printlogo


«لئوپارد» و «بائربوک»، کلیدواژه‌های یادآوری خاطرات جنگ دوم جهانی به روس‌ها
کد خبر: 6746
سخنان اخیر وزیر خارجه آلمان و تصمیم برلین برای ارسال تانک‌های لئوپارد به جبهه جنگ اوکراین، برای روس‌ها یادآور خاطرات جنگ دوم جهانی و تقویت احساسات ملی‌گرایانه بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،این روزها کاربران و حتی مقامات روس به یاد خاطرات 82 سال پیش انداخته است، روزگاری که جنگنده‌های لوفتوافه، دقیقه‌ای آسمان روسیه را خالی نمی‌کردند و پیشروی ارتش آلمان نازی در خاک روسیه به‌جایی رسید که یک گروه از نیروهای آلمانی با دوربین کرملین را می‌دیدند.

آن جنگ اما مغلوبه شد و ظرف 1418 روز، این نیروهای روس بودند که با فرماندهی «مارشال ژوکوف» سر از برلین و ساختمان رایشتاگ درآوردند. این جنگ که روس‌ها از آن به‌عنوان «جنگ بزرگ میهن‌پرستانه» یاد می‌کنند هنوز بخشی از خاطرات روس‌هاست و هر سال یاد پیروزی در آن در میدان سرخ مسکو گرامی داشته می‌شود.

الهام‌بخشی جنگ جهانی دوم برای روس‌ها این روزها اما جدی‌تر شده است. سخنان «آنالنا بائربوک»، وزیر خارجه آلمان که در ضمن صحبتی به زبان انگلیسی گفته «ما با روسیه در جنگ هستیم نه با یکدیگر» و همچنین تصمیم برلین برای ارسال تانک‌های موسوم به لئوپارد به میدان نبرد، و همچنین اجازه صادرات مجدد آن به دیگر کشورها جهت ارسال به جبهه مزبور، روس‌ها را بار دیگر یاد خاطرات آن روزگاران انداخته است.

هرچند ناتو تلاش کرده بگوید که با روس‌ها در جنگ نیست و فقط قصد کمک به اوکراین را دارد اما این سخنان بائربوک تقریبا نشانی قطعی از آن تلقی شد که جنگ اوکراین، جنگ نیابتی ناتو با روسیه است. از سوی دیگر روس‌ها خاطرات خوشی از تانک‌های آلمانی ندارند و البته سابقه قابل توجهی از نابود کردن آنها در کارنامه دارند.

در شرایطی که برخی در آلمان به این نتیجه رسیده‌اند بائربوک با گافی که داده دیگر به درد وزارت خارجه نمی‌خورد، روس‌ها این روزها در شبکه‌های اجتماعی با پست کردن تصاویر جنگ جهانی دوم در حال ابراز احساسات خود هستند. برخی از آنها شکست‌های غرب در جنگ‌های تاریخی را یادآوری می‌کنند و حتی معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در توییتر به 27 میلیون کشته روس در جنگ جهانی دوم اشاره کرده است.

بدیهی است که تانک‌های لئوپارد و آبرامز تاثیراتی در میدان جنگ خواهند داشت اما این نیز روشن است که روس‌ها ابزارهای لازم را برای مقابله با آنها در اختیار دارند. اما روشن نیست که آیا غربی‌ها هم ابزار لازم برای تقابل با تقویت روحیه ملی‌گرایانه روس‌ها در اثر ورود مستقیم آلمان به منازعه را دارند یا نه؟ به‌نظر می‌رسد تقویت روحیه ملی‌گرایانه در روسیه و تسهیل بسیج نیروها، تاثیری بیشتر از تانک‌های غربی در میدان نبرد داشته باشد.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6746