printlogo


اختصاص ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲
کد خبر: 6666
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اختصاص پنج درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت های فرهنگی دانشجویی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،عبدالحسین کلانتری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، اظهار داشت: وزیر علوم پیش از این در ابلاغیه‌ای از هیات‌های امنای دانشگاه‌ها خواسته بود سه درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد اما تصمیم‌گیری در مورد آن با هیات امنای دانشگاه‌ها بود. هیات امنا باید این بودجه را تصویب می‌کرد و در مرکز هیات امنای وزارت علوم هم تایید می‌شد و بعد آن دانشگاه مکلف می‌شد این بودجه را تخصیص دهد.

وی ادامه داد: اما مشکلی که وجود داشت، امکان انحراف از این سه درصد بود؛ زیرا هیات امنای هر دانشگاه امکان انحراف از ردیف هزینه کرد بودجه را دارد و امکان انحراف به شکل طبیعی وجود داشت، قانون هم این اجازه را به آنها داده است.

اما در سال جاری مرجع تصمیم‌گیری را تغییر دادیم و اصرار داریم این میزان در لایحه بودجه سال آینده تصویب شود بنابراین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رئیس جمهور نامه‌نگاری کرد و آیت الله رئیسی نیز این نامه را به رئیس سازمان برنامه و بودجه ارجاع داد. همچنین پیش‌نویس نامه‌ای هم تهیه و برای مجلس ارسال شده تا در آنجا هم هماهنگی صورت بگیرد. امیدواریم اختصاص پنج درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

اگر این بودجه محقق نشود شرایط در بر همان پاشنه قبلی می چرخد و انتظار اتفاق جدی و چشمگیری در حوزه فرهنگ نخواهیم داشت.

معاون وزیر علوم همچنین در مورد وضعیت تخصیص سه درصد از بودجه امسال دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی و گزارش آن نیز گفت: طی هماهنگی با معاون مالی و اداری وزارت علوم نامه‌نگاری با همه دانشگاه‌ها شده و آنها مکلف شدند تا نیمه بهمن در این زمینه گزارشی به این وزارتخانه ارائه دهند.

کلانتری تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار مجموعه دانشجویی شامل تشکل دانشجویی، انجمن علمی، کانون فرهنگی‌اجتماعی، انجمن‌های اجتماعی، خیریه‌های اجتماعی، هیات‌های دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود دارند که ظرفیت خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی دارند. آنها برنامه هایی دارند و گاهی حتی به ۲ میلیون تومان پول برای اجرای برنامه نیاز دارند اما دانشگاه نمی‌تواند به آنها کمک کند.

وی یادآور شد: همه این مجموعه‌ها از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مجوز می‌گیرند و انتظار حمایت دارند تا طرح‌های خود را انجام دهند. اگر از این مجموعه‌های دانشجویی حمایت نشود هیچ اتفاق مثبت فرهنگی در حوزه آموزش عالی نخواهد افتاد.

 

دانشجو می‌خواهد دیده شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین درمورد فشارها روی دانشجویان که در برخی موارد منجر به حوادثی مانند پایان دادن به زندگی در آنها شده و فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ برای جلوگیری از تکرار این حوادث اظهار داشت: معتقدم اصلا نباید وضع به آسیب برسد که بعد بخواهیم با مشاوره و راهکارهایی مانند آن آسیب را حل کنیم. برای اینکه وضع به آسیب نرسد باید مجموعه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی را در دانشگاه‌ها افزایش دهیم.

کلانتری ادامه داد: مهم برای دانشجو این است که دیده شود، در فعالیت‌ها مشارکت کند و کرامت وی حفظ شود. دانشجو می‌خواهد حضورش در مجموعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه به رسمیت شناخته شود. وقتی این اتفاق می‌افتد و مسوولیت‌پذیری دانشجو را به رسمیت می‌شناسیم و حضور دانشجو را پُربار می‌کنیم، این امر موجب افزایش مشارکت، همبستگی اجتماعی، کار گروهی، امید به آینده، دغدغه‌مندی نسبت به مسائل کشور، کاهش احساس طرد اجتماعی است.

وقتی برخی دانشجویان فکر می کنند طرد شده‌اند و هیچ سهمی در مناسبات جامعه و دانشگاه ندارند، باید حضور آنها را در دانشگاه پُررنگ کرد و به ‌آنها ضریب داد.

وی تاکید کرد: من حاضرم تمام خطاهای کنشگری دانشجویان را در دانشگاه بپذیرم و به دوش بکشم، اما اجازه دهیم آنها کنشگری کنند؛ زیرا بسیاری مسایل و آسیب‌ها را رفع می کند و فرصتی است تا در مجموعه نظام کنشگران مفیدی باشند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اصلی‌ترین و تنهاترین نسخه، فضا دادن برای کنشگری دانشجویان است و طی آن، دانشجویان مهارت گفت وگو، کار جمعی، پیدا کردن راه‌حل و امثال آن را یاد می‌گیرند.

کلانتری تصریح کرد: ما گاهی به دلیل نگاه پدرسالارانه که می‌خواهد همه موارد را برای فرزندش مهیا کند تا وی اصلا نگران نباشد، فرصت سعی و خطای ابتدیی را از ‌آنها گرفتیم و آنها را در یک فضای گلخانه‌ای پرورش دادیم. این فضا نه برای فرد بلکه برای نظام هم مفید نیست. باید به آنها یاد دهیم در میدان واقعی قرار بگیرند، با مسایل به صورت واقعی آشنا شوند و خود راه‌حل بیابند و این ممکن نیست مگر اینکه حضور آنها را بپذیریم و آنها را با مسایل درگیر کنیم.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6666