژگی‌های فردی او تنظیم‌شده و منحصربه‌فرد است. ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها و ماه‌ها بر اساس اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و نهایتاً قبولی در کنکور به‌طور دقیق تنظیم‌شده است.
3.    استفاده حداکثری از لحظه‌های زندگی. رتبه‌های برتر کنکور زمان هدررفته یا اضافی ندارند! آن‌ها به‌صورت هدفمند از لحظه‌لحظه‌ها برای رسیدن به هدف اصلی‌اش استفاده مفید می‌کنند. رتبه‌های برتر کنکور ساعت مطالعه، تست زدن، مرور، خواب، بیداری، غذا خوردن، ورزش و استراحت مشخص دارند.
4.    با تمرکز و دقت مطالعه می‌کنند. تمرکز اصلی رتبه‌های برتر کنکور روی قبولی در کنکور و کاری است که برای آن انجام می‌دهند. هر مسئله حاشیه‌ای که آن‌ها را از هدف اصلی دور کند و مزاحمت ایجاد کند را سریعاً از برنامه خود حذف می‌کنند (مانند مهمانی، بازی، سرگرمی، تلویزیون، فضای مجازی).
5.    اهمیت به تغذیه سالم و مناسب. کلاً عملکرد بدن انسان، از هرآن چه وارد بدن او می‌شود تأثیر می‌گیرد. همه ورودی‌های بدن مهم هستند: چشم‌ها، گوش‌ها و دهان. رتبه‌های برتر کنکور به وعده‌های غذایی سالم، مناسب و کافی خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.
6.    مدیریت و کنترل استرس. حفظ آرامش در حین مطالعه و سر جلسه کنکور اهمیت ویژه‌ای دارد. رتبه‌های برتر به‌خوبی می‌توانند ناراحتی، تنش، سختی و استرس ناشی از آن‌ها را کنترل و مدیریت کنند. در حقیقت مدیریت استرس یک توانایی است که باید یاد گرفته شود و در طول سال با تمرین تقویت شود.
7.    استراتژی در درس خواندن. رتبه‌های برتر کنکور برای خواندن، مرور، جمع‌بندی و تست زدن هر درسی استراتژی و روش خاص آن را رعایت می‌کنند. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که نحوه یادگیری هر درس متفاوت از درس دیگر است پس سعی می‌کنند کاربردی‌ترین روش را به کار بگیرند. آن‌ها همچنین در هنگام مرور، جمع‌بندی و تست زدن با تکنیک‌های کارآمدتری رفتار می‌کنند تا زمان را به‌خوبی مدیریت کنند.
8.    ارزیابی مستمر عملکرد خود. رتبه‌های برتر کنکور برای اینکه نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناسایی کنند به‌طور مستمر خود را در معرض آزمون و ارزیابی قرار می‌دهند. آزمون‌های آزمایشی هفتگی و ارزیابی آن‌ها باعث می‌شود به‌موقع نقاط ضعف خود را شناسایی و آن‌ها را رفع کنند.
9.    کمک گرفتن از مشاوران مجرب. رتبه‌های برتر کنکور به‌خوبی می‌دانند که کنکور جای آزمون‌وخطا نیست درنتیجه از مشاوران مجرب در این زمینه کمک می‌گیرند و زیر نظر آن‌ها این مسیر را طی می‌کنند.
سخن پایانی
رتبه‌های برتر کنکور سبک زندگی و ویژگی‌های مشترکی دارند که دانستن آن‌ها برای کسانی که می‌خواهند در این مسیر موفق باشند بسیار کارساز و مفید است. در این مقاله سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات را عنوان کنیم، مطمئناً تعداد این موارد خیلی بیشتر است.
ناعمه نوری کارشناس بخش مشاوره‌های قرآن بنیان سی امین نمایشگاه قرآن کریم



انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/7076
اخبار مرتبط

نظرات شما