printlogo


سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم:
گسترش مهارت محوری و توانمندسازی در سطح آموزش عالی راه‌گشای مشکلات بیکاری است/ کمبود اعتبارات و فضای آموزشی دو مشکل اساسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم
کد خبر: 5789
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم گفت:در وضعیت فعلی کشور بی شک گسترش نهضت توسعه آموزش مهارت محوری و توانمندسازی نیروی انسانی در سطح آموزش عالی راه‌گشای مشکلات خواهد بود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،   محمدرضا فاضلی در گفتگو با خبرنگار قم فردابا اشاره به نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای در تربیت نیروی متخصص اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌عنوان سازه مهارتی کشور اولین دانشگاه دولتی تخصصی فنی و حرفه‌ای است که می‌تواند در رفع دغدغه افزایش اشتغال و تربیت نیروی متخصص و متعهد کارآمد بسیار مؤثر واقع باشد چرا که در این دانشگاه تنها مدرک‌گرایی مطرح نیست و دانشجویان به‌صورت عملی و در میدان، مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای تخصصی موردنظر خود را فرامی‌گیرند.
وی ادامه داد: در وضعیت فعلی کشور بی شک گسترش نهضت توسعه آموزش مهارت محوری و توانمندسازی نیروی انسانی در سطح آموزش عالی راه‌گشای مشکلات خواهد بود چرا که تلفیق دانش و مهارت می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال مولد برای جوانان و به‌تبع آن توسعه اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.
فاضلی  ابراز داشت: دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای به دنبال این است که با آموزش مهارت‌های تخصصی به دانشجویان، دغدغه اشتغال آنان را برطرف کند و در همین راستا بیش از ۷۲ درصد دانشجویان این دانشگاه تاکنون وارد بازار کار شدند و به کاهش نرخ بیکاری در سطح استان کمک فراوانی شده است.
وی افزود: آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان، اهمیت بیش‌ازپیش دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را می‌رساند اما به‌تناسب این کارنامه این دانشگاه‌ها از امکانات بهره‌مند نبوده و در محرومیت کامل به سر می‌برند.
 سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم تصریح کرد:  تاکنون نگاه خوبی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای قم نشده درحالی‌که  این مرکز می‌تواند در رفع دغدغه اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان مؤثر باشد.
وی افزود: کمبود اعتبارات و  کمبود شدید فضای آموزشی و تجهیزات دو مشکل عمده این دانشگاه در قم است به‌طوری‌که ما  اکنون این دغدغه‌ را داریم که چگونه در محیط محدود آموزشی پاسخ‌گوی تعداد قابل‌توجه دانشجویان پسر و دختر علاقه‌مند به تحصیل باشیم.
فاضلی تصریح کرد:  این محدودیت‌ها تا جایی است که این دانشگاه مجبور به حذف برخی از رشته‌های پرطرف‌دار شده که نارضایتی دانشجویان و والدین آن‌ها را نیز به همراه داشته است.
وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم که تضعیف و حذف رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای منجر به عدم گرایش دانش‌آموزان  در هنرستان‌های آموزش‌وپرورش خواهد شد و این مسئله استان را با مشکل مواجه خواهد کرد.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای واحد قم با بیان این که استقبال گسترده دانشجویان به جذب در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دیدن وضعیت دانشگاه هنگام مراجعه  منجر به انصراف دانشجویان از ثبت‌نام می‌شود، تأکید کرد:  اگر به دنبال کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال استان هستیم و می‌خواهیم دغدغه جوانان و خانواده‌ها کم شود باید مسئولان استان نگاه ویژه‌ای به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشته باشند و در این میان باید رفتار شعاری جای خود را به رفتار عملی بدهد تا شاهد رشد اقتصادی استان و کاهش مشکلات جوانان باشیم.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5789