کشتی در سال ۱۴۰۲؛

جهان کشتی محو قدرت غول‌های ایرانی

کسب ۲ مدال‌ طلای سنگین وزن کشتی آزاد و فرنگی در پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان، از نمایندگان ایران به عنوان مدعیان جدی در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، سال ۱۴۰۲ با قدرت‌نمایی پادشاهان کشتی ایران در سطح قاره‌کهن و جهان به پایان رسید. در این سال چهار گوش‌شکسته سنگین‌وزن ایران به غول‌های بی‌رقیب ایران در جهان تبدیل شده بودند. امیرحسین زارع و امیررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد و امین میرزازاده و فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی پادشاهان بی بدیل کشتی ایران بودند. حضور این چهار قهرمان، امید به کسب مدال المپیک برای کاروان ایران را بیش از هر زمانی افزایش داده است.

سلطه سنگین‌ وزن‌های ایران بر کشتی آزاد و فرنگی دنیا در حالی رقم خورد که در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد ۲ غول نامدار و پر ادعای ترکیه برابر نخبگان ایرانی زانو زدند. همچنین پینو هندز، به عنوان جانشین لوپز نامدار کوبایی و گنو پتریاشویلی گرجستانی دیگر عنوان‌داران جهان بودند که نتوانستند به عنوان هماورد دلاوران ایران در تشک کشتی عرض اندام کنند. یکی از مهمترین اتفاقات این سال شکست پینو هندز کوبایی برابر فردین هدایتی و شکست میسون پاریس دارنده نشان برنز جهان برابر امیررضا معصومی بود.

زارع پادشاه بی رقیب کشتی

نام امیرحسین زارع با حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو بر سر زبان افتاد جایی که وی عملکرد بسیار خوبی داشت و به مدال برنز دست یافت. زارع در توکیو توانست به مرحله نیمه نهایی صعود کند اما برابر گنو پتریاشویلی قهرمان جهان از گرجستانی شکست خورد و در مبارزه رده‌بندی با پیروزی مقابل ژیوی دنگ چینی صاحب مدال با ارزش برنز المپیک شد.

زارع چند ماه بعد از المپیک، طاها آکگل را شکست داد و به فینال رسید تا یک دیدار انتقامی را با پتریاشویلی داشته باشد دیداری که در نهایت به سود پادشاه کشتی ایران به پایان رسید و زارع اولین طلای جهانی خود را ضرب کرد. او در سال ۲۰۲۲ و روی یک غافلگیری نتیجه را به طاها آکگل ترک واگذار و در نهایت به مدال برنز رسید.

نماینده آملی تیم ملی که در ایران با رقیبی به نام امیررضا معصومی دست به گریبان بود در نهایت به مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد رفت و در دیدار مرحله نیمه نهایی موفق به شکست غول ترکیه‌ای شد و با شکست قهرمان چند دوره جهان در نهایت سهمیه المپیک را کسب و در دیدار فینال نیز بر گنو پتریاشویلی غلبه کرد تا دومین تاجگذاری خود را در قلب اروپا انجام دهد. وی اکنون مسافر پاریس شده و امید است بتواند در المپیک نخستین طلای خود را ضرب کند.

زارع در سال ۱۴۰۲به بازی های آسیایی هانژو اعزام و با اقتدار به مدال طلا رسید.

زارع در چرخه انتخابی تیم ملی نیز بی‌رقیب بود و با شکست امیررضا معصومی در تورنمنت زاگرب به نخستین نماینده کشتی ایران در المپیک پاریس تبدیل شد.

دومین غول کشتی آزاد ایران امیررضا معصومی است که اکنون با القابی مانند بلال ماخوف و گیله مرد در ورزش کشور فعالیت دارد. گیله‌مرد یکی از نوابغ کشتی آزاد ایران و جهان به شمار می رود که زمان و مکان ظهور وی برای قدرت‌نمایی بسیار تلخ است او اکنون پشت سد یکی از بهترین‌های دنیا قرار گرفته و در مصاف رو در رو با زارع تاکنون نتوانسته کاری از پیش ببرد.

معصومی که عناوین قهرمانی رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان را در کارنامه دارد، سال ۱۴۰۲ را با ناکامی در مسابقات قهرمانی آسیا آغاز کرد اما در جام تختی و قهرمانی کشور درخشان ظاهر شد.هر چند که وی در انتخابی‌ها برابر زارع بازنده بوده اما در میادین بین‌المللی خوب ظاهر شد و حتی در تورنمنت رنکینگ‌دار زاگرب موفق شد مدعیان بزرگی را شکست دهد.

در سال ۱۴۰۲ شایعه مهاجرت وی به کشور جمهوری آذربایجان مطرح شد اما فدراسیون رضایت‌نامه این نابغه را صادر نکرد تا وی ذخیره مطمئن برای امیرحسین زارع باشد. البته جدال زارع و معصومی می‌تواند در تعالی و تقویت کشتی این ۲ قهرمان نقش مهمی داشته باشد.

عبور تانک بختیاری‌ها از موانع جهانی

امین میرزازاده دیگر کشتی‌گیر سنگین وزن ایران است که در جهانی بلگراد نخستین طلای خود را در رشته فرنگی کسب کرد. میرزازاده که به مانند زارع از المپیک ۲۰۲۰ توکیو به جهان ورزش معرفی شد در چند سال گذشته موفق به کسب یک مدال طلا و یک نقره قهرمانی جهان شده است. وی هر چند رقبای قدرتمندی مانند رضا کایالپ ترک و پینو هندز کوبایی دارد اما در سال ۲۰۲۳ از این ۲ غول جهان کشتی عبور کرد تا قله افتخار جهانی این وزن را فتح کند.

شیربختیاری در المپیک با قرعه سخت غول هاوانا روبرو و در نهایت با نتیجه هشت بر صفر برابر میخائین لوپز شکست خورد تا نتواند در جمع چهار نفر برتر این وزن قرار گیرد. با صعود لوپز به فینال، میرزازاده در رقابت‌های شانس مجدد حضور پیدا کرد اما در دیدار رده‌بندی به قرعه سخت رضا کایالپ خورد و در نهایت به عنوان پنجم بسنده کرد.

امین کشتی ایران در سال ۲۰۲۲ نیز در فینال رقابت‌های قهرمانی جهانی مغلوب کایالپ شد و به مدال نقره بسنده کرد اما در فینال جهانی ۲۰۲۳ بلگراد برابر کایالپ مقتدرانه به برتری رسید و نخستین طلای جهانی خود را ضرب کرد.

یکی از بدشانسی‌های میرزازاده در چند سال گذشته ابتلا به ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ بود که وی را از مسابقات جهانی اسلو بازداشت. علی‌اکبر یوسفی به جای میرزازاده به اسلو رفت و به عنوان قهرمانی جهان رسید. البته یوسفی بعد از کسب آن مدال هیچگاه در کشتی فرنگی درخشان ظاهر نشد.

زنگ خطر برای میرزازاده با ظهور فردین

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی همچنین امیر قاسمی منجزی حضور داشت که بعد از سال‌ها از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. با خداحافظی قاسمی‌منجزی بسیاری از کاشناسان سخن از دوقطبی یوسفی و میرزازاده به میان آوردند اما ظهور فردین هدایتی خط بطلانی بر تمام پیش‌فرض‌ها بود. هدایتی با شکست یوسفی در مسابقات قهرمانی کشور، عملا نشان داد که یکی از مدعیان جدی این وزن است.

هدایتی پیش از قهرمانی کشور، در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در اردن موفق به کسب عنوان قهرمانی و نشان طلا شد و در چرخه انتخابی تیم ملی به دنبال آن بود تا با گذر از امین میرزازاده مسافر پاریس شود.

وی در خصوص جدال احتمالی خود با امین میرزازاده به خبرنگار ایرنا گفت:‌ امین یکی از قهرمان بزرگ ایران و جهان است امیدوارم بتوانم با او نیز در چرخه انتخابی کشتی بگیرم. به طور قطع هر کشتی‌گیری بهتر بود در المپیک پاریس دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی را برتن خواهد کرد، البته اگر انتخاب شوم با برنامه‌ریزی و تمرین بیشتر بهترین عملکردم را در پاریس ارائه خواهم کرد تا مدال طلا را به گردن بیاویزم.

یکی از آرزوهای هدایتی جدال با میخائین لوپز کوبایی در پاریس است. وی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت:‌ کشتی ورزشی سخت و در عین حال جذابی است. هر قهرمان روزی دوران اوجش با ورود یک جوان به پایان می‌رسد. دوست دارم در المپیک با میخایین لوپز کشتی بگیرم و بتوانم بر سلطه او در کشتی فرنگی پایان دهم. دوست دارم از جمله جوانانی باشم که بتوانم در آوردگاه پاریس این عنوان‌دار المپیکی را شکست بدهم.

بعد از کسب عنوان قهرمانی هدایتی در تورنمنت رنکینگ‌دار زاگرب اتحادیه جهانی به درخشش این جوان واکنش نشان داد و نوشت: ایران مهد غول‌های سنگین‌وزن کشتی جهان است.

هدایتی اواخر اسفندماه به همراه امین میرزازاده به مسابقات جام وهبی امره ترکیه اعزام شد که هدایتی نتوانست به فینال این وزن صعود کند اما میرزازاده با اقتدار به فینال رسید تا براساس چرخه انتخابی تیم ملی راهی پاریس شود.




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8725
اخبار مرتبط

نظرات شما