printlogo


عزم دولت سیزدهم در استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای حفظ محیط‌زیست
کد خبر: 6381
امروزه دیگر حفاظت از محیط زیست به روش‌های سنتی امکان پذیر نیست از این رو باید با استفاده از فناوری‌های روز دنیا به فکر حفاظت از طبیعت بود که در این راستا دولت سیزدهم عزم خود برای استفاده از آخرین علوم روز دنیا برای حفظ محیط زیست را جزم کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،

محیط زیست مقوله ای جهانی است به این معنا که اگر در نقطه ای از دنیا اتفاقی برای محیط زیست رخ دهد به مرور بر روی نقطه دیگری از دنیا اثر می گذارد از این رو همواره کشورها با در کنار هم قرار گرفتن و تهیه پروتکل های بین المللی در صدد کاهش اثرات تخریب محیط زیست هستند، اما مساله دیگری که در این بخش حایز اهمیت است تغییر رویکرد سنتی حفاظت از محیط زیست به سمت روش های نوین است که با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا میسر خواهد بود که معمولا کشورها با برگزاری نشست ها و نمایشگاه های مشترک سعی در به اشتراک گذاشتن این فناوری ها دارند.

ایران نیز به عنوان کشوری غنی از نظر مولفه های محیط زیستی، در زمینه حفاظت از عرصه های زیستی از این قافله عقب نمانده و برای بهره مندی از آخرین فناوری های روز دنیا اقدام به برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست کرده است؛ از این رو در دهه ۷۰ اولین نمایشگاه بین المللی محیط زیست را در تهران برگزار کرد که از آن زمان تاکنون برگزاری آن متوقف نشده است، البته دو دوره به علت شیوع کرونا برگزار نشد، اما امسال بیستمین دوره این نمایشگاه از ۲۹ آبان تا دوم آذرماه در نمایشگاه بین المللی تهران با شعار محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه برگزار شد که بیش از ۷۰ مجموعه دانش بنیان، معدنی، صنعتی، نفتی، دانشگاهی و پارک های علم و فناوری در آن حضور داشتند و به ارائه آخرین دستاوردهای خود در زمینه حفاظت از محیط زیست پرداختند.

با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب با رویکرد دانش بنیانی و همچنین تصویب قانون جهش تولید در اردیبهشت ماه و ابلاغ اجرای آن به دستگاه ها، تصمیم بر این گرفته شد که نمایشگاه محیط زیست با رویکرد حوزه دانش بنیان و تجاری سازی محصولات محیط زیستی و استفاده از ابزارهای نوین فناوری در حوزه محیط زیست برگزار شود، بر این اساس بیش از ۱۰ تفاهم نامه و قرارداد در حوزه کسب و کار میان مراکز دانشگاهی و بخش صنعت، معدن و نفت منعقد شد.

هر کجا علم و فناوری وارد بحث شد، محیط‌زیست ارتقا یافت، می توانیم با علم، مشکل کم آبی و گرد وغبار را حل کنیم بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از طبیعت از فناوری های روز دنیا بهره خواهد گرفت.رونمایی از ۲۰ انیمیشن در حوزه کودک و محیط زیست، بازدید مدیران بخش های مختلف از جمله محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری و تعداد زیادی از دانشجویان و متخصصان محیط زیست از دیگر بخش های انجام شده در این نمایشگاه بود.

تعهد کردیم محیط‌زیست به دور از مسائل سیاسی به مسأله درجه یک کشور تبدیل شودمعاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات و آشنایی با آخرین فناوری های روز دنیا در راستای حفظ محیط زیست است، امروزه محیط زیست به مقوله ای اصلی در زندگی انسان ها تبدیل شده و دولت ها هم به این نتیجه رسیدند که بدون داشتن محیطزیست سالم ، هوای پاک ، آب سالم و خاک بارور وجود نخواهد داشت.

علی سلاجقه افزود: دولت سیزدهم برای تبلیغ هیچ شعار محیط زیستی سر نداده اما با بررسی عملکرد این دولت در یک سال گذشته می توان فهمید که یکی از محیط زیستی ترین دولت ها است و اقدامات خوبی در زمینه حفظ محیط زیست انجام داده است.

وی که در مراسم اختتامیه بیستمین نمایشگاه محیط زیست سخن می گفت؛ با اشاره به استقبال خوب صنعتگران از نمایشگاه اظهار داشت: صنایع اعلام کردند که در حال گذر از مرحله سنتی به مرحله فناورانه هستند که عبور از آن مرحله، به طور قطع به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم از این فناوری ها در بخش های مختلف از جمله پایش مناطق چهارگانه استفاده می کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هر کجا علم و فناوری وارد بحث شد، محیط‌زیست ارتقا یافت، می توانیم با علم، مشکل کم آبی و گرد وغبار را حل کنیم از این رو برگزاری چنین نمایشگاهی فرصت خوبی برای ارتقاء محیط زیست و حفظ مولفه های زیستی است.

وی افزود: محیط زیست کشور بسیار شکننده است، حجم زیاد پسماند، کم آبی تالاب ها و رودخانه ها، آلودگی هوا و آفات گیاهی ضربه بزرگی بر پیکر محیط زیست وارد می کند، بنابراین تخریب‌کنندگان آن باید تاوان پرداخت کنند، تعهد کردیم محیط‌زیست به دور از مسائل سیاسی به مسأله درجه یک کشور تبدیل شود.

سلاجقه اظهارداشت: تولید و انتشار گازهای گلخانه ای یکی از دلایل اصلی تغییر اقلیم است که دولت ها در صدد کاهش آن هستند، سه کشور چین، هند و آمریکا ٨٠ درصد گازهای گلخانه‌ای دنیا را تولید می‌کنند و ایران رتبه دهم را دارد؛ شاید سهم ما در این زمینه کم باشد اما اکوسیستم کشور بسیار شکننده است و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

کاهش برداشت آب از کارون/ جلوگیری از رها شدن حدود ۱۷ میلیون تن کربن در هوا

یکی از بخش های برجسته در بیستمین نمایشگاه محیط زیست حضور فعال شرکت های پتروشیمی بود که غرفه پتروشیمی خلیج فارس در بدو ورود به نمایشگاه به طرز عجیبی خودنمایی می کرد و اقدامات محیط زیستی خود را به رخ می کشید.

مدیر HSE ( ایمنی ، بهداشت و محیط زیست ) شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درباره اقدامات محیط زیستی این هلدینگ با اشاره به توسعه پایدار به عنوان یک اصل گفت: کاهش برداشت آب از منابع آبی کشور به ویژه رودخانه کارون یکی از برنامه های اصلی ما است که در این راستا اقدامات بزرگی را آغاز کرده ایم.

 

محمدعلی خادمیان افزود: میزان مصرف آب مجتمع پتروشیمی در منطقه ماهشهر روزانه حدود ۲۲۰ هزار متر مکعب است که این حجم آب از رودخانه کارون برداشت می شود، همچنین با هدف کاهش بیشتر آب در کارون ساخت بزرگترین تصفیه خانه کشور با ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب در روز را هم در دستور کار داریم که تقریبا به پایان رسیده است که با راه اندازی این دو پروژه بار سنگینی در راستای مصرف آب از دوش رودخانه کارون برداشته می شود.

وی اظهار داشت: همچنین در حال راه اندازی فناوری ZLD در پتروشیمی ایلام هستیم که با این فناوری دیگر حتی یک قطره آب هم هدر نمی رود چون با این روش بازچرخانی آب تا بی نهایت انجام می شود و پساب و آب تصفیه شده مدام در گردش است ، در نظر داریم این فناوری را در پتروشیمی گچساران نیز اجرا کنیم ، این فناوری همچنین در پتروشیمی لردگان در مرحله اولیه است.

مدیر HSE شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: احداث آب شیرین کن صنعتی در جنوب کشور یکی دیگر از اقدامات ما در راستای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف آب از منابع طبیعی است که آب آن در پتروشیمی و حتی در بخش کشاورزی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان مصرف آب مجتمع پتروشیمی در منطقه ماهشهر روزانه حدود ۲۲۰ هزار متر مکعب است که این حجم آب از رودخانه کارون برداشت می شود که با اجرای طرح های بازچرخانی آب و تصفیه خانه این فشار از روی کارون برداشته می شود.وی به دیگر اقدامات محیط زیستی این هلدینگ اشاره کرد و افزود: یکی از مباحث عمده در آلودگی هوا سوختن فلرهای گازی ( مشعل های گازی) است که خاموش کردن این فلرها و مصرف گازهای آن یکی از برنامه های اساسی ما است ، در این راستا سه پروژه در دست اجرا داریم که یکی از آنها پروژه بید بلند خلیج فارس است که با اجرای آن سوختن روزانه حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب اصلاح شد، در واقع این حجم گاز سوزانده می شد اما اکنون به محصولات با ارزشی مانند اتان تبدیل می شود.

خادمیان ادامه داد: پروژه دوم مکمل پروژه اول و با اعتبار یک میلیارد دلار در دست اجرا است که با اجرای آن خوراک پالایشگاه بیدبلند به طور کامل تامین می شود، همچنین پروژه سوم، پروژه یادآوران خلیج فارس است که روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز را از فلرهای منطقه جدا و به محصولات با ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

به گفته وی در پالایشگاه گاز بید بلند از طریق جمع آوری گازهای فلر، سالانه از رها شدن حدود ۱۷ میلیون تن کربن در هوا جلوگیری می‌شود.

سود فروش لباس طرفداران تیم ملی به زیستگاه توران می رسد

لباس طرفداران تیم ملی فوتبال در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با نام پیروز توله یوز به دنیا آمده در توران طراحی شد که کار جالب و نوآورانه ای به نظر می رسد، طراح این لباس توانسته تصویر مایه‌ای از یوز ایرانی را به بهانه استان‌های ایران در این لباس بیاورد و جوانان ایرانی با پوشیدن این لباس در ایام بازی‌های تیم ملی ایران می‌توانند یک فضای انسجام، هویت خواهی و حمایت از تیم ملی را با شعار تا پای جان برای ایران که شعار رسمی تیم ملی فوتبال ایران است را به نمایش بگذارند، برای طراحی این لباس از نمادهای تاریخی نیز استفاده شده است و ۶ خط در این لباس نشان دهنده ۶ دوره حضور ایران در جام جهانی است.

 

لباس طرفداران تیم ملی در یکی از غرفه های نمایشگاه می درخشید و طراح لباس طرفداران تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دراین باره گفت: این طرح برای مردم و پیروز توله یوز توران طراحی شده است و تمام سود فروش آن به نام پیروز به منطقه توران که زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است، اهدا می‌شود.

آمیتیس مشایخی با اشاره به اینکه این بسته شامل پیراهن ، مچ بند و کلاه است افزود: امسال در جام جهانی اولین بار است که برای هواداران آن پیراهن طراحی شده که خرید حتی یک تکه از این بسته می تواند به جمعیت یوزپلنگ ایرانی کمک کند.

عزم دولت سیزدهم در استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای حفظ محیط‌زیست

امضای تفاهمنامه بین صندوق ملی محیط زیست و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر

در بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست بیش از ۱۰ تفاهم نامه و قرارداد در حوزه کسب و کار میان مراکز دانشگاهی و بخش صنعت، معدن و نفت منعقد شد که یکی از آنها امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین صندوق ملی محیط زیست و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف توسعه طرح‌های سازگار با محیط زیست است.

حمایت از طرح‌های احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و توسعه پروژه‌های بهره وری انرژی مبتنی بر بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست همچنین توسعه طرح‌های سازگار با محیط زیست، کاهش آلایندگی و صرفه جویی سوخت‌های فسیلی، تسریع و تسهیل در بررسی درخواست‌های دریافت تسهیلات در حوزه تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق در صندوق ملی محیط زیست همچنین حمایت مالی با هدف توسعه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش خصوصی و اعلام انواع روش‌های حمایت مالی برخی از اهداف این تفاهم نامه است.

گام بلند سازمان انرژی اتمی در کمک به حفظ محیط زیست

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در بازدید از نمایشگاه محیط زیست گفت: اکنون موضوع محیط زیست؛ مساله مهمی محسوب می‌شود زیرا امروز با حجم سنگینی از آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ مواجه هستیم و این مورد جزو تکالیف فردی، اجتماعی و نیز سازمانی تمام دستگاه‌ها است و همه باید به صورت یکپارچه از محیط زیست حمایت کنند.

محمد اسلامی افزود: در دنیا برای سال ۲۰۵۰ تولید کربن صفر را هدف‌گذاری کرده‌اند و امید است با توجه به این موارد بتوانیم کشور را به سمت تولید کربن صفر هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه در سازمان انرژی اتمی و به‌ منظور حمایت از محیط زیست، فناوری‌های در اختیار را در دو بخش گسترش خواهیم داد گفت: یکی تولید برق از فناوری هسته ای است که با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در دو دهه گذشته و نیز الزامات قانونی؛ توسعه نیروگاه‌های اتمی را هدف‌گذاری کرده و ساخت پروژه‌های جدید را در دستور کار قرار داده‌ایم تا سهم انرژی هسته‌ای در سبد برق کشور را به حدود ۲۰درصد برسانیم. این مهم؛ گام بزرگی در افق ۲۰ ساله این سازمان محسوب می‌شود و امید است این سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیارد دلاری انجام شود.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: دومین گام استفاده از فناوری هسته‌ای برای کمک به محیط زیست و در بخش آب و خاک را هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ به‌طوری که طراحی و تولید سامانه تصفیه پساب‌های خانگی و شیرابه زباله‌ها با استفاده از فناوری پلاسما و به صورت پایلوت اجرایی شده و امید است با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست در شهرهای دارای اولویت این سامانه وارد مدار و فعال شود، امیدواریم شاهد به‌ثمر رسیدن این پروژه به‌منظور خداحافظی با معضل شیرابه زباله‌ها باشیم.

اسلامی به حل معضل مازوت سوزی به عنوان یکی دیگر از اقدامات سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که برخی نیروگاه‌ها برای تامین سوخت مورد نیاز به جای گاز از مازوت استفاده می‌کنند که این کار دارای تبعات فراوانی است که از آن می‌توان به عنوان یکی از معضلات چندین ساله کشور نام برد. برای حل این معضل تیم تحقیقاتی و پژوهشی بومی سازمان فعال شده‌اند و امیدواریم با همکاری شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت بتوانیم در آینده این معضل را برطرف کنیم تا شاهد تنش‌ها در زمینه آلودگی هوا نباشیم.

عزم دولت سیزدهم در استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای حفظ محیط‌زیست

نگاه ویژه دولت سیزدهم به مقوله حفظ محیط زیست

سخنگوی دولت در بازدید از بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست بر نگاه ویژه دولت سیزدهم به مقوله حفاظت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: رییس جمهوری توسعه را فرع بر محیط زیست عنوان کرد و تاکید کرد که در این دولت، کلنگ هیچ پروژه ای بدون داشتن مجوز زیست محیطی بر زمین نخواهد خورد.

علی بهادری جهرمی تاکید کرد: اگر پیشرفت صنعتی مبتنی بر اصول محیط زیستی نباشد، واقعی نخواهد بود؛ تمام پروژه های پیشران محیط زیستی همچون بازچرخانی آب و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مورد حمایت دولت قرار خواهد گرفت.

طراحی و تولید سامانه تصفیه پساب‌های خانگی و شیرابه زباله‌ها با استفاده از فناوری پلاسما و به صورت پایلوت اجرایی شده و امید است با همراهی سازمان محیط زیست در شهرهای دارای اولویت فعال شود و شاهد به‌ثمر رسیدن این پروژه به‌منظور خداحافظی با معضل شیرابه زباله‌ها باشیم.وی اظهارداشت: استقبال مردم و همچنین متخصصان حوزه محیط زیست از این نمایشگاه قابل تحسین است و امیدواریم با رعایت مسائل زیست‌ محیطی شاهد هوای پاک و محیط زیست مناسبی در کشور باشیم.

برای حل ابربحران‌های محیط‌زیستی به فناوری‌های نوین و تبادل جهانی نیاز داریم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بازدید از نمایشگاه گفت: علاوه بر تلاش دولت و مشارکت مردم برای حل مشکلات و ابربحران‌های محیط زیستی به فناوری‌های نوین، سرمایه‌گذاری و تبادلات جهانی نیاز داریم.

علیرضا مزینانی با تاکید بر اینکه نقش آفرینی بخش خصوصی و مردم در عرصه حفاظت از محیط زیست راهگشای بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه است، افزود: باید بتوانیم از فرصت همکاری‌ها و تبادلات بین‌المللی در حوزه محیط زیست، ظرفیت بومی و دانش بنیان برای توسعه و ارتقای محیط زیست کشور بیشترین استفاده را ببریم.

وی به سیاست‌های کلی ابلاغی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها باعث همگرایی در حوزه محیط زیست می‌شود و به عنوان اسناد بالادستی و نقشه راه، زمینه مهمی برای دستیابی به توسعه پایدار را فراهم آورده است.

برنامه‌ریزی برای کسب منفعت اقتصادی جوامع محلی از حفظ محیط زیست

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست گفت: ما برای اینکه جوامع محلی از حفظ محیط زیست منفعت اقتصادی ببرند، برنامه های زیادی داریم.

عزم دولت سیزدهم در استفاده از فناوری‌های روز دنیا برای حفظ محیط‌زیست

سیدابوالقاسم موسوی افزود: اصل پنجاه قانون اساسی، حفظ محیط زیست را وظیفه‌ای همگانی می‌داند زیرا سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند این مسئولیت را انجام دهد بنابراین اگر مردم را آگاه کنیم جلوی بسیاری از تخریب‌های زیست محیطی گرفته می‌شود.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6381