printlogo


حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری خبرداد:
برگزاری کنگره بین‌المللی امناءالرسل، دوم و سوم آذرماه در شهر مقدس قم
کد خبر: 6355
دبیر کنگره علمی امنا الرسل(ص) به تشریح برگزاری این کنگره بین المللی در استان قم پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت الاسلام و المسلمین رضا اسکندری، دبیر کنگره بین المللی امناءالرسل امروز 28 آبان در جمع اصحاب رسانه که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه گردهم آمده بودند، اظهارداشت: هدف از برگزاری این کنگره تعامل علمی حوزه های علمیه سراسر جهان است به ویژه حوزه نجف با پیشینه هزار ساله و تربیت بزرگانی که معارف قرآن و اهل بیت (ع) را به اقصی نقاط جهان منتشر کردند.
وی با اشاره به دیگر اهداف کنگره افزود: معرفی بزرگان حوزه های علمیه که در زمینه های علمی، تبلیغی، اجتماعی، سیاسی و در ابعاد مختلف نقش مهمی ایفا کردند از دیگر اهداف کنگره است، لذا باید شخصیت‌های بزرگ شناخته شوند و آن‌ها را از زوایای مختلف به مسلمانان جهان معرفی کنیم.
وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین بعد شخصیتی علمای بزرگ شخصیت اخلاقی و معنوی آن ها است و این انسان های بزرگ دارای سجایای اخلاقی ارزشمندی بودند و ویژگی اخلاقی آن ها زبانزد دشمنان نیز بوده است.
حجت الاسلام اسکندری با بیان این که یکی دیگر از خصوصیات علما، تلاش علمی مضاعف بوده است، افزود: بزرگان فراوانی داریم که از آن ها صدها جلد کتاب باقی مانده و عمر خودشان را صرف بدست آوردن معارف دین و تحقیق و پژوهش در عمق معارف دین کردند و آن را برای سعادت اخروی و دنیوی در اختیار بشریت قرار دهند.
دبیرکنگره بین المللی امناء الرسل با بیان این که کنگره با نگاه بین المللی تشکیل شده، ادامه داد: در برنامه کنگره ده محور موضوعی پیش بینی شده که در سال های آتی بر اساس این محور شخصیت ها را شناسایی و از آن ها تقدیر کنیم.
حجت الاسلام اسکندری ادامه داد: عالمانی که در مبانی فقهی و اصولی، فهم و تفسیر علوم قرآنی، شناخت عترت و مکتب اهل بیت، امامت و ولایت، تاریخ اسلام و سیره اهل بیت، اخلاق و تربیت، فرهنگ و تمدن اسلامی، هجرت و تبلیغ، مجاهدت و استکبار ستیزی، وحدت و تقریب فعالیت های علمی داشتند محورهایی است که شخصیت ها را شناسایی و از آن ها تقدیر می کنیم.
وی مبتکر این طرح را حوزه علمیه قم معرفی کرد و گفت: با توجه به این که مبتکر این طرح حوزه علمیه قم بود لذا بنا گذاشتیم که از شخصیت حوزه نجف تقدیر کنیم و با انجام بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که از آیت الله سید محمد مهدی موسوی الخرسان تقدیر کنیم.
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: تا امروز بیش از ۵۰ جلد از کتب آیت الله موسوی الخرسان منتشر شده اما تالیفات فراوانی در موضوعات مختلف حدیثی، رجالی، تاریخی، کلامی و بعضا فقهی دارند و قریب به ۵۰ جلد از کتب ایشان هنوز منتشر نشده است.
حجت الاسلام اسکندری احیا نشر و آثار شیعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: کتب آیت الله خرسان در دو قالب نرم افزار با کمک موسسه نور و موسوعه منتشر شده که در کتابخانه های مهم ایران و عراق و سایر نقاط دنیا توزیع خواهد شد.
وی تصریح کرد: مهم ترین نکته در این کنگره که پیشینه نداشته این بوده که دو دبیر خانه در حوزه قم و نجف به صورت مستقل ایجاد شد اما در بخش کمیته ها و محتوا هماهنگ و منسجم فعالیت می کنند.
حجت الاسلام اسکندری دبیر کنگره بین‌المللی امناء الرسل یادآور شد: قریب ۶۰ جلد کتاب برای رونمایی در کنگره آماده شده که ۱۰ جلد آن محصولات و مقالاتی است که در دبیرخانه جمع آوری شده است.
دبیرکنگره علمی امناء الرسل بیان کرد: قریب ۲۰ نهاد حوزوی فرهنگی و پژوهشی همکاری با کنگره را به عنوان وظایف اصلی دنبال می کنند و شورای علمی و اجرایی کنگره متشکل از همه نهاد های همکار در کنگره است.
وی ادامه داد: سه کمیسیون علمی در خصوص سیره معنوی و اخلاقی و معرفتی آیت الله خرسان و همچنین منهج علمی و بررسی تاثیر گذاری تألیفات آیت الله خرسان در ترویج و گسترش مکتب اهل بیت(ع) پیش بینی کردیم.
حجت الاسلام اسکندری یکی از اهداف کنگره را شناخت از ظرفیت های علمی عنوان کرد و گفت: برگزاری کنگره در عراق از طریق ۲۰ شبکه ماهواره ای منعکس شد و امیدواریم در ایران هم بتوانیم گنگره را با همکاری اصحاب رسانه به بهترین وجه ممکن انعکاس دهیم.
وی افزود: حوزه قم، حوزه علمیه خواهران، جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، مجمع جهانی تقریب، موسسه تحقیقات نور، سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامی، موسسه ال البیت،موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، عتبه علوی، عتبه حسینی و همچنین وزارت ارشاد، آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه(س)، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات و ... جزء همکاران کنگره هستند.
 
حجت الاسلام اسکندری با بیان این که آیت الله اعرافی، آیت الله استادی و عیسی خرسان سخنرانان اصلی کنگره هستند، افزود: این کنگره چهارشنبه دوم آذرماه و پنجشنبه سوم آذرماه در استان قم و در مدرسه امام موسی کاظم و مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار خواهد شد.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6355