printlogo


وظایف ترمز دستی خودرو که باید بدانیم
کد خبر: 5769
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، هر جسم متحرک برای ایستادن به زمان نیاز دارد. بنابراین تمامی سازندگان تجهیزات سیار باید در طراحی نحوه توقف آنها را پس از شروع حرکت در نظر بگیرند. علاوه بر این، اجسام متحرک مانند خودرو ممکن است پس از توقف به دلیل حرکات مختلف به جز روشن کردن منبع برق (موتور) و انتقال نیروی آن به قسمت های متحرک دستگاه (چرخ ها) دارای حرکاتی باشند.



این حرکت ممکن است به دلیل یک نیروی خارجی، موقعیت نقطه شکست یا سایر تغییرات در شرایط توقف باشد. بنابراین در این موارد وسایل نقلیه متحرک و خطرناک مانند خودروها نیاز به مهار کننده قوی تر و ایمن تری دارند. عاملی که قدرت و مکانیزم آن را دارد که خودرو را در هر شرایطی، در زمان توقف ثابت نگه دارد. این عامل در خودرو به ترمز دستی یا ترمز دستی معروف است. ترمز دستی چیست و چه کاربردی دارد
ترمز دستی که به آن ترمز دستی نیز می گویند برای نگه داشتن وسیله نقلیه پارک شده در جای خود استفاده می شود. در این صورت می توان موتور خودرو را خاموش یا روشن کرد. نکته مهم این است که راننده خودرو را در موقعیتی قرار می دهد که نمی تواند حرکت کند، بنابراین باید بی حرکتی لازم را داشته باشد. ترمز دستی نیز باید بتواند خودرو را حتی در زاویه 30 درجه ثابت نگه دارد.
ترمز دستی یکی از ضروری ترین سیستم های فنی خودرو است که سلامت و عملکرد عالی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این سیستم که ایمنی خودرو، راننده و سرنشینان آن را تضمین می کند، به صورت اهرم، دکمه یا پدال در داخل کابین و در محلی نزدیک و در دسترس راننده نصب می شود. معمولا مدل اهرمی در کنار دست راننده و نزدیک کنسول وسط و پشت دسته دنده، مدل دکمه ای نزدیک فرمان یا دسته دنده و مدل پدالی نزدیک به پای راننده و 20 تا 15 سانتی متر از پدال ترمز فاصله دارد. البته گاهی اوقات مدل های اهرمی بین صندلی راننده و داخل خودرو قرار می گیرند. مدل اهرمی نیز رایج ترین نوع ترمز دستی است که تقریباً هر راننده ای با آن آشنایی دارد و مدل های دکمه ای و پدالی تقریباً جدیدتر و کمتر آشنا هستند. از ترمز دستی می توان برای توقف خودرو در سرعت کم در مواقعی که ترمز پدالی خودرو کار نمی کند استفاده کرد، البته سرعت و پایداری لازم را ندارد. بهترین قیمت را از وارد کننده لوازم یدکی جک در بازار فروشگاه دیجی کار شاپ می توانید داشته باشید.
انواع ترمز دستی
قبلاً سه شکل ترمز دستی را که در داخل کابین می بینیم توضیح داده ایم. اکنون در مورد تفاوت های اساسی تر بین این ترمزها صحبت خواهیم کرد. در گذشته ترمزهای دستی بیشتر به صورت اهرمی یا پدال در داخل خودرو نصب می شدند و ترمزهای دکمه ای دستی نمونه به روز و جدیدتر این سیستم هستند. اما جدای از تفاوت ظاهری سیستم، عملکرد مدل های ترمز نیز متفاوت است. در واقع ترمزهای دستی بر اساس نحوه عملکرد خود به دو دسته تقسیم می شوند:
- ترمز دستی مکانیکی (پدال و اهرمی)
ترمز دستی برقی یا الکترونیکی (دکمه ای)
اما معمولاً قطعات فنی و اجزای ترمز دستی در هر دو نوع بر روی دو چرخ خودرو و معمولاً بر روی چرخ های عقب نصب می شود.
ترمز دستی مکانیکی
ترمزهای دستی مکانیکی معمولاً به دو صورت اهرمی و پدالی هستند. برای فعال کردن آنها، راننده باید اهرم را به سمت بالا بکشد یا پدال را کاملا فشار دهد. برای غیرفعال کردن آن، اهرم و پدال نیز باید آزاد شوند. اهرم ترمز دستی شامل قطعات زیر است:
1. دکمه آزاد کردن ترمز دستی
2. دسته ترمز دستی
برای فعال یا رها کردن اهرم ترمز دستی و حرکت آن به سمت پایین یا بالا، باید دکمه رها کردن یا تکان دهنده را فشار داده و سپس آن را به سمت بالا یا پایین حرکت دهید. اگر راکر آزاد شود، اهرم ترمز دستی در جای خود باقی می ماند. توجه به ضامن رهاسازی و حرکت دادن ترمز دستی پس از فشردن ضامن تاثیر زیادی در طول عمر این سیستم دارد. پدال ترمز دستی مکانیکی نیز بیشتر در خودروهای آمریکایی یا محصولات مرسدس بنز رایج است.
عملکرد سیستم ترمز دستی مکانیکی و انواع آن
ترمز پایی خودرو بر اساس استانداردهای ایمنی جهانی بر روی تمامی چرخ ها فعال است اما همانطور که گفته شد در هنگام ترمز دستی فقط چرخ های عقب ثابت بوده و چرخ های جلو همیشه قدرتمند هستند. بنابراین مدار عملکرد ترمز دستی مکانیکی از مدار عملکرد ترمز پایی خودرو جدا می شود. پدال ترمز گاهی اوقات به عنوان سیستم ترمز اولیه و ترمز دستی به عنوان سیستم ترمز ثانویه نامیده می شود. اساس کار و مدار ترمز دستی مکانیکی، سیم های فلزی هستند که از یک طرف به اهرم یا پدال ترمز و از طرف دیگر به لنت ترمز متصل می شوند. نوارها یا وصله ها نیز بر روی چرخ ها یا میلگردهای متصل نصب می شوند. با حرکت دادن اهرم یا پدال ترمز دستی مکانیکی از داخل کابین، این سیم ها کشیده شده و مفصل ساچمه ای را فعال می کنند. کشیدن لنت های روی چرخ ها یا دمبل ها از حرکت بیشتر آنها جلوگیری می کند. ترمز دستی مکانیکی به دو دسته تقسیم می شود:
- ترمز دو سیمه
در این مدل اهرم به دو سیم مجزا متصل می شود. این سیم ها به لنت ها نیز می روند و مستقیماً اهرم و لنت ها را به هم وصل می کنند. با کشیدن اهرم هر دو نخ به طور همزمان و یکسان کشیده می شوند و تسمه ها با هم چرخه را متوقف می کنند.
ترمزهای تک سیم
در این مدل یک سیم اولیه به اهرم ترمز دستی متصل می شود و این سیم به قسمت های T شکل نیز می رسد.قسمت T شکل که عملکرد لولا دارد توسط دو سیم به چرخ های دو طرفه و در قسمت کشکک روی آنها به این ترتیب که با کشیدن اهرم، قطعه T توسط سیمی بین آن و اهرم کار می کند و همزمان سیم ها را از دو طرف کشیده و همزمان هر دو چرخ را متوقف می کند.
در ترمزهای پدالی مکانیکی فقط پدال جایگزین اهرم می شود و کل فرآیند فعال سازی ترمز دستی در قالب مدل های اهرمی انجام می شود. ترمزهای پدالی مکانیکی، مانند نوع اهرمی خود، در دو دسته تک سیم و دو سیم طراحی شده اند. همانطور که از توضیحات عملکرد ترمز دستی مکانیکی مشخص است، در این سیستم روغن ترمز هیچ نقشی ندارد و فقط لنت ها یا وصله ها فعال هستند. نکته دیگر اینکه وصله های این ترمزها در خودروهای مجهز به ترمز دیسکی قابل نصب بر روی دیسک می باشد.

انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5769