انقلاب نیوز گزارش می دهد؛

فرودگاه قم در انتظار معجزه مسئولان

آرزوی داشتن فرودگاه برای مردم قم به نظر نمی آید در آینده ای نزدیک رقم بخورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، «مردم قم در خواست‌های مکرری در خصوص تکمیل فرودگاه این شهر در سفر رئیس‌جمهور به استان داشتند که امید است تصمیمات لازم در شورای اداری شهر قم برای اجرای این پروژه را بگیریم» این جدیدترین صحبت های عالی ترین مقام دولتی در حوزه وزارت راه و شهرسازی است.
البته این پایان صحبت های مهرداد بذرباش نبود و صحبت های جدی تری نیز داشت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مجوز فرودگاه صادر شده و در جلسه شورای اداری استان تصمیمات اجرایی را برای احداث فرودگاه قم می‌گیریم که تأمین منابع مالی احداث و همچنین سایر مباحث دنبال می‌شود که البته بخش مقدماتی آن آماده شده است.
این در حالی است که سرمایه گذار این پروژه صحبت از عدم همکاری نهادهای دولتی دارد.
محمدعلی شفیعی سرمایه گذار فرودگاه قم در جمع خبرنگاران در این زمینه اظهار داشت: این پروژه بزرگترین پروژه گردشگری ایران خواهد بود و طرح‌های بسیاری از سوی شرکت‌های طراحی بزرگ برای این مجموعه آماده شده است؛ در عین حال موقعیت فرودگاه قم در هاب آسیا قرار گرفته که امکان نشستن هواپیمای کشورهای دیگر نیز در این فرودگاه وجود داشته و می‌توانیم به آنان خدمات دهیم.


وی با اشاره به پیشرفت ۵۰ درصدی صورت گرفته در این پروژه در جهت احداث باند فرودگاه بیان داشت: ۹ میلیون متر مکعب، معادل ۱۸ سد خاکی برای احداث باند این فرودگاه عملیات خاکبرداری و خاکریزی انجام شده است.

او می‌گوید: قانون ساخت فرودگاه و دریافت موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری منوط به این است که در ساخت فرودگاه از مشاوران مورد تأیید این سازمان استفاده شود و ما نیز همین کار را انجام دادیم و یکی از مشاوران مورد تأیید آن سازمان را به خدمت گرفتیم که بعد از اجرای باند و تأیید رعایت استانداردها، موافقت اصولی صادر می‌شود و در واقع ریسک این کار بر عهده پیمانکار است.

شفیعی ادامه داد: تفاهمنامه ابتدایی احداث فرودگاه که بین ما و استانداری وقت به امضا رسیده بود را در طی این ۱۳ سال به تمام استانداران قبلی قم داده‌ایم و اعلام کردیم هر کجا مشکلی وجود دارد؛ بنا به مصلحت خودشان اصلاح کنند، اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفت و به نظر می‌رسد مشکل اصلی، این است که نمی‌خواهند چندین هکتار زمین در اختیار یک سرمایه گذار باشد.



سرمایه گذار فرودگاه قم اظهار داشت: شخص رئیس جمهور بر پرونده پروژه فرودگاه قم اشراف دارد و در زمانی که رئیس قوه قضائیه بودند جلساتی با ایشان داشتیم و حجت الاسلام رئیسی بر مشکلات واقف هستند.

وی عنوان کرد: امروز با هر پیمانکاری برای کار در فرودگاه وارد مذاکره می‌شویم، از این امر هراس دارند و عقب نشینی می‌کنند و عده‌ای با روش‌های مختلف و با بیان مسائل غیرواقعی و نادرست، پیمانکاران را از ورود به این پروژه منصرف می‌کنند.

وی ابراز داشت: در طول ۱۴ سال اخیر، انتظار ما و حتی دیگر دستگاه‌های مسئول از استانداری قم این بوده است که نامه‌ای به ما بدهد که بر اساس آن بتوانم برای دریافت مجوزها، اقدامات لازم را انجام دهیم که متأسفانه از همین اقدام هم خودداری کردند.


شفیعی با بیان اینکه در همه جای دنیا از سرمایه گذاران حمایت می‌شود افزود: متأسفانه این پروژه حتی از امکانات زیربنایی همانند آب، برق و گاز محروم است و تاکنون مسئولین امر اقدامی در این زمینه انجام ندادند و برای فراهم آوردن این مقدمات دستوری صادر نشده است.


سرمایه گذار فرودگاه قم گفت: در طول یک سال اخیر هر بار خواستیم در فرودگاه اقدامات تکمیلی انجام دهیم از ادامه کار جلوگیری به عمل آمد و ده‌ها اخطاریه برای ما صادر شده مبنی بر اینکه هر گونه کار در محدوده فرودگاه غیرقانونی بوده و با متصرفین برخورد می‌شود.

شفیعی می‌گوید: قراردادی جهت واگذاری زمین برای احداث فرودگاه در اختیار نداریم و در سال ۹۲ برای برخی از معارضین منطقه که تا آن زمان سند صادر نشده بود، سند صادر کردند و قرار هم این بود که برای همه آنان سند صادر شود تا ما بتوانیم زمین‌ها را از آنان خریداری کنیم.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشور، شرکت فرودگاهی، وزارت گردشگری و حتی رقبای ما همانند فرودگاه امام و مهرآباد با ورود ما به عنوان بخش خصوصی جهت احداث فرودگاه موافق هستند و به استانداری قم هم بارها اعلام کردیم که برای هرگونه تعامل آمادگی داریم.

سرمایه گذار فرودگاه قم افزود: فرودگاه قم برای شرکت ارم کیش است و اخذ هرگونه تصمیم در خصوص آینده این فرودگاه باید با هماهنگی ما باشد که متأسفانه در سال‌های اخیر جلسات مختلف با افرادی برگزار شده که نماینده ما در جلسات حضور نداشته است و در روزهای گذشته نیز مطرح شده که قرار است به منطقه اقتصادی سلفچگان واگذار شود و این در شرایطی است که سلفچگان در کار خود مانده است.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و ضرر و زیان‌های بسیاری داشته‌ایم ابراز داشت: ما انتظاری از دولت نداریم و اگر همراهی‌های لازم صورت گیرد ظرف مدت ۶ ماه می‌توانیم این کار را به اتمام برسانیم.

شفیعی ابراز داشت: اگر ۵۰۰ میلیارد تومان در اختیار داشته باشیم می‌توانیم بلیط صادر کنیم؛ اما فازهای بعدی فرودگاه قم نیازمند بودجه‌های سنگینی است تا بتوانیم باند سوم، ویژه هواپیماهای سنگین را نیز در این مجموعه آماده سازی کنیم.

به نظر می‌رسد اگر سرمایه گذار از همان ابتدای امر، تمام تمرکز و همت خود را معطوف به ساخت و تکمیل فرودگاه، باند و سالن پرواز می‌کرد و کار در منطقه گردشگری را در فازهای بعدی دنبال می‌کرد در این صورت نتایج بسیار مطلوبی در انتظار این پروژه بود.


با همه این تفاسیر تکمیل فرودگاه قم همچنان سرنوشت نامعلومی دارد و آینده مشخصی برای این پروژه فرسایشی نمی‌توان تصور کرد.

به نظر می آید با این صحبت های شفیعی اختلافات دو طرف بیش از آن است که امید به حل آن در آینده ای نزدیک داشت.


انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/7756
اخبار مرتبط

نظرات شما