برگزاری اولین کنفرانس ملی حکمرانی، امنیت غذایی و تولید محصول سالم در قم

اولین کنفرانس ملی حکمرانی، امنیت غذایی و تولید محصول سالم در قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، اولین کنفرانس ملی، حکمرانی امنیت غذایی و تولید محصول سالم با حضور دکتر سلمان مدیر کل دفتر توسعه و آموزش تعاون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران،اورعی مشاور وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی،رئیس دانشگاه قم، حاجی رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم،حمیدی مدیر سازمان تعاون روستایی قم،نخبگان و مدیران عامل تشکل های تعاونی روستایی و کشاورزی در دانشگاه قم برگزار شد.

 

*فعالیت بیش از ۸هزار تشکل و تعاونی زیر نظر سازمان تعاون روستایی /نقش مهم تشکل ها در مقوله امنیت غذایی

 

دکتر سلمان مدیر کل دفتر توسعه و آموزش تعاون سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این مراسم در ابتدا ضمن اشاره به اهمیت مقوله امنیت عذایی و بیان توضیحاتی در این زمینه، نقش تعاونی ها و تشکل های بخش کشاورزی را در این رابطه بسیار مهم دانست

 

وی با بیان اینکه بیش از ۸هزار تشکل تعاونی زیر نظر سازمان تعاون روستایی فعال هستند بیان داشت ، این تعاونی ها به واسطه خدمات و فعالیت هایی و حمایت هایی که دارند می توانند در تامین زنجیره غذایی کشور اثر گذار باشند .

 

دکتر سلمان با اشاره به اینکه وجود امنیت غذایی ، آرامش اقتصادی ،اجتماعی و... را در پی دارد و مانع از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود افزود : در این زمینه میتوانیم یک سری زیرساخت ها و قوانینی را ایجاد کنیم که در تامین زنجیره امنیت غذایی موثر باشد .

وی در ادامه اظهار داشت : میزان موجودی غذا،بهینه سازی غذا، ثبات غذایی از مقوله هایی است که در امنیت غذایی باید بدان توجه کرد.

 

دکتر سلمان در خصوص چالش های عمده که در تولید مواد غذایی با ان روبروهستیم گفت.افزایش گرسنگی در سطح جهان،عدم تعادل در رژیم غذایی روزانه،تخریب محیط زیست،کشمکش های بین المللی از جمله این چالش ها هستند.

 

وی با اشاره به اماری در خصوص امنیت غذایی و تبعات آن در جوامع به برخی از راهکارهای مهم در امنیت غذایی اشاره کرد که آمایش سرزمینی،تبلیغات تولید و محصولات استراتژیک،استفاده از فناوری های نوین در بخش کشاورزی،افزایش ایمنی غذا از جمله آن ها می باشد .

 

****توجه به تشکل های تعاونی و اعتماد سازی نقش مهمی در مقوله امنیت غذایی دارد

 

مهندس حمید اورعی مشاور وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی نیز در این مراسم اظهارداشت: با توجه به اهمیت مقوله امنیت غذایی،می طلبد در این زمینه توجه جدی داشته باشیم.

 

وی با تاکید بر ضرورت تولید کالای استاندارد توسط کشاورزان گفت: باید به سمت و سویی برویم تا از تولید محصول غیر سالم که به هر طریقی امنیت غذایی را به مخاطره می اندازد جلو گیری کنیم .

 

اورعی با اشاره به سیاست هایی که سازمان های بین المللی دنبال میکنند افزود : مبارزه علیه گرسنگی،کمک به ارتقای شاخص های سلامت از جمله این سیاست هاست.

 

وی با بیان اینکه دشمنان در صدد به مخاطره انداختن امنیت غذایی در کشورمان هستند بر نقش مهم تشکل های تعاونی در این زمینه تاکید کرد .

 

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی برون سپاری برخی از امور و توجه به بخش خصوصی،تشکل های تعاونی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت. هر موقع امور به بخش خصوصی واگذار شد و آن ها هم به وظیفه خود به خوبی عمل کردند ، شاهد اتفاقات و موفقیت های چشمگیر در ابعاد مختلف بودیم.

 

وی ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص الزامات واگذاری برخی امور به تشکل ها،نکاتی نیز پیرامون نقش تشکل ها در اعتمادسازی و کاهش تصدی گری دولت بیان نمود .

 

*استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها و زیر ساخت های فتاورانه یک ضرورت مهم در مقوله امتیت غذایی است

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریفی نیز در این مراسم اظهارداشت. امروزه امتیت غذایی یک امر مهم تلقی و این موضوع همواره مورد تاکید جوامع مختلف بوده است

 

وی گفت، امنیت غذایی در دوره های مختلف به خصوص دوران اسلامی مورد توجه بوده است و در آیات و روایات نیز به مقوله امنیت غذایی اشاره شده است و این نشان میدهد امنیت غذایی امروزه یک ضرپرت مهم است

رییس دانشگاه قم با تاکید بر توجه انقلاب اسلامی به مقوله امنیت غذایی گفت. امام خمینی ره و مقام معظم رهبری هم همواره بر امنیت غذایی تاکید فراوان داشتند و در بیانات خود نیز به این امر اشاره داشتند

 

رییس دانشگاه قم ضمن اشاره به تلاش ذشمنان در ایجاد خلل برای امنیت غذایی در برخی کشور ها بیان داشت، متاسفانه امروزه برخی کشورها به طرق مختلف با ایجاد چالشها امنیت غذایی را تحت تاثیر قرارداده اند

 

وی بر استفاده از ظرفیت دانش بینان ها و شرکت های فناور در ایجاذ امنیت غذایی تاکید کرد و افزود. مطالعات پژوهشی و فرهنگ سازی نیز نقش مهمی می تواند در امنیت غذایی داشته باشد

 

*سال گذشته حدود 12هزار تن انواع محصولات کشاورزی از کشاورزان خریداری شد/خرید 110تن کلزا در سال جدید

 

مهندس مجید حمیدی نیز در این مراسم اظهارداشت : امنیت غذایی امروزه یکی از مهم ترین ارکان استراتژیک ،استقلال و خودکفایی کشور ها می باشد و در این زمینه تشکل های تعاونی روستایی نقش مهمی دارند .

 

وی در ادامه با بیان اینکه تشکل های تعاونی به عنوان حلقه اتصال تولید از مزرعه تا سفره مردم عمل میکنند گفت : در استان قم52تشکل و تعاونی زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی فعالیت میکنند که در مجموع حدود 35هزار نفر عضو دارند.

 

مدیر تعاون روستایی قم ضمن اشاره به برخی از فعالیت ها و اقدامات این سازمان،توانمند سازی و آموزش را از محورها و فعالیت های مهم این مجموعه دانست.

 

مهندس حمیدی همچنین با اشاره به اغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی در قم گفت : برداشت محصولات کلزا مدتی است آغاز شده و تاکنون حدود 110تن از کشاورزان خریداری شده است .

 

وی گفت : سال گذشته حدود 12هزار تن انواع محصولات کشاورزی از کشاورزان قمی خریداری شد .

 

مهندس حمیدی با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس ملی حکمرانی،امنیت غذایی تولید سالم افزود : این کنفرانس با محوریت سازمان تعاونی روستایی و با همکاری دانشگاه قم،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه وبرخی تشکل های تعاونی روستایی و کشاورزی استان قم برگزار شد و حدود 70مقاله نیز به این کنفرانس رسید

وی در پایان نقش تعاونی ها و تشکل های کشاورزی در تحقق شعار سال اشاره کرد و بیان داشت: تشکل های تعاونی کشاورزی به عنوان بخش خصوصی و فراگیر میتوانند نقش مهمی در تحقق شعار سال ایفا نمایند .

 

*پذیرش 69مقاله در اولین کنفرانس ملی حکمرانی،امنیت غذایی و تولید محصول سالم

 

دکتر یوسفی راد نیز در این مراسم ، ضمن اشاره به آمارهایی ازسرانه مصرف کالاهای استراتژیک و کشاورزی در کشور،پیرامون اهمیت مقوله امنیت غذایی توضیحاتی ارایه نمود .

 

وی در ادامه به روند برگزاری اولین کنفرانس ملی حکمرانی،امنیت غذایی و تولید محصول سالم گفت : دبیرخانه دائمی این کنفرانس که در سازمان تعاون روستایی استان قم مستقر بود با هدف مشارکت و بهره گیری از دستاوردها و تجربیات اساتید و متخصصان این حوزه در مردادماه سال گذشته شروع به فعالیت کرد.

 

رئیس این کنفرانس ملی افزود : جلسات مختلف برگزار و کارگروه هایی نیز پیش بینی و موضوعات در چندین محور فراخوان شد .

 

وی بیان داشت: 75مقاله به این کنفرانس رسید و در نهایت 69 مقاله پذیرفته شد و امروز هم مقالات برتر معرفی و از آنان تجلیل به عمل آمد .

 

همچنین در این کنفرانس احمد بلند نظر ازکشاورزان نخبه حوزه تولید محصول سالم استان قم ضمن ارایه توضیحاتی از تجربیات خود گفت: امنیت غذایی بدون توجه به مقوله هایی همچون فرهنگ،سلامت غذایی و محیط زیست محقق نمی شود .

 

وی تصریح کرد. بشریت امروز در خصوص امنیت غذایی دچار انحراف فکری شده و این امر در کشور های پیشرفته در قیاس با کشور های کمتر توسعه یافته بیشتر جلوه میکند .

 

لازم به ذکر است در پایان از تشکل های تعاونی برتر ،فعالان و نخبگان بخش کشاورزی و همچنین مقالات برگزیده کنفرانس تجلیل شد

 

در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی متشکل از ۱۰ غرفه شامل تشکل‌های تعاونی روستایی و کشاورزی که در حوزه زنجیره تولید محصول سالم و امنیت غذایی فعالیت می‌کنند برگزار شد .




انتهای پیام/
http://enghelab-news.ir/8888
اخبار مرتبط

نظرات شما