printlogo


استاد دانشگاه تهران:
ارز ترجیحی باید هم زمان با توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر حذف شود / نباید سیاست های کوتاه مدت در بلند مدت ادامه پیدا کند
کد خبر: 5663
استاد دانشگاه تهران با بیان این که ارز ترجیحی باید هم زمان با توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر حذف شود، گفت: یارانه‌های جبرانی باید به‌صورت الکترونیکی و اعتباری در اختیار مردم قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،  شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به حذف ارز ترجیحی برای آرد صنوف و کارخانه‌ها اظهار داشت: دولت سیزدهم امیدها و آرزوهای زیادی را در بین مردم ایجاد کرده و نیت و اراده دولت مردمی سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی و برطرف‌کردن گرفتاری‌های معیشتی مردم است که قابل‌تقدیر بوده و خواست مردم و دلسوزان است.
وی ادامه داد: دولتی که آیت‌الله رئیسی تحویل گرفته دولتی است که کاستی‌های فراوان و بدهی‌های زیادی دارد که بالطبع برطرف‌کردن این مشکلات زمان بر بوده و نیازمند برنامه‌ریزی‌های گسترده و اصلاح برخی از سیاست‌گذاری‌ها است.
صادقی نسب تاکید کرد: در عرصه‌های مختلف به‌خصوص در مسائل اقتصادی سیاست‌گذاری‌ها بلندمدت نبوده و تصمیمات به‌صورت مقطعی و در راستای حل مشکلات دم‌دستی بوده است.
وی ادامه داد: همین رویکرد موجب شده که ما نتوانیم در زمینه اقتصادی موفق عمل کنیم و اتفاقی که رخ‌داده این بوده که همین نگاه کوتاه‌مدت ادامه‌دار شده و سیاست کوتاه‌مدت به سیاست بلندمدت تبدیل شده است.
استاد دانشگاه تهران افزود: نمونه عینی این سیاست‌ها را در ارز ترجیحی می‌توان مشاهده کرد، سیاستی که باید برای یک دوره کوتاه و مشخص اتخاذ می‌شد اما ادامه‌دار شد و تاکنون ادامه پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: تداوم ارز ترجیحی موجب شد که اقتصاد حالت فنری به خود بگیرد و این مشکلات اخیر پیش بیاید، درحالی‌که باید به‌تدریج قیمت‌ها واقعی می‌شد و هم زمان توانمندسازی طبقات نیازمند جامعه را پیاده می‌کردیم.

دولت سیزدهم میراث‌دار ارز ترجیحی است

صادقی نسب بیان داشت: دولت سیزدهم میراث‌دار ارز ترجیحی است و چاره‌ای هم جز کنار زدن این ارز و واقعی‌سازی قیمت‌ها ندارد.
وی افزود: هم زمان ما جنگ روسیه و اوکراین داریم که همین موضوع باعث شده امنیت  غذایی جهان به خطر بیفتد چرا که عمده تولیدات گندم و دانه‌های روغنی در این دو کشور انجام می‌شود از همین رو ارزان بودن محصولاتی مانند آرد در کشور زمینه را برای قاچاق آن فراهم کرده است.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد:  ارز ترجیحی زمانی که قرار است برداشته شود قطعاً با افزایش قیمت روبرو هستیم و این افزایش قیمت برای طبقات پایین جامعه بسیار سخت خواهد بود و از همین رو اقدامی که باید صورت بگیرد این است که سیاست‌هایی تهیه شود که از اقشار آسیب‌پذیر حمایت هدفمند شود.

دولت جلوی آثار تورمی آزادسازی را بگیرد

وی افزایش قسمت نان‌های فانتزی و ماکارونی را موردتوجه قرارداد و  تاکید کرد: دولت بایستی با ابزارهای که در اختیار دارد جلوی آثار تورمی این آزادسازی را بگیرد و یارانه آرد به خود  مردم اختصاص یابد در این میان باید این سیاست کوتاه‌مدت باشد چرا که در بلندمدت آثار تورمی خواهد داشت چون که یک‌قلم کالا فقط صرف خودش نیست و موجب سرایت تورمی می‌شود مانند خودرو  که با افزایش قیمت آن پایه قیمتی کالاهای دیگر نیز افزایش پیدا کند.
صادقی نسب ابراز داشت: اقلام غذایی نیز به همین صورت هستند و تورم یک کالا به سایر اجناس غذایی نیز سرایت می‌کند لذا این سیاست پرداخت یارانه نقدی باید کوتاه‌مدت باشد.

ضرورت ایجاد سامانه‌های مختلف و شفاف‌سازی برای جلوگیری از قاچاق

وی موضوع قاچاق را موردتوجه قرارداد و گفت: این توجیه که برای جلوگیری از قاچاق قیمت آرد را باید باقیمت‌های جهانی و منطقه‌ای یکسان کنیم اشتباه است، قاچاق راهکار خودش را دارد که از جمله این راهکارها ایجاد سامانه‌های مختلف و شفاف‌سازی است اگر همه این موارد در دستگاه‌های نظارتی به‌خوبی کنترل شوند ما شاهد قاچاق نخواهیم بود.
صادقی نسب تصریح کرد: مازاد آرد را نیز خود دولت می‌تواند صادر کند و نیازی نیست که این مهم را به نهادها و شرکت‌های خصوصی واگذار کند و از سود صادرات آن بهره‌مند شویم.
وی ادامه داد: برای افزایش کیفیت اقتصاد و برای بازارهای داخلی برداشتن ارز ترجیحی اقدام درستی است که البته باید آهسته و بدون شتاب‌زدگی صورت بگیرد.

یارانه نقدی افزایش تورم و پایه پولی کشور را به دنبال دارد

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در نوع دادن یارانه‌ها به مردم هم بهترین روش این است که به‌صورت اعتبار خرید کالا این یارانه‌ها داده شود و از واریز نقدی به‌حساب مردم خودداری شود چرا که این موضوع باعث افزایش تورم و پایه پولی کشور می‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به‌ضرورت شایسته‌سالاری در کشور اشاره کرد و ابراز داشت:  بایستی در کشور از بهترین و نخبه‌ترین نیروها در سیاست‌گذاری استفاده کنیم و شایسته‌سالاری را بدانیم که رمز و پایه اصلی این اقدامات است.
صادقی نسب به تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: اگر در تیم اقتصادی دولت ضعفی وجود دارد خوب است که آیت‌الله رئیسی بازنگری در این زمینه داشته باشد و اگر جایی کاستی وجود دارد با بهره‌مندی از نیروهای شایسته‌تر این کاستی‌ها را جبران کند.
وی تاکید کرد: معیشت و اقتصاد مردم امروز بسیار مهم است و باید تمرکز دولت باید روی این مهم باشد، در کنار این موضوع نباید دولت مردان به مردم وعده بدهند و بیش‌ازپیش به فرامین رهبری عمل کنند.
استاد دانشگاه تهران در پایان بیان داشت: انقلاب اسلامی ایران امیدهای زیادی را در دل کسانی که در دنیا مورد ستم قرار گرفته‌اند ایجاد کرده و فریادهای عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و مبارزه با استکبار که در ذات انقلاب اسلامی ایران است برای بسیاری از ملت‌ها جذاب بوده  و امروز وظیفه ما بسیار سنگین‌تر است و باید نشان بدهیم که استقلال‌طلبی، مبارزه با ظلم و عدالت‌خواهی ثمربخش است.
وی ادامه داد: موظف هستیم که اقتصاد کشور را سروسامان بدهیم چرا که اقتصاد نماد و جلوه انقلاب اسلامی ایران است و بایستی به جهانیان نشان بدهیم که آرمان انقلاب قابلیت توفیق و موفقیت دارند.


انتهای پیام/110


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5663