printlogo


طلاق در سال های نخست ازدواج نشانه عدم توانایی افراد در حل مسئله است/فضای مجازی و فرهنگ غرب از عوامل مهم افزایش طلاق
طلاق در سال های نخست ازدواج نشانه عدم توانایی افراد در حل مسئله است/فضای مجازی و فرهنگ غرب از عوامل مهم افزایش طلاق
کد خبر: 5280
آمار منتشر شده طلاق باعث ایجاد برخی نگرانی ها در خصوص این حلال مکروه خدا شده است که کارشناسان فضای مجازی، فرهنگ غرب و نبود آموزش مناسب را از مهمترین عوامل بروز طلاق در سال های اول زندگی بین زوجین اعلام می کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، هر کس ازدواج کند، نصف دین خود را حفظ کرده است؛ این سخن از پیامبر اکرم(ص) می باشد که اهمیت مسئله ازدواج و به طبع آن اهمیت خانواده را می رساند. خانواده یکی از مهمترین بنیان های اجتماعی در جامعه می باشد و از اهمیت بالایی در بین اهلبیت(ع) و مورد توجه ویژه خداوند در قرآن می باشد.
یکی از چالش‌ها و بلکه معضلات بزرگ امروز کشورمان که آثار و تبعات منفی در حال و آینده دارد، مسأله ازدواج جوانان است که آثار سوء اجتماعیِ فراوانی را در حال و آینده به دنبال دارد. تأثیر منفی در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگ عمومی، اثر مستقیم در مقوله خانواده و منفی شدن تراز جمعیت و مؤلفه‌های اقتدار، اموری است که نیازمند تدبیر سریع مسئولین می‌باشد. موانع و سخت شدن ازدواج و فرار ناخواسته جوانان از تشکیل خانواده، امری خطرناک است که سقوط بسیاری از ارزش‌ها را به دنبال دارد. آمارهای نگران کننده در بالا رفتن سن ازدواج پسران و دختران و طلاق‌های بعضاً ناخواسته از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر جامعه شده است و این در حالی است که متولیان امر، تصمیم و طرح شایسته‌ای در این زمینه ندارند و شاید تبدیل به امری رها شده باشد.



شرایط اقتصادی و اجتماعی مهمترین دلیل فرارجوانان از ازدواج است
با توجه به این موضوع دکتر حریرچی درباره چرایی مجرد ماندن می‌گوید: «طبیعتاً همه انسان‌ها به دلیل ویژگی‌های طبیعی، اجتماعی و غریزی دلشان می‌خواهد تشکیل خانواده بدهند و از زندگی کنار همسرشان لذت ببرند؛ این طور نیست که بگوییم جوانان ما تمایلی به ازدواج ندارند، اما وقتی به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم چرا آن‌ها از ازدواج گریزانند».

مهمترین عوامل طلاق
اما قبل از ازدواج باید به موضوع طلاق پرداخت چرا که امروز طبق آمار منتشر شده توسط منابع رسمی کشور آمار طلاق در سال های اول زندگی نگران کننده است. پس امروز باید ابتدای ریشه یابی کنیم که چرا جوانان در سه سال ابتدایی زندگی تن به طلاق می دهند و این موضوع را حل کنیم تا بعد بر روی ازدواج تاکید کنیم.
البته طبق نظرکارشناسان می توانیم به ازدواج زودهنگام، فقدان باورهای مذهبی، مسائل مالی، سطح تحصیلات، فقدان آموزش‌های مناسب،  طلاق والدین، تفاوت سنی زیاد، خیانت، ناسازگاری جنسی، اعتیاد، مشکلات روحی و روانی،  اختلاف نظر در تربیت فرزندان و رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد و شاید در یک جمع بندی کلی بتوانیم مهمترین دلایل طلاق در خانواده ها را در «همسرگزینی نادرست»، «نقص دانش و مهارت همسران»،‌ «عملکرد نامطلوب همسران» و «شرایط نامطلوب اقتصادی» دانست.



فضای مجازی و فرهنگ غرب از عوامل سست شدن بنیان خانواده
در این خصوص آیت الله محمود رجبی  با اشاره به خانواده، اظهار داشت: باید نسبت به خانواده، ارزش های خانواده و استحکام خانواده فرهنگ سازی صورت بگیرد و از طرفی هم باید عوامل سست شدن بنیان خانواده شناسایی و رفع شود.
وی در ادامه به عوامل سست شدن بنیان خانواده اشاره و تاکید کرد: در یک بخش مسائل فضای مجازی و ماهواره و در بخش دیگر هم ناهنجاری های اجتماعی که در عفاف و حجاب صورت می گیرد از عوامل سست شدن بنیان خانواده می باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی اجتماعی در جامعه، اظهار داشت: بخش بسیاری از این مشکلات به دلیل تاثیر پذیری از فرهنگ غرب می باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه مسئولین کشور در مسئله فضای مجازی به توصیه های مقام معظم رهبری اعتنایی نکردند و دروازه فضای مجازی کشور را به فرهنگ غربی گشودند که در حال حاضر شاهد برخی مشکلات هستیم.
آیت الله رجبی با اشاره به نقش جدی فضای مجازی در برخی مشکلات فرهنگی اجتماعی جامعه، بیان داشت: باید در مقابل این شبیه خونی که آرام و بسیار نامحسوس در حال پیشروی است، ایستادگی کنیم.



یکی از عوامل مهم طلاق، بدحجابی است
همچنین در این خصوص زهرا تاجیک عضو هیئت علمی دانشگاه جامعه الزهرا  با اشاره به مسئله طلاق، اظهار داشت: در مسئله طلاق یکی از عوامل مهم آن مسئله حجاب است این بدحجابی است که باعث افزایش طلاق در کشور می شود بدحجابی تحریکاتی در زنان و مردان ایجاد می کند و باعث می شود آن‌ها از ملاحظات شرعی و عرفی که داشتند خارج شوند.
وی گفت: مشاهده می کنیم که بسیاری از مادران محجبه هستند اما دخترانشان بدحجاب هستند و این نوع بدحجابی را به تغییر زمانه و به روز بودن ربط می دهند و به این بهانه که شرایط جدید زندگی اقتضای حجاب را ندارد حجاب را رعایت نمی کنند. 
این مشاوره خانواده تأکید کرد: مسئله حجاب که در دین اسلام روی آن تأکید فراوان شده است و یکی از ارزش های بسیار مهم دین است که به راحتی نمی توان از آن گذشت زیرا حجاب عاملی برای دیگر امور دینی نیز می باشد.



طلاق در سال های نخست ازدواج نشانه عدم توانایی افراد در حل مسئله است
اما همان طور که گفته شد بیشتر طلاق ها در کمتر از 5سال ابتدایی زندگی رخ می دهد که باید روی این موضوع اقدامات ریشه ای انجام شود از همین رو معصومه ظهیری، معاون مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
گفت: برای این که طلاق رو به فزونی نگذارد؛ چاره ای نیست که از طریق آموزش و پژوهش و راهکارهای فرهنگی، تبلیغی و ترویجی، به توانمندسازی افراد بپردازیم تا آنان کمتر به این آسیب مبتلا شوند.
وی درباره برشمردن برخی علل طلاق اظهار داشت: بیکاری، مشکلات اقتصادی، اعتیاد، عدم سلامت روحی و روانی و البته فقدان مهارت در حلّ مسائل مختلف زندگی، برخی از این عوامل هستند که لازم است تا برای ارتقای سلامت جامعه و همچنین پیشگیری از ایجاد تنش ها و فروپاشی ها مورد دقت نظر قرار گیرد.
ظهیری اضافه کرد: برنامه ریزان و مسئولان باید به این نکته توجه کنند که دو عامل «بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ها» و همچنین «ارتقای سطح آگاهی اعضای خانواده»، نقش بسیار تعیین کننده ای در کاهش آمار طلاق در جامعه دارد؛ چراکه این دو عامل سبب ایجاد آرامش در خانواده و همچنین متأثر نشدن این نهاد از عواملی مانند انتخاب غلط در تشکیل خانواده، دخالت دیگران در روابط زوجین و یا عدم وجود سلیقه یکسان در آن ها می شود.
وی تصریح کرد: تردیدی نیست که هرچه فعالیت های فرهنگی، هنری، رسانه ای، تبلیغی و ترویجی با افزایش اعتبارات این حوزه ها بیشتر شود؛ قطعا هم شاهد درمان بهتر برای زوج های آسیب دیده از معضل طلاق و هم پیشگیری بیشتر برای زوج های در معرض آسیب خواهیم بود.
معاون فرهنگی تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور گفت: آمار طلاق در 5 سال اول زندگی های مشترک، از فراوانی بیشتری برخوردار است که نشانه ای از فقدان یا ضعف قدرت حل مسئله در زوجین است.



اخلاق و تقوا در خانواده منجر به کاهش طلاق می شود
همچنین این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به نقش خانواده در کاهش طلاق درجامعه،افزود: وقتی نتوانسته ایم مقدس بودن خانواده را به زوجین جدید نشان دهیم در زمانی که این تقدس فرومی ریزد فروپاشی زودتر اتفاق می افتد.
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران کشور تاکید کرد: در خانواده هایی که خانواده مقدس است و اخلاق و تقوا در آن وجود دارد تزلزل و فروپاشی خیلی دیرتر اتفاق می افتد و صبوری و سازگاری بیشتر است .
وی گفت: آمار طلاق در پنج سال اول مخصوصا در سال اول زندگی زوجین به دلایل نبود صبوری و سازگاری بیشتر است.

با توجه به مسائل گفته شده می توانیم بگوئیم مهمترین اقدامات ضروری برای کاهش طلاق می تواند تنظیم محتوای مناسب برای تدریس در دوره‌های آموزشی مهارت‌های همسرداری ، شناسایی افراد متخصص و شایسته برای تدریس ، شناسایی مشاوران متخصص و متعهد برای اجرای مشاوره‌های قبل،حین و بعد ازدواج و برگزاری دوره‌های آموزشی و برخی موارد دیگر  باشد.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5280