printlogo


بانک مرکزی نرخ بازار آزاد دلار را تعیین خواهد کرد
کد خبر: 6717
رئیس کل بانک مرکزی سیاست های این بانک برای ایجاد ثبات در بازار ارز را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محمدرضا فرزین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: از روز پنجشنبه مجدد قیمت‌های ارز رو به افزایش بوده که البته اعتقاد به این قیمت‌ها نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از روز اول اعلام کردیم به دنبال ثبات ارزی هستیم که در این راستا مذاکرات سازنده با شرکای تجاری کشورمان یعنی قطر، امارات، چین و عراق داشتیم که دستاوردهای خوبی هم داشته‌ایم.

فرزین اضافه کرد: نیاز دیگر بازار متشکل ارزی است و از ابتدای سال ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار عرضه شده است و در بازار متشکل ارزی نیز این میزان ارز عرضه می‌شود، تا دو هفته دیگر بازار مبادله و ارز و طلا را راه اندازی می‌کنیم، در سامانه جدید نیازهای ارزی مردم دیده شده است و بر اساس مستندات مردم به آنها ارز پرداخت خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: به صرافی‌ها اجازه خرید و فروش ارز داده شد و صرافی‌ها باید همیشه ۳۰ هزار دلار موقعیت مثبت داده شده است. مردم نیز اجازه دارند تا سقف ۵ هزار یورو برداشته کنند.

فرزین افزود. هم به دلیل صادرات نفتی و هم به علت منابع ارزی که قبلاً بلوکه شده کسری ارز نداریم، در بازار آزاد دلار نیز نرخ سازی خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم با فضاسازی مجازی نرخ دلار را دستکاری کنند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: به تمام کشورهایی که دارای روابط تجاری داریم سفر خواهم کرد و اکنون ارتباطات خوبی با بانک‌های مرکزی قطر، امارات و عمان داریم و در آینده به عمان سفر خواهم کرد.

فرزین افزود: از روز سه شنبه هفته قبل اعلام شد از طریق صرافی‌ها به مردم ۵ هزار یورو ارز می‌دهیم، اگر صرافی‌ها محدودیت ارزی داشتند در بازار متشکل ارزی، دلار را عرضه کرده و به نرخ ساز در بازار آزاد تبدیل خواهیم شد. طبق قول اصلی در سامانه نیما، کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات را تأمین کرده و ارز حاصل در نیما از محل فروش نفت و مواد پتروشیمی به دست آمده است، بخش دیگر ارز صادرکنندگان را در بازار مبادله‌ای عرضه خواهیم کرد تا صادرکنندگان نیز متضرر نشوند.

محمدرضا فرزین اضافه کرد: نرخ ۲۸۵۰۰ تفاوت‌های جدی با ارز ۴۲۰۰ دارد، ۲۸۵۰۰ بودجه دولت را به تعادل می‌رساند زیرا دولت بودجه را با رقم ۲۳,۰۰۰ تومان بسته است، تعادل مصرف کننده نیز برقرار می‌شود زیرا افزایش قیمت در مواد اولیه تولید نخواهیم داشت، چون این ارز بخش عمده را از نفت و پتروشیمی‌ها می‌گیرد صنایع نفتی و پتروشیمی متضرر نشده و آن صنایعی که متضرر می‌شوند در بازار مبادله‌ای ارز را عرضه خواهند کرد.

فرزین افزود: باید دید منشأ نقدینگی تورم در کشور چه مسأله‌ای است، منشأ نقدینگی در کشور بخش عمده از پایه پولی است، این محل از کسری بودجه، ناترازی بانک‌ها بوده و تمام تلاش این است که جلوی منشأ نقدینگی را بگیریم، اگر دولت نتواند کسری بودجه را رفع کند پایه پولی را افزایش خواهد داد، برای تک تک بانک‌های ناتراز برنامه داریم و برخی از بانک‌ها اضافه برداشت‌های زیادی از بانک مرکزی دارند، بانک‌ها دارایی‌های خوبی دارند و می‌توانند ناترازی خود را رفع کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد: از ابزار سیاست پولی نیز تورم را کنترل خواهیم کرد، بسته سیاست پولی را در هفته‌های آینده عرضه خواهیم کرد و تمام تلاش این است که این موضوع را مدیریت کنیم. نرخ سود بانکی باید در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

فرزین در پایان گفت: عرضه ربع سکه قیمت‌ها را کاهشی کرد اما با افزایش انتظارات تورمی قیمت ربع سکه در معاملات امروز به قیمت بالایی رسید، لازم باشد تمام سکه را نیز در بورس عرضه خواهیم کرد.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6717