طبق ماده ۱۸ این طرح؛ آن دستگاههای صدر موضوع ماده (۲) این قانون و تبصره (۲) آن علاوه بر الزام به خرید کالاها و خدمات از فهرست توانمندیهای محصولات داخلی موضوع بند (الف) ماده (۴) این قانون، در تدارک و تأمین کالاهای مصرفی، مصرفی بادوام، تجهیزات و تأسیسات غیرطرحی (پروژهای) مورد نیاز خود، ملزم به خرید محصولات داخلی و کالاهای ایرانی هستند.
به موجب این مصوبه فهرست محصولات داخلی و کالاهای ایرانی سالانه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام خواهد شد. در موارد مربوط به حوزه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی نظر این وزارتخانه دریافت و عیناً در این فهرست اعلام میشود.
طبق ماده ۱۹ این طرح؛ بهمنظور حمایت از کالای ایرانی موضوع این قانون، تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه یا نمونه کالای ایرانی در صدا و سیما، مطبوعات، تابلوهای شهری یا دیواری، وسایل حمل و نقل همگانی، اوراق چاپی، تلفن و فضای مجازی ممنوع و رسانه پخشکننده آگهی هر یک به جزای نقدی معادل دهبرابر قرارداد پخش آگهی، محکوم میشوند.
طبق تبصره ۱ این ماده تبلیغ کالاهای خارجی که بخشی از فرآیند تولید آنها در داخل کشور انجام میشود و مورد تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد، مجاز است.
به موجب تبصره ۲ این ماده در تبلیغ کالاهای ایرانی و محصولات داخلی و تقویت نشانهای تجاری (برندهای) داخلی، ماده (۸) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آییننامه مربوطه لازمالاجراء است.
لینک مطلب: | http://enghelab-news.ir/News/item/354 |