printlogo


گزارشی از پیشرفت های حوزه کشاورزی استان؛
پیشرفت 100درصدی قم در بخش کشاورزی/تولید سالانه 750هزار تن محصولات کشاورزی در قم
کد خبر: 5275
بعد از انقلاب اسلامی بخش کشاورزی به عنوان یک بخش با ثبات، از نرخ رشد مثبت برخوردار بوده و در برخی از سال ها رشد اقتصادی کشور به واسطه رشد بخش کشاورزی بوده است و در این بین رشد کشاورزی استان قم پیشرفتی 100درصد نسبت به قبل از انقلاب داشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، بخش کشاورزی از مهمترین و استراتژیک‌ ترین بخش‌ های اقتصادی کشور است که امنیت غذایی جامعه به آن وابسته می‌ باشد. خودکفایی در تولید محصولات اساسی زراعی همواره یکی از جهت گیری‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی در راستای ارتقای امنیت غذایی است.
 ﻛﻞ ﺗﻮﻟﻴﺪات ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی در کشور در فاصله سال های 1356 تا 1397 از 26 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ ﺑﻪ ﺣﺪود 122 ﻣﻴﻠﻴﻮن ﺗﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ اﻫﺘﻤﺎم اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ و برخورداری از حمایت و توسعه همه جانبه در بخش کشاورزی است.
در این مدت ﺳﻬﻢ ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی در ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ داﺧﻠﻲ (جی.دی.پی) از 5.8 درﺻﺪ ﺑﻪ 10 درﺻﺪ رﺳﻴﺪه اﺳﺖ، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳﻬﻢ ارزش اﻓﺰوده ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر ﻛﺸﺎورزی در ارزش اﻓﺰوده ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺪه در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﻲ ﺑﻴﺶ از 32.5 درﺻﺪ است ﻛﻪ از ﻧﻘﺶ و اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ ﺑﺨﺶ در اﻗﺘﺼﺎد ﻣﻠﻲ حکایت دارد.
به رغم نوسان اقتصادی کشور، بخش کشاورزی به عنوان یک بخش با ثبات، از نرخ رشد مثبت برخوردار بوده و در برخی از سال ها رشد اقتصادی کشور به واسطه رشد بخش کشاورزی بوده است. نرخ رشد ارزش افزوده کشاورزی به قیمت جاری در سال 1356، چهار درصد بود که در سال 1397 تداوم یافته و با اندکی افزایش به 4.1 درصد رسیده است.
پس مشخص است که بخش کشاورزی از مهمترین و استراتژیک­‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است که امنیت غذایی جامعه به آن وابسته می باشد از همین رو نگاهی به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه کشاورزی در قم خواهیم کرد.
در بخش کشاورزی قم حدود ۱۴ هزار نفر فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از هزار نفر آنها خانم هستند. بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

امکان صادرات ۵۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی قم وجود دارد
در این خصوص هادی مومنی نسب ، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم و توجه ویژه به موضوع کشاورزی تجاری در استان، امکان صادرات سالانه ۵۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی قم به بازارهای هدف وجود دارد.
وی بیان کرد: بخش کشاورزی استان تجربه صادرات ۳۰ میلیون دلاری را در طول سال‌های گذشته داشته است که بر اساس راهبرد جهش تولید تلاش داریم این رقم افزایش یابد.
مومنی نسب افزود: محصولات صادراتی بخش کشاورزی قم تنوع زیادی دارد و از حوزه شیلات مانند خاویار تا محصولات باغی همچون پسته و محصولات دامی نظیر تخم‌مرغ را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: ‌ کشاورزان قمی برای صادرات محصولات خود نیازمند حمایت دستگاه‌های اجرایی هستند و در همین رابطه سازمان جهاد کشاورزی استان، توانمندسازی نیروی انسانی، ارتقا کیفیت محصول‌ها و ایجاد نهادهای تخصصی کسب‌وکار در بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده است.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی قم بیان کرد:‌ در کنار نگاه به بازار کشورهای منطقه،‌ بازار اوراسیا نیز برای صادرات محصولات کشاورزی استان موقعیت بسیار مهمی است و تولیدکنندگان قمی می‌توانند محصولات باکیفیت خود را با تعرفه مناسب در این بازار عرضه کنند .

سالانه ۷۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی در قم تولید می‌شود
همچنین در ادامه  عباس پورمیدانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تأکید بر اینکه کشاورزی سنتی برای استان کم آب و خشک قم به معنای واقعی آسیب زا شده است، گفت: در کشاورزی سنتی، منابع آبی بسیاری استفاده می‌شود و گیاه در مقابل تنش‌های محیطی همچون اختلاف شدید دمای هوا، آسیب پذیر است که این مسائل هزینه‌های کشاورزان را افزایش می‌دهد.
وی با اعلام اینکه کشاورزی گلخانه‌ای کاملاً مقرون به صرفه است، گفت: سازمان جهاد کشاوزی قم نیز در راستای اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت، توسعه کشت‌های گلخانه  را دنبال و از سرمایه گذاران در این بخش حمایت می‌کند.
پورمیدانی با بیان اینکه اصول بهداشتی در کشت گلخانه‌ای به خوبی رعایت می‌شود، اظهار داشت: محصولات تولید شده در گلخانه‌ها به دلیل نظارت مستمر کارشناسان و مدیریت بهتر شرایط محیطی، کیفیت مطلوبی دارد و می‌تواند در بازارهای داخلی و صادراتی به خوبی عرضه شود.
وی با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای از آن‌جهت مهم است که بیش از ۴۵ درصد اشتغال روستایی استان در بخش روستایی است، گفت: قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار و جمعیت ساکن مناطق روستایی آن بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ نفر است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با تأکید براینکه هرسال تولید محصولات کشاورزی استان به بیش از ۷۴۶ هزار تن می‌رسد، گفت: در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور است.
وی با اشاره به اینکه مجموع کشت سبز قم شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است، افزود: سالانه ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی در استان تولید می‌شود.
 قم در حوزه کشاورزی مزیت رقابتی بالایی دارد
سرمست، استاندار قم گفت: برغم آنکه قم در بخش کشاورزی و امور دامی درصد کمی از سهم فعالیت و اشتغال ایجاد شده را دارد ولی به لحاظ کیفی در مقایسه با استان های مختلف از مزیت رقابتی بسیار بالایی برخوردار است.

با تمام این مسائل  کشاورزی در قم روند رو به گسترشی دارد و با ایجاد واحدهای فرآوری در کنار مزارع و باغات، سهم این بخش مهم اقتصادی در حوزه تولید و اشتغال استان ارتقا قابل توجه‌ای داشته است.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5275