printlogo


شرایط حمایت از فرزندان ایتام و بدسرپرست تحت پوشش کمیته امداد چگونه است؟
کد خبر: 6439
مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن تشریح شرایط حمایت از فرزندان ایتام و محسنین گفت: برای پرداخت کمک‌های نقدی به این مددجویان سقف تعریف شده و سامانه اجازه کمک به یک نفر (بیش از سقف تعیین شده) را نخواهد داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،حسین گیلاسی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: سه روش اصلی برای حمایت از فرزندان ایتام و محسنین در کمیته امداد امام خمینی تعریف شده است. در روش نخست، خیران و نیکوکاران با مراجعه به سایت ekram.emdad.ir و انتخاب گزینه ثبت‌نام و سپس درج اطلاعات هویتی می‌توانند به عنوان حامی نسبت به انتخاب فرزند معنوی اقدام کنند.

طرح اکرام ایتام و محسنین با هدف ترویج و احیای فرهنگ احسان و نیکوکاری و اکرام ایتام و نشر سنت‌های حسنه اسلامی و در حقیقت استفاده از مشارکت‌های مردمی در رسیدگی به نیازمندان از جمله کودکان یتیم و بدسرپرست ایجاد شد.

گیلاسی توضیح داد: «فرزندان یتیم» فاقد پدر و «فرزندان محسنین» در حقیقت بدسرپرست هستند. به عبارت دیگر، پدر فرزند (یا فرزندان ایتام) فوت شده و پدر فرزند محسنین بیمار، زندانی یا ازکارافتاده است.

این مسئول ادامه داد: همه فرزندان ایتام و محسنین، در سراسر کشور (همراه با ویژگی‌های فردی اعم از سن، جنس و محل سکونت استان و شهرستان) در سامانه نام‌برده به ثبت رسیده‌اند و خیران با مشاهده همه مولفه‌ها می‌توانند گزینه موردنظر خود را انتخاب کنند.

گیلاسی در رابطه با میزان مبالغ حمایتی نیز یادآور شد: سرانه تعهدات در این سامانه از حداقل ۱۰ هزار تومان تعریف شده است؛ که متقاضیان با وجود شرایط اقتصادی دشوار هم بتوانند از این فرزندان حمایت کنند.

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: به منظور توزیع عادلانه اعتبارات حمایتی در این زمینه یک سقف برای پرداخت مبالغ خیران و نیکوکاران تعریف شده است. برای نمونه، اکنون بیش از ۷۵۰ هزار تومان به یک فرزند یتیم اهدا نمی‌شود و در حقیقت سامانه مزبور اجازه کمک به خیران بیش از این مبلغ را (به یک فرزند یتیم) نخواهد داد.

گیلاسی اظهار داشت: این سامانه به صورت خودکار فرزندان ایتام و محسنینی که کمتر به آنها کمک شده باشد را در صدر جدول قرار می‌دهد. خیران می‌توانند یک یا چند فرزند را برای حمایت انتخاب کرده و در سامانه مربوطه به هر یک میزان متفاوتی را اختصاص دهند.

وی افزود: سامانه نام‌برده در پایان فرایند انتخاب فرزند، یک شماره کارت مجازی به حامیان اختصاص می‌دهد که بتوانند روند پرداخت را ادامه دهند. از طریق این شماره کارت می‌توان مبلغ موردنظر را از طریق همه درگاه‌های بانکی کشور پرداخت کرد.

به گفته این مسئول، مبالغ واریزی توسط حامیان به صورت مستقیم به حساب فرزندان ایتام و محسنین واریز می‌شود

ارسال عدد یک به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳۳؛ روش دوم حمایت از فرزندان ایتام و محسنین

گیلاسی ادامه داد: در روش دوم، خیران و نیکوکاران می‌توانند با ارسال عدد یک به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ فرزندان ایتام و محسنین را حمایت کنند. با انتخاب این شماره و تعیین و ارسال کد استانی، مشخص می‌شود که «حامی» متقاضی حمایت از فرزندان کدام یک از استان‌ها خواهد بود.

وی توضیح داد: شمراه تلفن فرستنده برای همکاران استانی ارسال می‌شود و همکاران حداکثر ظرف مدت یک هفته با این گروه تماس گرفته و شماره کارت مجازی را در اختیار آنان قرار می‌دهند.

مراجعه به دفاتر کمیته امداد سراسر کشور و پایگاه‌های جذب حامی

گیلاسی افزود: در روش سوم (آخر) نیز خیران می‌توانند با مراجعه به دفاتر کمیته امداد سراسر کشور و پایگاه‌های جذب حامی (اعم از پایگاه‌های نماز جمعه و مناسبت‌های ویژه در طول سال) برای حمایت از این جمعیت اقدام کنند.

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های مردمی کمیته امداد گفت: خیران و نیکوکاران علاوه بر پرداخت معیشت ماهیانه می‌توانند در تامین نیازهای اساسی ایتام و محسنین اعم از تامین مسکن، جهیزیه، لوازم تحریر و به طور کل لوازم ضروری زندگی هم به صورت ویژه مشارکت داشته باشند.

متقاضیان برای عضویت در کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان مددجوی تحت پوشش باید از طریق «سامانه سها» درخواست نیازمندی خود را ثبت کنند. درخواست‌ متقاضیان در این سامانه به نشانی soha.emdad.ir بررسی می‌شود و در صورت تایید وجود شرایط لازم، متقاضی ذیل چتر حمایتی کمیته امداد قرار خواهد گرفت.

مددجویان برای دریافت تسهیلات این نهاد حمایتی نیز با مراجعه به «صفحه خدمت» به نشانی https://emdad.ir/fa/soh در سامانه سها (soha.emdad.ir) می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

کمیته امداد امام خمینی(ره) ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ با هدف پشتیبانی از محرومان و توانمندسازی نیازمندان، پیشگیری از تولید نظام یافته فقر در کشور و کمک به بهبود فضای کسب و کار و اشتغال بنیان‌گذاری شد.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6439