printlogo


شهردار قم در نشست خبری:
برنامه راهبردی 1404 شهر قم در حال تدوین است
کد خبر: 5241
شهردار قم درباره عملکرد شهرداری در برنامه راهبردی قم ۱۴۰۰ اظهار داشت: طبق بررسی‌ها ۹۲ درصد این برنامه اجرایی شده و در حال حاضر نیز در حال تدوین برنامه راهبردی ۱۴۰۴ هستیم که در این برنامه رویکرد شهرداری بیشتر نرم افزاری و محیط زیستی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشست خبری که ظهر چهارشنبه به صورت غیرحضوری برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره نحوه برخورد شهرداری با مشکلات ناشی از کرونا و کاهش درآمد اظهار داشت: شرایط مدیریت شهری، شرایط خاصی است و کرونا تنها بخشی از مشکلات ما محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه که علیه ملت ایران ایجاد شده افزود: ناپایداری نرخ ارز و اقلامی که برای پروژه‌های عمرانی نیاز داریم، کار را بسیار سخت کرده اما حرکت شهرداری هیچ گاه به دلیل این فشارها متوقف نشده است.

شهردار قم به پیگیری ۸۹۴ پروژه شهری در سال جاری اشاره کرد و گفت: ۹۹ پروژه از این تعداد جزو پروژه‌های بزرگ محسوب می‌شوند که ۵۰ عدد تا پایان سال و بقیه در دو سه ماه ابتدایی هزار و ۴۰۰ اجرایی خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد شهرداری در برنامه راهبردی قم ۱۴۰۰ اظهار داشت: طبق بررسی‌ها ۹۲ درصد این برنامه اجرایی شده و در حال تدوین ۱۴۰۴ هستیم که در این برنامه رویکرد شهرداری بیشتر نرم افزاری و محیط زیستی است.

دکتر سقائیان‌نژاد در پاسخ به پرسشی درباره تقاطع غیر همسطح خیابان امام خمینی و کیوانفر اظهار داشت: نزدیک به ۱۰ ماه پیش طرح این تقاطع آماده شده و پیمانکار جذب شده است. حتی قسمت هایی از کار در خیابان زینبیه آغاز شده است.

وی با اشاره به وجود اختلاف نظر در اجرای این پروژه در زیرگذر شدن خیابان امام خمینی(ره) یا خیابان شهید کیوانفر ادامه داد: ما در مطالعات رسمی و فنی زیرگذر را به خیابان امام دادیم چرا که زیرگذر کیوانفر محقق شدنی نیست. یکی از دلایل وجود پل آیت الله کاشانی و دیگری هزینه بالای شکل دهی به کندروها است.

شهردار قم با اشاره به مخالفت شورای ترافیک با گزینه مطرح شده از سوی شهرداری اضافه کرد: این موضوع در شورای حل اختلاف مطرح شد و تصمیم گیری شد تا گزینه شهرداری اجرایی شود اما در تصویب انحراف ترافیکی در شورای ترافیک باز هم به مشکل برخوردیم.

وی ادامه داد: اخیرا پیمانکار نامه نوشته و درخواست فسخ قرارداد داده است. اگر این وضع ادامه پیدا کند باید به پیمانکار ضرر و زیان پرداخت کنیم.

دکتر سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: شاید مخالفان این پروژه هم ادله داشته باشند و من وارد بحث قضاوت نمی‌شوم چرا که مردم باید قضاوت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه میراثی از خود در قم به جا گذاشته‌اید افزود: درباره این موضوع هم باید مردم قضاوت کنند اما زمانی که من شهرداری قم را تحویل گرفتم مشکلات زیادی از جمله مقروض بودن شهرداری، مشکلات ساختاری، وجود ۱۴ پروژه بزرگ نیمه کاره و عدم وجود برنامه و نقشه راه در قم وجود داشت.

شهردار قم گفت: علاوه بر اینها در حوزه انضباط شهری ۱۰ هزار وانت‌بار سراسر شهر را تسخیر کرده بودند و حتی در حرم مطهر و مسجد جمکران دستفروش وجود داشتند.

ارائه ۳۷ خدمت غیر حضوری به مردم

وی اظهار داشت: در حال حاضر در خیابان های اصلی دیگر وانت بار نمی‌بینید. شهر قم از نظر نظافت شهر بسیار زیبایی است و مطابقت با بهترین شهرها می کند و سرانه فضای سبز شهری از ۱۳.۹ به ۲۰.۳۰ متر مربع به ازای هر نفر رسیده است.

دکتر سقائیان‌نژاد به احداث تقاطع های غیر همسطح برای ساماندهی ترافیکی شهر اشاره کرد و گفت: از طرفی در حوزه تحقق شهر الکترونیک، ۳۷ خدمت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه کردیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بودجه شهرداری قم از ۸۰۰ میلیارد تومان به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که این روند نشان‌دهنده وحدت مدیریت، تکاپو و کوشش مجموعه مدیریت شهری است.

وی با تاکید بر اینکه امروز در قم وحدت کلمه وجود دارد خاطرنشان کرد: در آینده هم من باشم یا نباشم چارچوبی که از نظر برنامه ریزی برای شهر قم ایجاد شده باید ادامه پیدا کند.

شهردار قم در پاسخ به انتقادی راجع تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری ادامه داد: مشکلات استخدامی شهرداری‌ها از سال ۸۱ که هیچ مجوزی برای تبدیل وضعیت داده نشده، جریان دارد.

به گفته وی، در سال ۸۱ درصد شهرنشینی ۴۹ درصد بود و الان بالای ۸۰ درصد در کلان شهرها است که این افزایش شهرنشینی با گرفتن اختیار جذب نیرو در شهرها همخوانی ندارد.

دکتر سقائیان‌نژاد به بلاتکلیفی نیروهای شرکتی در شهرداری ها گفت: حتی در سال ۹۲ که کارمندان دولت تبدیل وضعیت شدند این اتفاق برای شهرداری‌ها رخ نداد.

وی افزود: ما در شهرداری قم قرار بر جذب نداشتیم بلکه درخواست تبدیل وضعیت داشتیم. این را از مدیران کل شروع کردیم چرا که وقتی قرار است ثبات در مدیریت داشته باشیم باید حمایت از مدیران صورت بگیرد.

شهردار قم با اشاره به اینکه برای تبدیل وضعیت دیگر نیروها هم پیگیری‌های مستمر ادامه دارد اظهار داشت: روز دوشنبه جلسه‌ای را خدمت معاون اول رئیس جمهور داشتیم. رئیس اداره استخدام کشوری هم آنجا بودند و  این بحث مطرح شد. قرار شد ظرف مدت دو هفته وضعیت تبدیل وضعیتی‌ها مشخص شود.

وی اضافه کرد: من قلبم برای این افراد می‌تپد. تا جایی که بتوانم در این زمینه تلاش میکنم و شورای اسلامی شهر قم هم همراه ما است.

سقائیان نژاد در پاسخ به پرسشی راجع حاشیه سازی‌هایی که اخیرا برای شهرداری و شورای شهر انجام می‌شود گفت: این قبیل اقدامات در سال آخر شورای شهر و نزدیکی انتخابات طبیعی است چرا که یک سری از شورا یا شهردار خوششان نمی آید و آرزو میکنند هر چه زودتر این شورا و شهردار تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه بدون این فشارها و حاشیه سازی ها هم کار در شرایط کرونایی و تحریم های اقتصادی سخت است افزود: نکته مهم این است که نباید اجازه بدهیم مسائل حاشیه ای متن شود. من به همکاران عرض کردم که حواستان باشد که هدف اصلی گم نشود و تا رسیدن به شهری در تراز جهانی تلاش خود را متوقف نکنید.

در خدمت به قم مصمم هستم

در ادامه جلسه یکی از اصحاب رسانه از شهردار قم درباره تصمیمش درباره ماندن در شهرداری قم پرسید.

دکتر سقائیان‌نژاد در پاسخ به این پرسش گفت: همه ما تسلیم تقدیر الهی هستیم و هیچ کس از فردای خود خبر ندارد اما تا زمانی که حقیر در قم مسئولیت دارم از خدا و حضرت معصومه(س) طلب میکنم که به من قوت و قدرت بدهد تا خادم مردم باشم.

وی افزود: بنده خدمت گذار مردم قم هستم. جزو توفیقات من هست که چند صباحی در قم بودم و توانستم در کنار حرم فاطمه معصومه(س) خدمت کنم و تا زمانی که قوت و قدرت داشته باشم، این خدمت را ادامه خواهم داد.

شهردار قم در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان ادامه داد: این اراضی از سال ۸۴ سال برای بافت مرکزی و اطراف حرم اختصاص پیدا کرد و ما هم برای استفاده از این ظرفیت موضوع را پیگیری کرده و آماده سازی زمین را شروع کردیم.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در شورای بازآفرینی استان قم گفت: شهرداری از عوارض و سهم خود در ماده ۱۰۱ گذشت و هر چه داشت را برای پروژه آورد تا بتواند این پروژه برای اطراف حرم و بافت مرکزی کارآمدی داشته باشد اما پس از مدتی موضوع بحث مسکن ملی مطرح شد.

دکتر سقائیان‌نژاد با انتقاد از تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای اختصاص زمین‌های ۴۸ هکتاری به مسکن ملی افزود: از نظر کارشناسی مسکن ملی باید در زمین‌هایی که زیر سه میلیون تومان قیمت داشته باشد اجرایی شود اما این زمین‌ها دو برابر قیمت دارند. از طرفی ما از تمام امتیازات خود در این زمین‌ها گذشت کردیم که بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش اقتصادی داشت و اگر قرار به اجرای طرح مسکن ملی باشد باید حق و حقوق شهرداری پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه این قضیه در حال حاضر مسکوت باقی مانده اضافه کرد: ما هم منتظریم تصمیماتی که گرفته شده به سمت و سویی برود که این موضوع برای اطراف حرم مطهر اختصاص داده شود.

ایجاد ۶ بوستان بانوان در قم

شهردار قم در پاسخ به انتقاد یکی از اصحاب رسانه درباره کمبود فضای سبز شهری ادامه داد: متاسفانه در مرکز شهر زمین کم داریم و تملک برای ایجاد فضای سبز بسیار پر هزینه است.

وی گفت: در حد معقول خودش در این مناطق برای فضای سبز پیش بینی های لازم شده اما در مناطق دیگری که دستمان بازتر است فعالیت بیشتری انجام شده است.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز ۲۰ متری با احتساب رفیوژها، فضای سبز جنگلی و … مطرح می‌شود گفت: کوشش ما این است که در مرکز شهر هم فضای سبز ایجاد شود اما کار پرهزینه و زمان بری است.

وی با اشاره به احداث هشت مجموعه ورزشی با متراژهای بالای دو هزار متر در هشت منطقه شهر قم ادامه داد: این مجموعه‌ها برای حل مشکل اوقات فراغت جوانان ایجاد می‌شود و در کنار اینها پیگیری ساخت ۶ باغ بانوان در شهر قم را در دستور کار داریم.

شهردار قم تاکید کرد: خرید باغات شهری و حفظ آنها در دستور کار ما است. دنبال این هستیم که کیفیت فضای سبز را مخصوصا در مناطقی که دچار مشکل هستند ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه تقریبا در تمام شهرها امکان ایجاد مراکز تفریحی و فضای سبز در مرکز شهر وجود ندارد اضافه کرد: معمولا مرکز شهر تراکم جمعیتی بسیاری دارد و تسهیلات فرهنگی و تفریحی اطراف شهر ایجاد می‌شود.

دکتر سقائیان‌نژاد همچنین در پاسخ به انتقادی راجع تمرکز پروژه‌های تفریحی در جنوب شهر قم به توپوگرافی و مناظر شهری در این محدوده اشاره کرد که به عنوان یک ظرفیت باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه شهرداری در زمینه کنترل سیلاب اظهار داشت: در دو سال گذشته حوادثی در این زمینه در فصل بارندگی داشتیم و نقاط حادثه خیز در سطح شهر کاملا برای ما روشن است.

شهردار قم با اشاره به اینکه شهر از پنج نقطه خارجی در این زمینه تهدید می‌شود گفت: ما این موضوع را به ستاد بحران منعکس کردیم و یکشنبه گذشته بازدیدی به اتفاق آقای استاندار از این نقاط بحرانی داشتیم.

وی با اشاره به تهدید آمیز بودن برخی ساخت و سازهای دانشگاهی در پردیسان و مسئله تعرض به کانال خاکی موجود افزود: از طرفی کانال جمع آوری آبهای سطحی که در پردیسان باید ایجاد میشده با هفت کیلومتر طول الان به ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و متاسفانه این پروژه زمانی که باید انجام می‌شد، مورد غفلت قرار گرفت.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اقداماتی از این قبیل به عهده راه و شهرسازی و منابع طبیعی است اظهار داشت: نگرانی‌های ما همچنان وجود دارد که باید با یک وحدت به راه حلی برسیم.

وی با اشاره به شناسایی ۱۲۰ نقطه بحرانی از نظر آبگرفتگی در داخل شهر گفت: در مقطعی این عدد را به ۴۸ و در مقطعی به ۲۱ نقطه رساندیم و دنبال این هستیم که تمام مشکلات کوچک و بزرگ داخل شهری در این زمینه را حل کنیم.

شرایط حذف ترافیک از رودخانه

شهردار قم با اشاره به ساخت و سازهایی که در مسیر رودخانه صورت گرفته اظهار داشت: یکی از پیشنهادات طرح جامع ترافیک این است که بلوار شهید سلیمانی به طور کلی از ترافیک حذف شود تا ظرفیت انتقال سیلاب در رودخانه دست نخورده باقی بماند منتهی با این وضعیت ترافیکی شهر آیا میتوانیم این بلوار را حذف کنیم؟

وی گفت: زمان حذف شدن بلوار شهید سلیمانی از ترافیک وقتی است که جایگزین هایی را فراهم کرده باشیم.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه هیچ یک از نهادها نباید در رودخانه مانع ایجاد کنند افزود: وقتی ما اصل مسیر تردد را محل اشکال میدانیم قطعا ایجاد ساختمان کار اشتباهی است و اصل در همه کارها باید موضوع ایمنی شهر باشد.

وی زمان حذف رودخانه را همزمان با تکمیل پروژه های ترافیکی شهر قم دانست و ادامه داد: بلوار فردوسی به طول ۲۵ کیلومتر باید تکمیل شود و بسیاری از تقاطع ها که در برنامه دیده شده باید اجرا شود تا بتوانیم به حذف رودخانه از ترافیک تحقق ببخشیم.

شهردار قم به منابع درآمدی شهرداری اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات شهرداری‌ها تک محصولی بودن و تکیه به فروش تراکم برای اداره شهر است که برای فرار از این موضوع نیاز به درآمدهای پایدار داریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۹ درصد درآمد شهرداری ها از فروش تراکم به دست می‌آید اضافه کرد: این یک امر غلط و  در واقع شهرفروشی است اما برای رها شدن از آن نیاز به همراهی شهروندان برای پرداخت عوارض نوسازی و همراهی دولت در تحقق درآمد شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده داریم.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در شهر قم تنها ۲۰ درصد عوارض نوسازی از سوی مردم پرداخت می‌شود گفت: در بحث مالیات بر ارزش افزوده هم بین ما و دولت سر سهم شهرداری جدل وجود دارد. قبل از سال ۸۰ شهرداری ها ۲۶ قلم عوارض داشتند که بعد تجمیع عوارض صورت گرفت و بعد ادغام این موضوع با مسئله مالیات بر ارزش افزوده.

وی با بیان اینکه دولت مسئله کمک به شهرداری ها را مطرح می‌کند گفت: ما کمک نمیخواهیم بلکه این بهای خدمات شهری است که مبلغ واقعی آن بیش از اینهاست. اگر تمام بهای خدمات به ما داده شود میتوانیم خودمان را از فروش تراکم و شهرفروشی نجات دهیم.

شهردار قم با تاکید بر اینکه شهر باید زنده باشد اضافه کرد: چه کسی خرج حمل و نقل عمومی فضای سبز شهری و توسعه معابر را می‌دهد؟ نگه داشتن شهر هزینه دارد و این هزینه ها باید در چارچوب درآمدهای پایدار دیده شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره خیابان شهیدان برقعی با اشاره به اینکه از تملک این خیابان تنها ۵ ملک باقی مانده اظهار داشت: برای عدم تعرض به دانه‌های تاریخی در این معبر طرح را تغییر دادیم.

دکتر سقائیان‌نژاد همچنین با انتقاد از فریز کردن ۳۰۰ هکتار در شهر قم بدون مطالعه و در قالب بافت تاریخی گفت: ما در اصفهان که از نظر میراثی حساس تر بودن به صورت دانه‌ای و سلولی در بافت حرکت کردیم و اینطور نگاه پهنه‌ای به بافت تاریخی موجب از دست رفتن حقوق مردم می‌شود.

وی با اشاره به قدمت ۴۰ ساله طرح خیابان شهیدان برقعی اضافه کرد: با این حال دانه‌های تاریخی در این خیابان سال ۹۸ ثبت ملی شده است.

شهردار قم به برگزاری جلسات متعدد با ریاست شرکت ملی راه آهن و وزارت راه وشهرسازی برای جمع آوری ریل متروکه در داخل شهر اشاره کرد و گفت: توافق‌هایی صورت گرفته و این کار به مرور در حال انجام است.

وی اظهار داشت: اختلاف نظر ما با راه آهن در وضعیت عبور و مرور قطار داخل شهر است. ما در شهرها کیلومتری ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تا مترو به زیر زمین برود اما قطارهای مربوط به یک قرن گذشته هنوز روی سطح شهر قم تردد می‌کنند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5241