printlogo


تولید سالانه بیش از ۲ هزار تُن قارچ در قم
کد خبر: 5926
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به توسعه کشت قارچ در استان قم به دلیل اشتغال بالا و کم آب بر بودن آن گفت: سالانه بیش از دو هزار تن قارچ در استان قم تولید می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، ​​​​محمدعلی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم در جمع خبرنگاران  اظهار داشت: در برنامه الگوی کشت یکی از مواردی که برای ما دارای اهمیت است توسعه کشت گلخانه ای است گلخانه ها از لحاظ ایجاد اشتغال، میزان مصرف آب و درآمد زایی نسبت به کشاورزی سنتی سرآمد است.

سلامی افزود:  میزان مصرف آب در کشت گلخانه ای یک دهم آب نسبت به کشاورزی سنتی است و از لحاظ اشتغالزایی ده برابر بیشتر ایجاد اشتغال می کند با توجه به اینکه استان قم از لحاظ اقلیمی جز استان های کم آب است و از طرفی خشکسالی های چند سال اخیر باعث شده به سمت توسعه گلخانه ها برویم.


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: از جمله تولیدات کم آب بر و به صرفه تولید قارچ در استان است که افضل بر گلخانه است در کشت قارچ آب کمتری نسبت به گلخانه ها مصرف می شود همچنین نسبت به گلخانه های معمولی اشتغال بیشتری ایجاد می کند.

وی تصریح کرد:  به همین منظور مشوق توسعه واحدهای پرورش قارچ در استان قم هستیم و در برنامه های سازمان نیز توسعه واحدهای پرورش قارچ جز اولویت ها است.


سلامی خاطر نشان کرد: برداشت قارچ از سطح  در استان قم بالا است و سالانه بیش از ۲ هزار تن قارچ در استان تولید می  شود در حال حاضر در رده ۱۶ کشوری قرار داریم اما با افتتاح پروژه ها در چند روزه آینده پیش بینی می کنیم به رتبه چهارم تولید قارچ در کشور برسیم. 


معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان عنوان داشت: قارچ ارزش غذایی بسیار بالایی دارد قارچ کاهنده کلسترول و قند خون است و دارای  ویتامین های ب یک ، ب دو،  ب شش و ویتامین د است.


وی تاکید کرد: قارچ استان قم به استان های اطراف نیز صادر می‌شود و اگر روند تولید قارچ در قم همین شکل توسعه ای خود را ادامه دهد باید به مسئله صادرات به خارج از کشور نیز ورود کنیم و این ظرفیت در استان وجود دارد.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5926