printlogo


استاد دانشگاه تهران:
سفرا باید زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای مختلف دنیا باشند / نیازمند شایسته‌سالاری در انتخاب سفرا هستیم
کد خبر: 5673
استاد دانشگاه تهران گفت: سفرا باید گسترش روابط اقتصادی و سیاسی را رقم بزنند اگر سفرای ما زبده و شایسته بودند بسیاری از گرفتاری‌هایی که تحریم‌ها بر سر کشورمان آورده است را برطرف می‌کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،   شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به سیاست‌های جدید دولت برای مبارزه با مشکلات اقتصادی اظهار داشت: موضوع ارز ترجیحی یک مسئله‌ای بود که باید در کوتاه‌مدت اجرایی می‌شد و بعد از آن مرحله‌ای و گام‌به‌گام آزادسازی انجام می‌شد تا امروز مجبور نباشیم به یکباره با کنارگذاشتن ارز ترجیحی یا توزیع عادلانه جلوی موانع اقتصادی را بگیریم.
وی ادامه داد: قطعاً در این زمینه نیازمند اقناع‌سازی بیشتر و گفتگوی بیشتر مسئولان با مردم هستیم.
صادقی نسب به موضوع مدیریت اشاره کرد و بیان داشت: ما یک موضوعی به نام مدیریت تطبیقی داریم که به مطالعه شیوه‌های مختلف مدیریتی در کشورهای مختلف برمی‌گردد که در واقع آن را بومی‌سازی کرده و با شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تطبیق می‌دهد  به عبارت ساده‌تر به معنای بهره‌مندی از تجربیات دیگر کشورها در توسعه‌یافتگی است.
وی به بهره‌برداری از تجربیات دیگر کشورها در توسعه‌یافتگی اشاره کرد و گفت: در گاهی احساس می‌شود که برخی افراد می خواهند اصطلاحاً چرخ را دوباره اختراع کنند! در حالی که مشکلاتی که در بخش‌های مختلف وجود دارد مشکلاتی است که دیگر کشورها در مسیر توسعه به آن برخورده‌اند و روش‌هایی را برای برطرف‌کردن آن در پیش گرفته‌اند.
استاد دانشگاه تهران افزود: این یک دانشی است که باید از آن بهره ببریم و در چارچوب تعالیم اسلامی نیز بر ضرورت علم‌آموزی و بهره‌مندی از تجربیات دیگران تاکید شده است.
وی تصریح کرد: دانش تجربه توسعه در کشورهای دیگر در کنار بهره‌مندی از علومی که برای توسعه ضروری است می‌تواند موجب ارتقای سیستم خودمان شود و در واقع نباید این‌طور تلقی شود که ما برای همه مشکلات راه‌حل‌های جدیدی بیابیم بلکه ضروریست از تجربیات دیگر کشورها بهره ببریم.
صادقی نسب ادامه داد: کسانی که در مسند مدیریت و اداره امور ادارات مختلف در استان‌های مختلف هستند یک کار تخصصی انجام می‌دهند و در واقع یک فرد باید متخصص علم اداره عمومی باشد تا بتواند مدیریت کند تا بتواند وزیر و سفیر باشد.
وی بیان داشت: اگر ما از بهترین‌ها و خبره‌ترین‌ها استفاده نکنیم قطعاً نمی‌توانیم مسیر توسعه را به‌سلامت طی بکنیم و همان‌طوری که دلسوزان نظام بیان می‌کنند برای توسعه ما نیازمند نیروهای زبده و متخصصی هستیم که بدون زدوبند وارد عرصه مدیریت کشور شده‌اند.
کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به  سیاست‌های خارجی کشورمان اشاره کرد و  اظهار داشت: تمامی این بحث‌ها و تصمیمات که اخیراً گرفته شده بر روی مسئله ارز ترجیحی به این معنا است که ما باید تکلیف خودمان را با ارز مشخص کنیم.
وی افزود: ما نمی‌توانیم باسیاست‌های ریالی در داخل کشور توفیق داشته باشیم زمانی که دلار در حد غیرواقعی خودش بالا باشد و  در تلاطم به سر ببرد مسلماً سیاست‌های ریالی نمی‌تواند موفق باشد
صادقی نسب با بیان این که ما باید تکلیف خودمان را با بازارهای جهانی مشخص کنیم، بیان داشت: قطعاً وزارت امور خارجه در چارچوب  شایسته‌سالاری نیازمند طرحی نواست و در این میان نمی‌توانیم ادعا کنیم که اکثریت سفرای ما در کشورهای مختلف  بهترین هستند چرا که اگر سفرای ما در اروپا، آمریکا و آسیا فعال و زبده بودند قطعاً تراز تجاری کشورمان متفاوت بود خیلی خوب است که بررسی کنیم که این سفرا در هر کشوری چه آورده‌ای برای کشورمان به همراه داشته‌اند.
وی بیان داشت: عملکرد سفرا قطعاً قابل دفاع نیست و افرادی که برای این مهم در نظر گرفتیم  با انتخاب‌های سیاسی همراه بوده چرا که در برخی زمان‌ها کار سفیر را به‌عنوان یک کار تخصصی نمی‌دانیم.
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: سفرا باید گسترش روابط اقتصادی و سیاسی را رقم بزنند اگر سفرای ما زبده و شایسته بودند بسیاری از گرفتاری‌هایی که تحریم‌ها بر سر کشورمان آورده است را برطرف می‌کردند.
وی ابراز داشت: سفرا باید منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را در کشورهای مختلف حفظ کنند که به طور عموم شاهد این موضوع نبودیم و باید در این زمینه دولت سیزدهم به‌صورت عملیاتی باید وارد عمل شود.
 


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5673