printlogo


پیش به‌سوی شهر هوشمند، شهروند هوشمند/گزارشی از خدمات الکترونیکی حوزه شهرسازی شهرداری قم
کد خبر: 6683
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به افزایش خدمات الکترونیک در حوزه شهرسازی گفت: شهرداری در بخش خدمات الکترونیکی بیش از 41 هزار کاربر شهروند داشته و اعتبار سنجی به‌صورت مستمر انجام می‌شود و کمتر شهرهایی به چنین امکاناتی در حوزه شهرسازی دسترسی دارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،مجید متین فر در هفتادمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، به ارائه گزارشی در حوزه خدمات الکترونیکی شهرسازی پرداخت و اظهار داشت: ارائه خدمات غیرحضوری در حوزه شهرسازی پیشرفت زیادی داشته و امروز در این بخش بسیاری از خدمات به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

وی عمده مراجعه شهروندان به شهرداری را در حوزه شهرسازی دانست و افزود: در حوزه شهرسازی، یکی از دغدغه‌های مهم شهرداری حذف پرونده‌های فیزیکی است که در این بخش اتفاقات خوبی رقم خورده و آسیب‌های ناشی از پرونده‌های فیزیکی بسیار کاهش پیدا کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم تصریح کرد: در شهرداری ۱۶ سیستم وجود دارد که ۱۲ مورد آن به‌صورت الکترونیکی فعال‌شده و خدمات در سه سازمان وابسته به شهرداری یعنی سازمان آتش‌نشانی، مدیریت پسماند و زیباسازی و سه سازمان خارج از شهرداری ازجمله نظام‌مهندسی، آب و فاضلاب و برق به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری در بخش خدمات الکترونیکی بیش از ۴۱ هزار کاربر شهروند دارد که خدمات دریافت می‌کنند و در کنار آن بیشترین خدمات را دفاتر اسناد رسمی، دفاتر پیشخوان و مهندسان نظام‌مهندسی دریافت می‌کنند.

متین فر ادامه داد:  تنها شهری هستیم که جی‌ای اس شهرداری با دقت بسیار بالایی فعال بوده و مرتب به‌روز می‌شود و همچنین پروژه‌هایی سازمان فاوا در دست دارد که استفاده از دیتاهای شهرداری را برای سایر سازمان‌ها نیز امکان‌پذیر می‌کند.

وی حوزه املاک را کامل‌ترین بخش دیتاهای شهرداری بر روی سامانه‌های هوشمند دانست و بیان کرد: اطلاعات شهرداری در حوزه املاک دائماً به‌روزرسانی می‌شود و بسیاری از فرایندهای حوزه شهرسازی به‌واسطه همین به‌روز بودن کاهش پیدا کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: شهروندان با تشکیل پنل کاربری در سامانه قم یار می‌توانند به تمام پرونده‌های حوزه شهرسازی خود دسترسی داشته باشند و آرای کمیسیون ۱۰۰ خود را به‌صورت مستقیم مشاهده کنند.

وی تعداد آمار ارائه‌شده در سیستم‌های هوشمند را ۲۳۷ مورد اعلام کرد و گفت: اعتبار سنجی به‌صورت مستمر انجام می‌شود و کمتر شهری به چنین امکاناتی در حوزه شهرسازی دسترسی دارند، به‌طوری‌که برای شفاف‌سازی، تمام مصوبات در شهرسازی و ماده ۱۰۱ به‌صورت کامل در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

متین فر تأکید کرد: آخرین تغییرات ضوابط را نیز در دانش‌نامه بارگذاری می‌کنیم و تمام مجوزها در سیستم بارگذاری می‌شود، همچنین گزارش کارشناسی املاک نیز در سامانه ثبت می‌شود؛ فیش‌های ماده ۱۰۰ نیز به مالک پیامک شده و روند کمیسیون ماده ۱۰۰ به‌خوبی ثبت‌شده و امنیت بالایی دارد.

وی در ادامه شاخص شهر هوشمند را ارتباط مردم با دستگاه‌ها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر در سامانه قم یار این ارتباط برقرار است و پرداخت الکترونیکی نیز ثبت می‌شود و شهروندان می‌توانند حساب کاربری داشته و در بایگانی روند کار خود را ببینند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم در پایان یادآور شد: امروز روند کارها در حوزه شهرسازی بسیار کوتاه شده و شهروندان در کمترین زمان جواب‌های خود را از شهرداری دریافت کرده و می‌توانند مراحل کار خود را به‌صورت کامل مشاهده کنند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6683