printlogo


ورزش همگانی باید رایگان و آسان در اختیار مردم باشد/برخی از مشکلات ورزش ضعف در قوانین، برنامه و اجرا است
کد خبر: 6506
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه همه ارگان ها و نهادها برای توسعه ورزش همگانی اهتمام داشته باشند چرا که زنگ خطر کم تحرکی در جامعه به صدا در آمده است، گفت: ورزش همگانی باید رایگان و آسان در اختیار مردم باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت‌الاسلام مهدی پناهی در میزگرد اهمیت ورزش همگانی و ضرورت توسعه آن در کشور که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،   برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل اینکه عموم مردم درگیر اشتغال هستند و نمی‌توانند ورزش را به‌صورت حرفه‌ای و یا قهرمانی دنبال کنند پرداختن به ورزش همگانی به‌عنوان هم مقوله پیشگیرانه و هم مقوله‌ای که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های نقش داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.
همه ارگان‌ها و نهادها برای توسعه ورزش همگانی اهتمام داشته باشند
وی ادامه داد: توصیه بر این است که همه ارگان‌ها و نهادها نسبت به توسعه ورزش همگانی چه در حیطه کاری خودشان و چه در سطح جامعه یک اهتمام ویژه داشته باشند.
مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه اضافه کرد: امروز اگر با جامعه‌ای درگیر باشیم که با افسردگی مفرط درگیر باشد این جامعه نمی‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد و اگر بخواهیم این بازدهی را افزایش دهیم قطعاً باید آن مقوله‌هایی که باعث ایجاد نشاط در سطح جامعه می‌شود؛ مانند ورزش همگانی، در جامعه حرف اول را بزند.
وی عنوان کرد: ورزش همگانی به گفته کارشناسان تأثیر مؤثری در افزایش روحیه اقشار مختلف جامعه دارد. ورزش همگانی نقش مهمی در توسعه و پیشرفت درسی یک دانش‌آموز و دانشجو و طلبه خواهد داشت. حتی در مسائل معنوی هم می‌گویند انسان‌هایی روح بزرگی دارند که بتوانند با برخی از معقولات مانند ورزش روح خود را بارور کنند. حتی کسانی که می‌خواهند توسعه عالیه معنوی را طی کنند توصیه این است که به ورزش و یا پیاده‌روی اهتمام جدی داشته باشند.
امروز جامعه ما به‌شدت به سمت کم‌تحرکی حرکت می‌کند



پناهی ادامه داد: امروز نظر کارشناسی در جامعه ما این است که جامعه به‌شدت به سمت کم‌تحرکی حرکت می‌کند و این یک فاجعه است. حتی اگر نسبت به این مسئله مراقبتی در جامعه نشود تا چند سال آینده کم‌تحرکی در بین بانوان که از آقایان بیشتر است به چیزی حدود 90درصد خواهد رسید و این یک زنگ خطر بسیار بزرگی است که اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد.
وی ابراز داشت: امروز وزارت بهداشت یکی از آن دستگاه‌هایی است که می‌تواند در کنار وزارت ورزش با امضا تفاهم‌نامه در مقوله پیشگیری یک حرکت بزرگی را انجام دهند تا به‌جای اینکه هزینه‌های کلان را صرف هزینه درمانی در زمینه  بیماری‌های روحی، قلبی، دیابت و چاقی کنیم در ورزش سرمایه‌گذاری شود. هزینه‌ای درمان بسیار بالاست اگر امروز یک فکر عمیق راهبردی پشت مدیریت سیستم ورزش و حتی سلامت کشور باشد می‌توانیم از فرصت‌ها استفاده کنیم.
پیشگیری از برخی بیماری‌ها با توسعه ورزش همگانی/نقش مهم شهرداری‌ها در ارزان کردن ورزش برای مردم
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه افزود: یکی از آیتم‌های پیشگیرانه در بیماری‌ها در وزارت بهداشت که باید تأکید شود پرداختن به ورزش همگانی است که اگر این اتفاق رخ دهد خود وزارت بهداشت و خود سیستم مجموعه درمانی کشور از بسیاری از مراجعات بی‌شمار خلاص می‌شوند و کاهش چشمگیری در هزینه‌ها خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: امروز باید همه دستگاه‌ها پای کاری بیایند. شهرداری‌ها یک نقش عمده و کلان دارند. یکی از آسیب‌هایی که امروز در کشور داریم و واقعاً شهرداری‌ها می‌توانند در آنها نقش ایفا کنند ارزان کردن ورزش برای جامعه است.
برخی از وسایل ورزشی در پارک‌ها بیشتر آسیب‌زا است
پناهی اضافه کرد: مردم باید دسترسی آسان به تجهیزات ورزشی داشته باشند البته تجهیزاتی که مستقر می‌شود تجهیزات آسیب‌زا برای بدن نباشد. برخی از این دستگاه‌هایی که در پارک‌های سطح کشور نصب شده و می‌شود به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دستگاه‌هایی است که به بدن آسیب وارد می‌شود.
وی تصریح کرد: در بحث ارزان کردن ورزش در جامعه باید یک حرکت کاملاًً جدی و  برنامه‌ریزی‌شده انجام شود. مردم ما امروز از نظر اقتصادی در شرایط خوبی نیستند، دولت در سطح کلان و وزارت ورزش و جوانان، قانون‌گذاران در مجلس و شهرداری‌ها همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا ورزش را برای مردم ارزان حتی رایگان کنند.
ورزش همگانی باید رایگان و آسان در اختیار مردم باشد
مدیر سلامت و امداد حوزه‌های علمیه گفت: ورزش همگانی ورزشی است که باید به‌صورت رایگان و آسان در اختیار همه مردم قرار بگیرد و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم به لحاظ روحی، جسمی، فکری داشته باشیم باید نسبت به ورزش همگانی یک اهتمام جدی داشته باشیم.
دبیر ستاد راهبری ورزش حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در حوزه‌های علمیه در خصوص ورزش همگانی گفت: حوزه علمیه بخشی از جامعه است، امروز معضل ورزش همگانی برای همه کشور است.
وی ادامه داد: امروز فعالیت‌هایی که انجام می‌شود برای حل مشکلات کل کشور است که اگر این اتفاق بیفتد طلاب را هم  دربر می‌گیرد.
برخی از مشکلات ورزش ضعف در قوانین، برنامه و اجرا است


پناهی بیان کرد: برخی از مشکلاتی که در ورزش وجود دارد ضعف در قوانین کشور است و گاهی اوقات هم مشکل برنامه است که برای ورزش کشور برنامه‌ای وجود ندارد. برنامه برای ورزش کشور نوشته می‌شود؛ اما برنامه به‌گونه‌ای نیست که نتیجه عمل‌کردن به این برنامه توسعه ورزش همگانی در سطح کشور باشد.
باید در مسائل زیرساختی در کشور تأمل جدی شود
وی افزود: باید در مسائل زیرساختی در کشور تأمل جدی شود. امروز بیش از 6 هزار مجموعه نیمه‌تمام ورزشی در کشور داریم که در کنار تکمیل این مجموعه‌ها باید به قوانین هم نگاهی داشته باشیم.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6506