printlogo


رئیس کمیسیون بهداشت مجلس:
دولت روحانی در بحران کرونا نامنسجم و تناقض گو بود/ بحران ها حل می شوند، اگر "رئیسی" با قاطعیت قبل عمل کند
کد خبر: 5459
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با ارائه پیشنهادهایی به دولت سیزدهم گفت: عدم انسجام دولت روحانی در مبارزه با کرونا و تناقض گویی مسئولان مشکلی بود که مردم را دچار سردرگمی میکرد؛اما با اقتداری که از آقای رئیسی انتظار می رود می توان به مهار کرونا امیدوار بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در پاسخ به سوالی که از عملکرد دولت و متولیان بهداشت و درمان وابسته به دولت در دو دولت گذشته جویا شد، گفت: یکی از معضلات مهم حوزه بهداشت و درمان که وظیفه رسیدگی و رفع رجوع آن به عهده دولت است، ظهور و بروز بیماری و بحران کرونا بود که این اتفاق به گونه ای سنگ دولتمردان را محک زد.
وی ادامه داد: با ورود کرونا چهره واقعی برخی از دولتمردان مشخص شد و ناکارمدی و مدیریت این بحران تا جایی بود که هر روز یک مشکل تازه به وجود می آمد؛ البته مشکل همواره هست و هر دولتمرد و سیاستمداری برای این روی کار می آید که بتواند مشکلات را حل وفصل کند؛ اما گویا برخی از دولتمردان ما روی کار آمده بودند که مشکلات را حل نکرده، به حال خود رها کنند.
 
نقش روحانی در حاشیه ساز شدن اعتبار یک میلیارد یورویی
 
شهریاری با تصریح بر این نکته که در بسیاری از بحران هایی که حول موضوع کرونا به وجود آمد، خود شخص آقای روحانی مقصر بود، ادامه داد: مثلا در مسئله تخصیص اعتبار یک میلیارد یورویی که کلی حاشیه ساز شد، مقصر ایشان بود. این مسئله نشان داد دولت مقابله با کرونا را بصورت جدی در دستور کار خود قرار نداده و به این بیماری به عنوان اولویتی حیاتی که جان و مال مردم در گرو آن است، نگاه نکرده است.
 
نقش روحانی در انجام سفرهای ایام کرونا
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با ورود به بحث مسافرت در ایام کرونا خاطر نشان کرد: در سفرهای نوروزی که مقدمه و مسبب هر پیک و موج وحشتناک کرونایی بود، آقای روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت سفرها را با اقتدار اعلام نمی کرد و در هر تعطیلی مناسبتی که به طور معمول مانند گذشته مسافرت هایی را در پی دارد، ایشان پس از اظهار نظر متخصصان پزشکی و  اصرار کارشناسان مبنی بر ممانعت جدی دستگاه های مختلف از انجام سفرها، هر بار راهی را برای دور زدن قوانینی که خودشان مصوب و اعلام می‌کردند، نشان می داد و بعد از هر سفر هم فاجعه مرگ و میرها آغاز و کادر درمان بیشتر از پیش فرسوده و خسته می شد.
 
عدم انسجام دولت در مقابله با کرونا 
 
وی با اشاره به انشقاق در لایه های مختلف دولت و حرکت های بدون هدف در امر مبارزه با کرونا عنوان کرد: مشکل بعدی عدم انسجام دولت در مبارزه با کرونا بود. هر بار یک وزیر و یک مسئول اظهاراتی را بیان میکرد، اما این اظهارات پس از مدت کوتاهی دچار تناقض می شود؛ مگر نباید در ستاد مقابله حرف ها یک کاسه شود  و در نهایت سخنگوی ستاد نتیجه نهایی را به اطلاع عموم مردم برساند؟ اما اینگونه نبود و هر عزیزی در نهایت حرف خودش را میزد و مردم از این همه تناقض دچار سر در گمی می شدند.
 
 
عدم اقتدا دولت در عقد قرارداد واردات واکسن
 
شهریاری با انتقاد از نبود صلابت و اقتدار دولت در عقد قرارداد خرید واکسن کرونا گفت: دولت باید در زمان عقد قرار داد با شرکت های خارجی آنقدر مقتدرانه عمل میکرد تا از دریافت واکسن ها مطمئن شود؛ همین امر موجب شد مدتی بخاطر کمبود واکسن صف های طولانی در مقابل مراکز واکسیناسیون ایجاد شود. همان ها گذشته از آسیب هایی که با شأن و مزلت این مردم وارد کرد، یکی از مهمترین کانون های سرایت و چرخش ویروس بود؛ به گونه ای که بسیاری از افراد در موج پنجم کرونا در آن صف ها مبتلا شدند. 
 
 
 آقای رئیسی با قاطعیت قوه قضائیه عمل کند
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در بحثی دیگر عنوان کرد: حالا که آقای رئیسی سکاندار هدایت دولت شده، امیدواریم با همان قاطعیتی که در قوه قضائیه عمل کرد، در دولت هم همین طور عمل کند؛ چرا که با چنین عملکردی می توان به حل بحران کرونا هم امیدوار بود. برای همین در وهله اول کانون های فساد در حوزه واردات و تولید دارو را از  بین ببرد و در وهله بعد دولت ایشان به امر واکسیناسیون به طور ویژه ای توجه کنند؛ چرا که راه ریشه کن شدن کرونا در کشور ما تنها واکسیناسیون جمعی مردم است. 
 
 
لزوم تسریع در واکسینه 50 میلیون نفر در کشور در دولت جدید
 
وی اضافه کرد: واکسیناسیون یک امر است که در دولت قبل هم در جریان بود؛ اما در سخن گفتن از واکسیناسیون زمان و سرعت آن بسیار مهم است، مانند واکسیناسیون فلج اطفال و ... که در کشور ما قبل از این انجام شده. اما در مورد مهار کرونا اگر جمعیت 70 تا 80 درصدی کشور واکسینه شوند یعنی جمعیتی بالغ بر 50 میلیون نفر واکسن تزریق کنند، می توان به مهار و ریشه کنی بیماری امیدوار بود. لذا باید دولت جدید واکسیناسیون کرونا را در اولویت قرار دهد.
 
شهریاری در خاتمه سخنانش خطاب به دولت سیزدهم توصیه کرد: برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون می توان از ظرفیت بسیج، سپاه و نیروهای مسلح استفاده کرد، پیشنهادی که بنده در دولت قبل هم متذکر شدم. ضمن آنکه به دولت سیزدهم پیشنهاد میکنم در امر مبارزه با کرونا با همسویی و همدلی حرکت و از موازی کاری پرهیز کنند.چرا که اگر در دولت قبل تمام دستگاه های کشور در حرکتی مشخص و منسجم برای مهار کرونا تلاش می کردند این بیماری تا این حد ما را گرفتار نمی کرد.





انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5459