printlogo


معاونت‌های چهارگانه نوآوری با اولویت پزشکی و سلامت در ساختار جهاد دانشگاهی تشکیل می‌شود
کد خبر: 5801
رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر ضرورت توجه به فناوری و ایجاد زیست بوم نوآوری در کشور، آموزش و پژوهش در حوزه فناوری و نوآوری را از مسئولیت‌های اصلی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: معاونت‌های چهارگانه نوآوری با اولویت پزشکی و سلامت در ساختار جهاد دانشگاهی تشکیل می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،از پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، روح الله دهقانی فیروزآبادی که به مناسبت ایام بزرگداشت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی به منظور بازدید از پژوهشکده سرطان معتمد و افتتاح مرکز توسعه فناوری درمان های نوین (ATMP) و آزمایشگاه سطح سوم‌ ایمنی زیستی در پژوهشکده حضور یافته بود، اظهار داشت: با بررسی و تحلیلی که از نظام نوآوری کشور داشته ام، فقدان زیست بوم نوآوری در کشور کاملا محسوس است. اگر به همه کشورهای موفق دنیا نگاه کنیم در آنها وزارت آموزش و پژوهش تشکیل شده و در هیچ یک، وزارتخانه یا دستگاهی به عنوان متولی علم و فناوری وجود ندارد ولی متاسفانه ما بی ربطترین عنوان را برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب کرده ایم.

دهقانی خاطرنشان کرد: پژوهش در علم به تولید مقاله و آموزش در علم به تربیت دانشمند منجر می شود. از تلفیق چند مقاله با آزمایش و مباحث کاربردی هم فناوری حاصل می شود که خروجی آموزش در این حوزه هم تکنسین است. 

وی با بیان این که نوآوری، محصول تلفیق چند فناوری است و آموزش و پژوهش در نوآوری هم به تربیت تکنسین و ارائه محصول منتهی می شود، اظهار داشت: متاسفانه ما چندان به بار معنایی کلمات توجه نداریم و گاهی به صرف خوش آهنگ بودن ترکیباتی مثل مرکز نوآوری و شتابدهی و ... خلق می کنیم که اگر به معنای این کلمات توجه کنیم، هیچ ارتباطی با هم ندارند. 

دهقانی با تاکید بر این که جهاد دانشگاهی مجموعه ای اهل کار با امکانات کم و بی سر و صدا است، اظهار داشت: به اعتقاد من موضوع تبلیغات باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد و بر این اساس، برندینگ - که بخشی از آن برندینگ مسئولان است - یکی از مهمترین وظایف جهاد در دوره جدید است. 

 

معاونت‌های چهارگانه نوآوری با اولویت پزشکی و سلامت در ساختار جهاد دانشگاهی تشکیل می‌شود

 

وی با اشاره به بازتعریف ساختار جهاد دانشگاهی در دوره مسئولیت خود گفت: در ساختار جدید، سازمان مرکزی یک رگلاتور کلی است و معاونت های جهاد هم تغییرات اساسی خواهد داشت به طوری که در کنار معاونت های پژوهشی و فناوری، چهار معاونت با عنوان معاونت "نوآوری فناوری – اجتماعی"، "نوآوری پزشکی و سلامت"، "نوآوری صنعتی" و "نوآوری کشاورزی" ایجاد خواهد شد که با توجه به شناخته شدنتر بودن حوزه پزشکی و سلامت جهاد دانشگاهی و ماهیت فناورانه و نوآورانهتر آن، اولویت فعالیتهای نوآوری جهاددانشگاهی با معاونت نوآوری پزشکی و سلامت خواهد بود.

دهقانی در جریان این بازدید در جمع مدیران و متخصصان معتمد تصریح کرد: با توجه به توانمندی های ارزشمند و ساختار موجود در این پژوهشکده با تبدیل این پژوهشکده به پژوهشگاه سرطان معتمد جهاددانشگاهی موافق هستم و معتقدم ظرفیت موجود، قابلیت ایجاد یک سازمان بزرگ و مستقل در حوزه تخصصی سرطان را داراست.

وی سه قطب اصلی علوم پزشکی در جهاددانشگاهی را " رویان" ، " ابن سینا"  و "معتمد" عنوان کرد و افزود: بدون شک پژوهشکده سرطان معتمد در حوزه تخصصی سرطان، مجموعه ای قدرتمند با ماموریت اختصاصی این حوزه ی تخصصی در نظر گرفته می شود که باید با ساختاری مستقل و مشخص به فعالیت های تخصصی این حوزه نظارت داشته باشد.

رییس جهاددانشگاهی وجود برند پژوهشکده معتمد و نیروهای انسانی متخصص و متعهد این مجموعه را دو عنصر بسیار ارزشمند برای این مجموعه جهاددانشگاهی ارزیابی نمود و افزود: در این ساختار با ایجاد جاذبه برای بخش خصوصی می توان  به طور جدی سازوکار درآمدزایی و تجاری سازی را توسعه داد.

دهقانی در ادامه با اشاره به اهمیت نوآوری باز (Open Innovation) و استقبال از همکاری با تمام فناوران مرتبط در حوزه های تخصصی فعالیت های پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: فعالیتهای ارزشمندی به ویژه در حوزه ATMP در این پژوهشکده در حال انجام است که با اضافه کردن بسیاری از ظرفیت های علمی و دانشمندان بزرگ از جمله پروفسور اردشیر قوام زاده به این مجموعه می توان مجموعه نوآور مستقل با آزادی عمل بالا پیش رو داشت.

وی درباره پروژه راه‌اندازی مرکز جامع درمانی سرطان پژوهشکده سرطان معتمد در منطقه خاوران تهران، با اعلام علاقمندی نسبت به اجرای این پروژه بر مشارکت بخش های خصوصی در راه اندازی هرچه سریعتر و پربارتر این مجموعه تاکید ورزید.

 

معاونت‌های چهارگانه نوآوری با اولویت پزشکی و سلامت در ساختار جهاد دانشگاهی تشکیل می‌شود

 

در راستای فعالیت های فناورانه پیشرفته تشخیصی و درمانی و توسعه درمان های نوین پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی (ATMP)، نخستین آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی با هدف انجام پروژه های ژن درمانی، سلول درمانی و ویروس درمانی، با حضور رییس جهاددانشگاهی دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی راه اندازی شد.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5801