printlogo


بودجه 1402 تکمیل‌کننده روند صعودی بورس‌/ بازار سرمایه‌ عقب‌ماندگی خود از سایر بازارها را جبران می‌کند
کد خبر: 6642
به عقیده کارشناسان بازار سرمایه بودجه سال آینده تکمیل‌کننده روند صعودی بورس است، میزان انتشار اوراق بدهی، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ تسعیر ارز و غیره، همه ‌نشان دهنده این است که دولت در حال حمایت از بورس است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،بازار سرمایه در هفته سوم دی‌ بازهم روندی صعودی داشت تا فرضیه صعود شاخص به 2 کانال بالاتر، رنگ جدی‌تری به خود بگیرد.

بورس در هفته‌ای که گذشت‌ در چهار روز با رشد همراه بود و تنها در آخرین روز معاملاتی هفته با افت مواجه شد.

روند ورود پول حقیقی به بورس نیز این هفته ادامه داشت تا رکود موجود در بورس کامل از بین برود، به عبارت دیگر، در پایان هفته گذشته، شاخص کل بالاتر از هفته پیشین قرار گرفت و توانست نه تنها سنگرهای از دست رفته در هفته پیشین را احیا کند، بلکه در کانال 1.6 میلیون واحدی نیز پیشروی کرد.

البته در روز چهارشنبه نیز با تحویل بودجه سال 1402 همه گمانه زنی‌ها درباره این موضوع به صورت عینی دیده شد و برخی از کارشناسان بورس را منتفع از بودجه سال آینده دانستند.

* لایحه بودجه 1402 به روند صعودی بورس کمک می‌کند‌

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بورس در هفته‌های گذشته روندی صعودی به خود گرفته‌ و از نظر تکنیکال در حال تکمیل موج های صعودی خود قرار دارد.

وی ادامه داد: بودجه سال آینده هم برخلاف پیش بینی‌ها و آنچه هر سال رخ می‌دهد تکمیل‌کننده روند صعودی بورس است. میزان انتشار اوراق بدهی، نرخ خوراک پتروشیمی ها، نرخ تسعیر ارز و غیره، همه ‌نشان دهنده این است که دولت در حال حمایت از بورس است.

* بورس می‌خواهد عقب‌ماندگی خود را نسبت به سایر بازارها جبران کند

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همه موضوعات پیرامون بازار سرمایه نشان دهنده این است که بورس می‌خواهد عقب‌ماندگی خود را نسبت به سایر بازارها جبران کند، بورس در وضعیت فوق‌العاده‌ای از نظر تکنیکال و بنیادی قرار دارد و در صورتی که ریسک جدیدی وارد بازار سرمایه نشود، می‌توان امیدوار به روند صعودی و پرقدرت بورس در هفته های آینده باشیم.

* رشد شاخص کل بورس مانند هفته های گذشته

در اولین روز کاری هفته، شاخص 18  هزار و 942 واحد صعود کرد و روز یکشنبه نیز 37 هزار و 168 واحد بالا آمد و وارد کانال 1.6 میلیونی شد. شاخص کل روز دوشنبه نیز صعود 11 هزار و 676 واحدی داشت و روز سه ‌شنبه 21 هزار و 281 واحد رشد کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص تعدیل شد و 16 هزار و 99 واحد ریزش کرد.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و 652 هزار و 87 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 72 هزار و 968 واحد بالا‌تر ایستاد تا پس از یک هفته نزول، شاخص بار دیگر رشد کند و بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 4.6 درصد شد.

* بازدهی 1.5 برابرای شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن در روز شنبه 8 هزار و 925 واحد و روز یکشنبه 10 هزار و 315 واحد رشد کرد. این شاخص در روز دوشنبه سه هزار و 961 واحد بالا آمد و در روز سه شنبه هفت هزار و 236 واحد افزایش یافت. شاخص کل هموزن در روز چهارشنبه بر خلاف شاخص کل 569 واحد رشد کرد.

شاخص کل هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 31 هزار و 6 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 6.5 درصدی را ثبت کرد. شاخص کل در پایان هفته سوم دی ماه در سطح 504 هزار و 205 واحد ایستاد.

* رشد 19 درصدی ارزش معاملات خرد بازار سهام

در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات کل هفته 59 هزار و 473 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 56 هزار و 922 میلیاردی هفته پیشین، رشد 4 درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 10 هزار و 156 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 8 هزار و 466 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 20 درصدی داشته است.

* ورود سرمایه حقیقی به بازار سرمایه

برخلاف هفته پیشین، در هفته اخیر شاهد ورود پول حقیقی بودیم. اما در طول هفته روند نزولی داشت. در روز شنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار 721 میلیارد تومان بود. روز یکشنبه نیز 644 میلیارد تومان وارد شد و روز دوشنبه 247 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. روز سه ‌شنبه نیز 150 میلیارد تومان خارج شد.

در روز چهار‌شنبه همسو با ریزش شاخص کل، سرمایه حقیقی خارج شد که ارزش آن 437 میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته هزار و 379 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 276 میلیارد تومان بود.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6642