printlogo


قم در کشاورزی دانش‌بنیان از استان‌های پیشگام کشور است
کد خبر: 6940
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: این استان دارای دهکده پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی است و از استان‌های پیشگام کشور در عرصه کشاورزی دانش‌بنیان به‌شمار می‌آید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،مسعود ترابی عصر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، بیان داشت: در سال‌های اخیر حرکت هوشمندانه‌ای برای دانش‌بنیان‌ شدن کشاورزی قم انجام شده‌است و اکنون این استان با وجود محدودیت سطح اراضی کشاورزی، از نظر پیشرفت‌های علمی و فناوری در این بخش، جز استان‌های موفق و پیشرو به شمار می‌آید.

وی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قم برای کمک به دانش‌بنیان شدن کشاورزی، ارتباط خوب و موثری را با مراکز علمی، دانشگاهی و همچنین پارک علم و فناوری استان ایجاد کرده‌است و در همین رابطه «نخستین رویداد ملی فناورانه در مسیر کشاورزی داش‌بنیان» در روزهای چهاردهم و پانزدهم اسفندماه در قم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در جریان برگزاری این رویداد علاوه بر این که از ایده‌های برتر تجلیل به‌عمل می‌آید، زمینه تشکیل بانک اطلاعات قوی از طرح‌های کاربردی، دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه کشاورزی نیز فراهم می‌شود که سرمایه‌ای ارزشمند برای پیشرفت‌های آینده‌است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: به دلیل محدودیت منابع آبی و سایر عوامل محیطی، دیگر امکان توسعه سطح زیر کشت برای افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی فراهم نیست، بنابراین بهتری راهکار برای حفظ و ارتقا حجم تولید محصولات کشاورزی، استفاده از ایده‌های علمی و فناورانه است که برگزاری رویداد یاد شده در استان، این هدف را تسهیل خواهد کرد.

وی افزود: درحال حاضر ۲۰ شرکت دانش‌بنیان مرتبط با حوزه کشاورزی در استان قم فعالیت می‌کنند که محصولات تولیدی آن‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی همچون زراعت، دامپروی، پرورش شیلات و تامین ماشین آلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین در قم امکانات و ظرفیت‌های مطلوبی برای توسعه تحقیقات کشاورزی به صورت کاربردی در قالب ایستگاه‌های مطالعاتی فراهم است و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با استفاده از اعضای هیات علمی و سایر کارشناسان خود برای افزایش دانش در این حوزه دوره‌های تخصصی لازم را برای مجریان، دانش‌پژوهان و بهره‌برداران بخش کشاورزی استان برگزار می‌کند.

ترابی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رونمایی از سند الگوی کشت قم در روزهای اخیر گفت: اجرای این سند، کمک بزرگی به موفقیت راهبرد تامین امنیت غذایی استان به عنوان مهمترین اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به کارهای انجام شده برای افزایش سطح دانش و مهارت کشاورزان در قم، همه ساله شاهد حضور کشاورزان نمونه استان در میان کشاورزان منتخب کشور هستیم و این موضوع نشان دهنده بهره‌وری مناسب فعالیت‌های کشاورزی در قم است، به عنوان نمونه استان قم با وجود وسعت کم بیش از ۱۰ درصد تخم مرغ مورد نیاز کل کشور را تولید می‌کند.

وی همچنین بیان داشت: مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی و منابع طبیعی قم به طور مستمر مسائل مورد توجه بخش کشاورزی استان را رصد و با استفاده از اعتبارات ملی و استانی بسترهای‌ لازم برای پژوهش و مطالعه در مورد آن‌ها را فراهم می‌کند.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6940