printlogo


روزانه ۱۵۰ ساعت مشاوره‌ تخصصی در نمایشگاه قرآن ارائه می‌شود
کد خبر: 5643
مدیر بخش مشاوره‌های قرآن بنیان بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از اختصاص روزانه ۱۵۰ ساعت مشاوره‌های تخصصی در زمینه‌های تربیتی، تحصیلی، ازدواج و پیش از ازدواج خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، دکتر سید محمد حسین چاوشیان به خبرنگار معارف ایرنا گفت: خدمات قابل ارائه در فضای نمایشگاه قرآن کریم، با توجه به نیازسنجی ها و در نظر گرفتن سطوح مختلف، در حوزه های تربیتی، تحصیلی، فردی، مشاوره پیش از ازدواج و مشاوره زوجین است که حوزه تربیتی شامل مشاوره فرزندآوری و پیش از بارداری، مشاوره دوران بارداری، فرزندپروری، مشکلات رفتاری کودکان، فرزند پروری دوران نوجوانی، آسیب های نوپدید در فضای مجازی است و حوزه تحصیلی نیز شامل استعدادیابی، انتخاب رشته و اختلالات یادگیری است.

وی افزود: مشاوره های فردی مربوط به مهارت های فردی و مهارت های زندگی، تنظیم هیجانات مانند مدیریت خشم و مدیریت استرس، جرات مندی و ابراز وجود، اعتماد به نفس و مشاوره شغلی است. همچنین مشاوره پیش از ازدواج شامل ارزیابی ملاک های ازدواج، مشاوره حقوقی خانواده، مصاحبه با زوجین و خانواده هایشان، پاسخ به سوالات عرفی و شرعی زوجین است و مشاوره زوجین شامل آموزش مهارت های ارتباطی، پاسخ به مسائل زناشویی، آموزش تکنیک های افزایش صمیمیت و پیشگیری از طلاق و خیانت و آموزش مدیریت مالی خواهد بود. 

چاوشیان افزود: مدت زمان پیش بینی شده برای ارائه خدمات تخصصی، ۱۵۰ ساعت روزانه در نظر گرفته شده است. یعنی در مجموع طی ۱۴روز بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ ساعت می شود که از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ دقیقه با احتساب زمان نماز و افطار خواهد بود و تعداد اساتید و مشاورین هر شب ۲۵ مشاور خواهد بود. البته ارائه مشاوره در غرفه صورت می گیرد ولی کار تحلیلی و آماری که بعد از پایان کار بر روی اطلاعات جمع آوری شده صورت می گیرد، نظام مسائل مبتلابه در خانواده ها را شناسایی می کند که برای متولیان، صاحب نظران، برنامه ریزان و برنامه سازان مفید است.

وی ادامه داد: به طور کلی گرایش مردم به استفاده از خدمات مشاوره، اتفاقی جدید و تازه است، ارائه خدمات در غرفه مشاوره، به صورت رایگان برای مخاطبین، ارائه خدمات متنوع در حوزه های مختلف، بهره گیری از روانشناسان متخصص، متعهد، با حسن سابقه و خوش نام و با تحصیلات حوزوی دانشگاهی، معرفی کلینیک های مورد تایید و محل کار اساتید، استفاده از تعداد زیاد اساتید در طی هر شب و ساعات زیاد خدمت رسانی و در نهایت تحلیل آماری موضوعات بررسی و ارجاع شده در طی نمایشگاه، از مزایای خدمات این غرفه است. 

چاوشیان افزود: مشاوره به صورت حضوری و تخصصی است و محیط غرفه بر اساس حیطه های مختلف تقسیم بندی شده و در هر بخش اساتید متخصص به ارائه خدمات می پردازند. در هر حیطه هر شب یک بخش ویژه برای یک استاد برجسته در نظر گرفته می شود که وقت دهی ایشان از طریق سایت و با هماهنگی قبلی صورت می گیرد. اطلاعات مراجعین در فرم های مشخص ثبت و به صورت محرمانه جهت ارزیابی آماری حفظ می شود.

روزانه ۱۵۰ ساعت مشاوره‌های تخصصی در نمایشگاه قرآن ارائه می‌شود

وی اضافه کرد: بر اساس تحقیقات و تجربیات میدانی و نیازسنجی های به عمل آمده از مراکز مشاوره، بیشترین مسائل مبتلابه و مورد نیاز مراجعین، در زمینه تربیتی، مشاوره پیش از ازدواج، مشکلات میان زوجین و مسائل مربوط به زناشویی، مشکلات فردی و عدم مهارت ذکر شده اند. به طور قطع این مسائل از شدت یکسانی برای دریافت خدمات برخوردار نیستند، در برخی نیاز در سطح دریافت مشاوره، برخی نیازمند آموزش و مهارت افزایی، برخی نیازمند دریافت درمان روانشناختی و برخی نیازمند دریافت درمان های بالینی می باشد. همه این سطوح در فضای غیر رسمی و کوتاه مدت قابل ارائه نیست و نیازمند زیر ساخت های تخصصی است.

این کارشناس مشاوره ادامه داد: برای بهرمندی از خدمات قابل ارائه در سطوح مشاوره، آموزش و مهارت افزایی، موقعیت پیش رو (بخش تخصصی مشاوره در نمایشگاه بین المللی قران کریم)، فرصت مطلوبی را برای پاسخ به نیاز مخاطبان و خانواده ها فراهم می آورد. همچنین علاوه بر مزایای مذکور، شناسایی و آشنایی با متخصصین متعهد چه برای کسانی که از خدمات بهرمند می شوند و چه کسانی که شاید مشکلشان در این فضا قابل طرح و حل نباشد (دو سطح درمانی روانشناختی و دارویی قابل ارائه نمی باشد)، امکان پیگیری بیشتر و درمان جدی تر را در فضای تخصصی فراهم می آورد. 

وی درباره انطباق این خدمات با شعار نمایشگاه گفت: با پیچیده شدن سبک زندگی ها در اثر پیشرفت تکنولوژی، انسان امروزی به جای افزایش سطح آرامش ناشی از این پیشرفت، بر عکس دچار ناآرامی بیشتر به جهت استفاده نادرست، زیاده روی و از بین رفتن مرزهای روابط و کم شدن معنویت شده است. این در حالی است که بر اساس تربیت دینی و قرآنی، دستیابی به آرامش در روح و روان انسان جز در سایه ارتباط با خالق هستی، خودسازی و خودشناسی حاصل نمی شود.

وی افزود: تربیت قرآن بنیان، مخالف رشد و پیشرفت جوامع بشری نیست اما معتقد است، انسان به واسطه فطرت و نحوه آفرینشش اگر در مواجهه با عوامل محیطی خود مراقبتی، ذهن آگاهی، خودشناسی و در نهایت تربیت معنویت ضعیفی داشته باشد و به آن نپردازد، نه تنها به آرامش نمی رسند بلکه اسیر و قربانی دستیافت های خودش خواهد شد. نمونه بارز این دوگانگی را در برخی جوامع غربی و پیروان مکاتب فلسفی به وضوح می توان دید. 

وی گفت: از آنجا که غرب در پیشرفت فناوری زودتر به تنیجه رسید، این ناآرامی روانی نیز در جوامع غربی شیوع و تنوع بیشتری یافت. عالمان علوم روانشناسی، به استناد روش علمی، برای این معضل انسان نیز دست به دامان علم بشری شدند، حال آنکه خاستگاه روح انسان فراتر از این اندیشه بود، در طول زمان با آزمون و خطا تلاش هایی صورت گرفت که در برخی زمان ها مفید ولی در دراز مدت آثار مثبتی نداشته و آمارهای خودکشی و گرایش به فرقه های شیطان پرستی و پوچ گرایی شاهد این مدعاست.

مدیر موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی اضافه کرد: ناکامی انسان ها در طی کردن این مراحل، منجر با ناامیدی در تغییر و یاس برای تلاش شده است. خود غرب که سردمدار این علوم بودند امروزه به این نتیجه رسیدند که بهبود حال بشر جز در سایه بازگشت به فطرت و تقویت تربیت معنوی حاصل نمی شود. جامعه نیمه توسعه یافته ما نیز در همین پیچ و خم گرفتار است که با رشد روز افزون فضای مجازی و رفتن به سوی دهکده جهانی، این گرفتاری با سرعت و پرخطر است. ما با داشتن پیشینه تربیت اسلامی و منبع عظیم قرآن و عترت و تجربه زیسته غرب، باید پیش از سقوط برای این بحران اندیشه ای کنیم.

وی افزود: طرح پیش رو بر همین اساس و بنیان فکری قرآنی و دینی با ابزار مشاوره و راهنمایی به دنبال آن است که با بهره گیری از منابع غنی علمی و دینی با ارائه راه کارها و ارتقاء توان حل مسئله در مخاطبین، نور امیدی را برای برون رفت از مشکلاتشان بیابند و از این طریق بتوانند آرامشی را که لایق آن هستند دریافت کنند. 

وی درباره ضرورت اجرای این طرح در نمایشگاه قرآن گفت: امروزه با تغییر سبک زندگی و پیچیده شدن تعاملات و ارتباطات در خانواده و جامعه، افراد نسبت به گذشته با مسائل بیشتر و دشوارتری روبرو هستند که در اغلب موارد نمی توانند به تنهایی از پس حل مشکلاتشان برآیند. اختلاف و تفاوت تفکر نسلی نیز در برقراری ارتباط و مشورت گرفتن و حل کردن مسائل در داخل خانواده توسط والدین کفایت برطرف شدن این نیاز را نمی کند، لذا اهمیت مراجعه به یک متخصص متعهد و دلسوز اهمیت پیدا می کند.

چاوشیان ادامه داد: این اهمیت تنها به حل مشکلات جاری و مبتلابه در جامعه منحصر نمی شود، در نگاهی عمیق تر، بسیاری از مسائل یا ناشی از عدم سلامت روحی و روانی و تربیتی و بی مهارتی افراد است یا اگر به موقع برطرف نشود خود می تواند زمینه ساز مشکلات بزرگتر در آینده باشد. لذا علاوه بر مشورت های مقطعی، پیش بینی، آسیب شناسی و درمان مشکلات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. 

وی افزود: از سویی دیگر به رغم وجود و احساس این نیاز در جامعه و خانواده ها، عواملی همچون کم اهمیت تلقی کردن اثر مشورت با متخصص و واگذاری حل مشکل به زمان و بهره گیری از افراد غیر متخصص چه در فضای واقعی چه مجازی، هزینه بر بودن جلسات مشاوره و تحت پوشش بیمه نبودن خدمات تخصصی مشاوره، ترس از برچسب های اجتماعی، عدم شناسایی یا عدم دسترسی به متخصصین توانمند و حاذق، زمان بر بودن جلسات درمانی مشاوره، عدم همراهی زوجین، والدین یا فرزندان جهت مراجعه همگی می توانند به عنوان عوامل تاثیرگذار در رسیدگی به این مقوله در نظر گرفت.

به گفته این کارشناس تحقیقات و تجربیات نشان داده زمانی که افراد به شکل غیر مستقیم و در فضای غیر رسمی مانند اماکن مذهبی، مکان های فرهنگی، سمینارها و همایش ها با متخصصین روبرو می شوند و مسائل خود را به شکل گفت و گوی دوستانه و نه به جهت درمان مطرح می کنند، از شدت اثر عوامل بازدارنده بالا کاسته می شود و افراد برای حل مشکلات حتی برای حضور در کلینیک ها و پیگیری جدی، ترغیب بیشتری می شوند، به نظر می رسد این شکل از ارتباط با متخصصین ترس از قضاوت، ترس از بحرانی بودن شرایط، تسهیل فرآیند اعتماد سازی و ترس از فشار اجتماعی را کاهش می دهد و باعث می شود مخاطبین احساس امنیت کرده و برای رفع و حل مشکلات توسط درمانگران و مشاوران مصمم تر عمل کنند.

وی افزود: نمایشگاه بین المللی قران کریم که از بزرگترین رخدادهای فرهنگی کشور به عنوان یک رویداد قابل توجه از قابلیت ها و مزایای بسیاری برخوردار است که می توان به زمان برگزاری و تقارن با ماه مبارک رمضان، امکان استفاده خانوادگی از فضای نمایشگاه، پیش بینی خدمات متنوع برای گروه های سنی مختلف و مانند آن اشاره کرد و این مزایا زمینه مناسبی را برای تسهیل ارتباط میان افراد و مشاوران فراهم می آورد که در این میان وظیفه متولیان ایجاد زیر ساخت های لازم و بهره گیری از حضور متخصصان متعهد و دلسوز می باشد.

چاوشیان اضافه کرد: موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم، با پشتوانه قابل اتکاء علمی، پژوهشی و تجربه اجرایی، از بدو تاسیس، همواره دغدغه مندی بالایی در عرصه مشاوره داشته است، لذا با راه اندازی انجمن روانشناسان و مشاوران (ارم)، اقدام به شناسایی و جذب متخصصین متعهد و متدین و پایبند به ارزش های اسلامی و انقلاب، از بدنه اساتید حوزوی و دانشگاهی با هدف ارائه خدمات تخصصی روانشناسی و مشاوره در سطوح مختلف نموده است. از دیگر ظرفیت ها و اقدامات مجموعه مذکور می توان به توانمندسازی و مهارت افزایی، اصلاح سبک زندگی و برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی و باز آموزی اشاره کرد. 

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از شب پانزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) تا بیست و هفتم ماه رمضان (۲۷ فروردین تا نهم اردیبهشت) با شعار قرآن، کتاب امید و آرامش در مصلای تهران برگزار خواهد شد.

 

 

 




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5643