printlogo


ایران جزء 4 کشور برتر دنیا در خدمات مهندسی آب/‌ رقیب سرسخت پیمانکاران خارجی در سدسازی هستیم
کد خبر: 6766
فعال صنعت مدیریت منابع آب گفت: قبل از انقلاب هیچ توانی برای اجرای پروژه‌های فنی-مهندسی آب نداشتیم و وابسته به شرکت‌های خارجی بودیم، اما امروز نه تنها جزء 4 کشور برتر دنیا در خدمات مهندسی آب هستیم بلکه در این حوزه رقیب سرسخت شرکت‌های خارجی هم شده‌ایم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،علی موسوی در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به دیدار روز گذشته صنعتگران و تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: فعال‌سازی پروژه‌های داخلی با استفاده از توان مالی و اجرایی داخل کشور از مهمترین محورهایی بود که در محضر مقام معظم رهبری مطرح کردیم.

وی اضافه کرد: بودجه‌‌های دولتی ظرفیت تامین مالی توسعه زیرساخت کشور را ندارد.

مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا با بیان اینکه ضرورت دارد از تهدیدها فرصت ساخت، گفت: پیشنهاد ما این بود که از 600 هزار میلیارد تومان نیاز پروژه‌های عمرانی کشور، طرح‌های دارای صرفه اقتصادی به مبلغ 150 هزار میلیارد تومان به 10 کنسرسیوم‌های مشترک بخش خصوصی توانا در کشور داده شده تا همزمان با تامین مالی زمینه تکمیل طرح‌های زیرساختی کشور مهیا شود.

*مدیریت دولتی آماده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیست

وی در پاسخ به این گفته که حوزه آب با توجه به قیمت‌های تکلیفی نمی‌تواند آورد قابل توجهی داشته باشد و مشخص نیست که آیا این طرح‌های برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی جذاب است یا خیر، افزود: در انتخاب 150 هزار میلیارد تومان دقت شده است که طرح‌های با ظرفیت بازگشت سرمایه در نظر گرفته شود، از سوی دیگر در بخش آب مشترکانی وجود دارند که می‌توانند خارج از قیمت‌های تکلیفی بهای آب را بپردازند، برای مثال، توسعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و فروش پساب به صنایع از جمله این طرح‌ها است.

موسوی با تشریح موانع فعالیت بخش خصوصی در این حوزه گفت: سازوکاری که هم اکنون در کشور وجود دارد، سازوکاری نیست که بتوان بر مبنای آن یک بخش خصوصی تامین مالی یک زیرساخت را برعهده بگیرد، برای مثال فرض کنید‌ شما به عنوان بخش خصوصی می‌خواهید‌ یک آزادراه بسازید، میزان عوارض دریافتی این آزادراه توسط شمای سازنده تعیین نمی‌شود و قیمت تکلیفی دولت است، بنابراین باید سازوکارها اصلاح شود تا راه تامین مالی بخش خصوصی باز شود.

مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا ادامه داد: دولت برای طرح‌های عمرانی 18 درصد سود در نظر می‌گیرد و همین تولید کننده اگر پول خود را در بانک بگذارد، بیش از 20 درصد سود می‌گیرند. این از جمله مواردی است که همه معتقدند باید تصحیح شود اما هیچ کس تصمیم‌گیری نمی‌کند.

*در حوزه خدمات فنی مهندسی بخش آب جزء 4 کشور برتر دنیا هستیم

وی در تشریح توان فنی مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب گفت: توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سد 100 درصد است و ما در بین 4 کشور برتر جهان در این حوزه هستیم.

این تولیدکنندگان برتر که در دیدار صنعتگران با رهبر انقلاب به ایراد سخنرانی پرداخت گفت:  قبل از انقلاب ما هیچ توانی برای ساخت چنین طرح‌هایی نداشتیم و شرکت‌های خارجی برای ما سد می‌ساختند، امروز اما ما رقبای سرسخت همان شرکت‌های خارجی که روزی در ایران جولان می‌دادند در پروژه‌های بین‌المللی‌ هستیم‌ و در مقابل سطح فنی مهندسی شرکت‌های ایرانی حرفی برای گفتن ندارند.

* بروکراسی دولتی عامل کندشدن صادرات خدمات فنی-مهندسی

مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا در تشریح موانع صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور گفت: یک سری موانع مرتبط با تحریم و روابط بین‌المللی داریم که دست ما نیست و از دشمنی کشورها با مردم ما بر می‌آید اما در همین فضا نباید دست روی دست گذاشت، در این راستا نزدیک به 15 سازمان درگیر صادرات خدمات فنی و مهندسی هستند.

وی اظهار کرد: تعارضات و بروکراسی پیچیده بین‌ سازمان‌ها از جمله مشکلات بزرگ ما در این حوزه به حساب می‌آید و در صورت رفع این موانع می‌توان در این بخش جهش کرد، بر این اساس ما پیشنهاد یک مدیریت واحد در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی را تقاضا کردیم.

موسوی گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور در 10 سال گذشته از 500 میلیون دلار به 2.3 میلیارد دلار رسیده است اما به راحتی این عدد به 4 میلیارد دلار هم قابل افزایش است که نیازمند تسهیل روابط است.

*دولت سیزدهم ما را به آینده امیدوار کرد

مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا با اشاره به دست فرمان درست توجه به دیپلماسی منطقه‌ای با محوریت اقتصاد، گفت: نگاهی که در دولت سیزدهم مبنی بر توجه به دیپلماسی منطقه‌ای بر کشور حاکم شد، از جمله مهمترین تغییر راهبردهایی بود که به ارتقای صادرات خدمات فنی-مهندسی کمک کرد.

موسوی گفت: بخش‌های مختلف دولت سیزدهم از جمله اجزای مرتبط با فعالیت ما شامل وزارت نیرو همراهی بسیار خوبی با بخش خصوصی دارد و این همراهی امیدواری ما برای حل مسائل را افزایش داده است.

به گزارش فارس، علی موسوی، مدیرعامل شرکت تونل سد آریانا از جمله افرادی بود که روز گذشته در دیدار صنعتگران و تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری‌، در حوزه صنعت مواردی را مطرح کرده بود.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6766