printlogo


جلسه علنی صبح امروز مجلس/ واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی از پرداخت عوارض گمرکی معاف شد
کد خبر: 6898
بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1402 کل کشور در دستور کار امروز مجلس است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه 7 اسفند به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار نشست امروز را ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال 1402 کل کشور معرفی کرد.

واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی از پرداخت عوارض گمرکی معاف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، با پیشنهاد یکی از نمایندگان در بند (م) تبصره ۶ لایحه موافقت کردند.

طبق این مصوبه، واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

بر اساس بند (م) تبصره ۶ لایحه بودجه، واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.

موضوع تکمیل زنجیره تولید برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

همچنین در ادامه این نشست بند (ن) تبصره 6 ماده واحده برای بررسی بیشتر در حوزه تکمیل زنجیره به کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 کل کشور ارجاع داده شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در این باره گفت: در شورای هماهنگی اقتصاد، حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد پیشنهاد  داده شد، از این رو دولت لایحه ای ارائه کرد و مجلس نیز در این زمینه همراهی کرد. همچنین می دانیم سود بازرگانی در اختیار دولت است و هر طور بخواهد می تواند این سود را کم یا زیاد کند، اما آقای توانگر در بحث تکمیل زنجیره پیشنهادی ارائه کرد، در حوزه معافیت های حقوق ورودی حرفی نیست، هرچند پیشنهاد داده شده سازمان برنامه و هیات دولت پیشنهادی درخصوص تکمیل زنجیره ارائه کند، اما ابهاماتی در تکمیل زنجیره وجود دارد که لازم است در کمیسیون تلفیق بودجه با دقت بیشتری بررسی شود تا سهم درآمدی دولت در حوزه تکمیل زنجیره کاهش زیادی نداشته باشد.

در بند (ن) تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1402 آمده است؛ به منظور اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، صادرات کلیه مواد و محصولات معدنی، فلزی و غیرفلزی مندرج در لیست آئین‌نامه اجرایی بند(ص) تبصره(6) قانون بودجه سال 1401 در تمام نقاط کشور مشمول مالیات بر درآمد شده و از ابتدای سال 1402، حداقل نیم درصد(0.5%) از ارزش صادراتی این کالاها به عنوان عوارض صادراتی أخذ خواهد شد. میزان دقیق این عوارض در دستورالعملی که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت نفت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین خواهد شد. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند، همچنین مالیات بر درآمد موضوع بند (ص) تبصره (6) قانون بودجه سال 1401 کل کشور مصوب 25/12/1400 و نیز حقوق ورودی(مطابق بند(د) ماده(1) قانون امور گمرکی مصوب 22/8/1390 و اصلاحات بعدی آن) کلیه ماشین آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی حقوق گمرکی آن به مأخذ یک درصد(1%) محاسبه می شود، اقدام و منابع حاصل را به ترتیب به ردیف های درآمدی شماره های 110520، 110518 و 110418 جدول شماره(5) این قانون واریز نماید.

مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی به حساب خزانه استا‌ن‌ها واریز می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با جز (ع) تبصره (6) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ع) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: مالیات و عوارض ارزش‌افزوده دریافتی از واحدهای تولیدی و پیمانکاران طرح(پروژه)‌های واقع در استان به حساب استان محل استقرار واحد تولیدی با رعایت جزء (2) ماده (38) و ماده (39) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب 2/3/1400منظور می‌شود.

مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده واحدهای خدماتی ملی به نسبت سهم هر استان از جمعیت کشور، به حساب خزانه استان ذی‌ربط واریز می‌شود.

مراکز درمانی مکلف به کسر ۱۰ درصد مالیات از حق‌الزحمه پزشکان شدند

در ادامه، با تصویب مجلس کلیه مراکز درمانی مکلف شدند تا ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی را به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، بند ف تبصره ۶ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«ف -کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده‌ درصد (۱۰%) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به‌موجب دریافت وجه صورت‌حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به‌عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود. حکم ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌های مستقیم در اجرای این بند جاری می‌باشد.»

۱۰ درصد عوارض از عرضه‌کنندگان بازی‌های خارجی اخذ می‌شود

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان امور مالیاتی را موظف کردند تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه بازی (کنسول) عوارضی معادل ده درصد (۱۰%) قیمت فروش را اخذ نماید.

نمایندگان مردم در مجلس، در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، بند ق تبصره ۶ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«ق‌- ‌سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است از عرضه‌کنندگان انواع بازی‌های خارجی قابل نصب در رایانه، تلفن‌های همراه و پیشانه بازی (کنسول) عوارضی معادل ده درصد (۱۰%) قیمت فروش را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.»




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6898