printlogo


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:
بحران کم‌آبی تنها با همراهی مردم رفع خواهد شد
کد خبر: 5569
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: کم‌آبی مشکلی است که تا مردم نخواهند حل نمی‌شود و نمی‌توانیم با آن مقابله منطقی و علمی داشته باشیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، دکتر علی جان صادق‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، یاد و خاطره سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت و اظهار کرد: مردم ستمدیده جهان مدیون او و همرزمانش هستند.

وی با اشاره به ابعاد و زوایای مختلف زندگی حاج قاسم سلیمانی گفت: به‌واسطه فرماندهی این سردار رشید اسلام و با اتکا به قدرت ایمان و خودباوری، جبهه عظیم مقاومت در منطقه و جهان شکل گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصویب قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب عنوان کرد: یکی از مؤلفه‌های عزتمندی مدنظر حاج قاسم سلیمانی رفاه عمومی است که در همین راستا همکاران ما در سراسر کشور اعم از مدیران، کارشناسان، پیمانکاران، تولیدکنندگان تجهیزات و تأسیسات و کارگران، تلاش می‌کنند خدماتی در حوزه آب ارائه دهند که در شأن مردم عزیز ایران باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از تجهیزات مورد نیاز در صنعت آب و فاضلاب توسط شرکت‌های ایرانی و مراکز دانش‌بنیان طراحی و تولید می‌شود ابراز داشت: شرکت‌های وابسته به وزارت نیرو، تلاش زیادی کرده‌اند که در حوزه تحقیقات پیشرفت کنند به طوری که کیفیت و کمیت خدمات ارائه شده قابل مقایسه با دهه 60 نیست.

دکتر صادق پور با اشاره به میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری ارزی و میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری ریالی برای بهره‌مندی شهرهای و روستاهای کشور از آب شرب خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم اگر جایی شاهد کم‌آبی یا بی‌آبی هستیم، ناشی از خشک‌سالی و یا سو مصرف و مدیریت آب هستیم نه ناشی از عدم اجرای پروژه‌ها.

وی با بیان اینکه طی این سال‌ها چندین طرح آبرسانی به روستاها اجرایی شده است گفت: در حال حاضر درصد برخورداری روستاهای قم از آب شرب 87 درصد است و پروژه‌هایی دیگری هم در دست اقدام هستند که تا پایان سال 1400 به اتمام می‌رسند تا صد در صد روستاهای قم از آب شرب سالم برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: از ابتدا تاکنون در استان قم، بیش از 380 هزار فقره انشعاب آب و 131 هزار انشعاب فاضلاب واگذار، 3700 کیلومتر شبکه آب و خط انتقال و 1050 کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب نیز اجرایی شده است.

وی ادامه داد: پنج تصفیه‌خانه آب و پنج تصفیه‌خانه فاضلاب همراه با چهار واحد آزمایشگاهی مجهز ، پوشش صددرصدی سامانه توسط GIS و پاسخگویی 24 ساعته تلفنی به مردم، از دیگر امکاناتی هستند که در قم راه‌اندازی شده‌اند.

صادق‌پور با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است گفت: اصلاح و بازسازی و توسعه 121 کیلومتر شبکه توزیع آب، مرمت و بهسازی 25 حلقه چاه، احداث و ترمیم 5 هزار مترمکعب مخزن، واگذاری 9550 انشعاب آب، ایمن‌سازی خط انتقال 15 خرداد در 21 نقطه و تجهیز به شیرهای اطمینان و ایمن‌سازی 75 مورد حوضچه‌های انتقال آب از جمله این اقدامات است.

وی همچنین رفع 26 هزار حادثه مربوط به شکستگی یا نشتی شبکه توزیع، بازسازی 20 کیلومتر شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، واگذاری 3510 فقره انشعاب فاضلاب عمدتاً در سطح شهر قم، احداث نیروگاه خورشیدی 100 کیلوواتی، احداث نیروگاه برق‌آبی 450 کیلوواتی، آغاز نصب تجهیزات نیروگاه 60 کیلوواتی و... را از دیگر اقدامات آبفای قم در یک‌ساله گذشته برشمرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه کنترل کیفی عنوان کرد: رفع مشکل 70 دستگاه کلرزنی در روستاهای استان قم و  25 هزار نمونه‌برداری آب برای بررسی کیفی آب از نظر آلودگی میکروبی و شیمیایی از جمله اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و بهداشت آب است که در همین راستا خوشبختانه در این مدت هیچ مشکلی از نظر آلودگی در آب قم نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از همکاری مراکز دانشگاهی قم بیش از 2 هزار نفر ساعت توسط مرکز آزمایشگاه‌های شرکت خبر داد و خاطرنشان کرد: سامانه تله‌متری آب هم برای کنترل کمی و کیفی آب به روستاهای قم هم تسری یافته و اکنون تصفیه‌خانه شماره 2 قم هم به این سامانه متصل شده است.

وی گفت: 5300 مورد نظرسنجی مردمی از طریق سامانه 122 و ... مورد پاسخگویی به مشترکان، از دیگر بخش‌های عملکردی شرکت آب و فاضلاب استان قم در یک سال گذشته به شمار می‌رود.

صادق‌‌پور با بیان اینکه تمام انشعابات شهری و روستایی قم تحت پوشش سامانه GIS قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: این امر در موقع بروز حادثه و مشکلات مربوط به شبکه آب و فاضلاب موجب تسریع در ثبت و ارائه خدمت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: اجرای 14 کیلومتر خط انتقال و احداث مخزن هزار مترمکعبی در قمرود از جمله پروژه‌‌های در دست اقدام آبفای قم است که با حل مشکلات حقوقی با سرعت در حال پیشرفت است و تا خرداد 1401 به اتمام می‌رسد.

صادق‌پور در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر طولانی شدن مدت اجرای برخی پروژه‌های آبرسانی عنوان کرد: در سلفچگان با مخالفت‌های مردمی برای حفر چاه روبرو هستیم و بعضی دیگر از طرح‌ها نیز مشکلات حقوقی دارند.

وی تصریح کرد: چهار سال است برای حفر چاه در سلفچگان منتظر رفع مشکلات هستیم و معتقدیم اگر انتقال آب به این شهر صورت نگیرد، در تابستان با بحران مواجه خواهیم شد.

صادق‌پور به پروژه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان اشاره و بیان کرد: برای اخذ مجوز تبصره ماده 23 جهت انجام این پروژه تلاش زیادی کردیم و با همیاری مجموعه استان، موفق به دریافت آن‌ شدیم که به زودی در شمال شهر قم عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: آبرسانی به قنوات و روستاهای این بخش از دیگر پروژه‌هایی است که در حال انجام است.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان قم طی پنج سال اخیر به عنوان دستگاه برتر شناخته شده است گفت: در حوزه پژوهش و تولید هم شاهد اختراعات متعددی توسط کارشناسان آبفای قم بوده‌ایم و توانستیم موفقیت‌های خوبی را در این زمینه به دست آوریم.

صادق‌پور ادامه داد: تمهیدات گسترده‌ای برای جلوگیری از بروز بحران در فصل تابستان اندیشیده شده و امیدواریم با رفع برخی مشکلات در بخش‌هایی مانند سلفچگان هم از این امر پیشگیری شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پاسخ به سؤال خبرنگاران در ارتباط با شبکه فاضلاب عنوان کرد: در سال 1397 مصوبه‌ای در شورای حفاظت آب استان قم داشتیم که احداث شبکه فاضلاب را ممنوع اعلام کرد؛ با این حال مطالعات توسعه شبکه فاضلاب انجام شده ولی برای توسعه آن مجوزی نداشتیم.

وی با بیان اینکه 200 کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب طی سال‌های 94 تا 98 با اعتبارات بانک توسعه اسلامی اجرایی شده است اظهار داشت: با توجه به قول مساعد وزارت نیرو در جهت تأمین 150 میلیارد تومان و همچنین منابع داخلی، امیدواریم بخشی عمده از قم را تحت پوشش شبکه فاضلاب قم قرار خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به کیفیت آب شهری در قم اشاره و خاطرنشان کرد: 100 میلیون مترمکعب سهم آب شرب استان از آب انتقالی به قم است و  مابقی باید از سایر منابع تأمین شود که در فصل تابستان به نصف آب مصرفی می‌رسد بنابراین مشترکانی که در مناطق انتهایی شبکه هستند، آبی باکیفیت پایین‌تر دریافت می‌کنند که این مشکل در فصل تابستان بروز می‌کند ولی در زمستان‌ها معمولاً کیفیت آب در تمام شهر یکسان است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره کم‌آبی در ایران و قم و اقدامات صورت گرفته برای جبران این مسئله گفت: کم‌آبی و بی‌آبی، بحرانی است که تا مردم نخواهند، نمی‌توانیم با آن مقابله منطقی و علمی داشته باشیم به عبارتی باید صرفه‌جویی و مصرف بهینه را به عنوان یک فرهنگ‌ در سطح جامعه نهادینه کنیم.

صادق‌پور بیان کرد: اگر صرفه‌جویی لازم صورت بگیرد شاید نیاز نباشد برخی خطوط انتقال و پمپاژ احداث شوند بنابراین باید فرهنگ‌سازی را جدی بگیریم.بحران کم‌آبی تنها با همراهی مردم رفع می‌شود

وی با اشاره به سرانه 169 لیتری مصرف آب در قم گفت: این سرانه از میانگین کشوری پایین‌تر است ولی می‌تواند به زیر 100 لیتر هم کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به مهاجرت‌های فصلی مردم قم به برخی مناطق حاشیه‌ای عنوان کرد: قیمت آب بر اساس جمعیت ساکن تعیین می‌شود و برخی مناطق صرفاً در بعضی ماه‌های سال جمعیت بیشتری دارند البته عموماً اقشار مرفه جامعه هستند که اعتراضاتی در این زمینه دارند چرا که در فصل تابستان به روستاها و حاشیه شهر می‌روند و مصرف آب بالایی هم دارند صرفاً بر اساس قانون استیفای حقوق مردم اقدام می‌کنیم.

صادق‌پور با تشکر از حمایت‌ رسانه‌های استان از شرکت آب و فاضلاب، در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر امکان آبیاری فضای سبز با آب شرب شهری گفت: آبی‌های سطحی که به قم انتقال می‌یابد صرفاً برای مصرف شرب است و نباید در بقیه مصارف استفاده شود.

صادق‌پور با بیان اینکه سالانه شاهد رشد 6 درصدی مصرف آب در قم هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با صرفه‌جویی و فرهنگ‌سازی، این شتاب فزاینده را کاهش دهیم.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5569