printlogo


گزارشی از پیشرفت های برق هسته ای در دنیا؛
برق هسته ای یکی از مطالبات مهم رهبری/ برق هسته‌ای نیازمند تدوین راهبرد دقیق
برق هسته ای یکی از مطالبات مهم رهبری/ برق هسته‌ای نیازمند تدوین راهبرد دقیق
کد خبر: 5355
ایران در حوزه بهره گیری از نیروی هسته‌ای در تولید برق نتوانسته از ظرفیت‌های موجود بهره چندانی ببرد در حالی که این موضوع در دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است. به این ترتیب لازم است اقتصاد برق ایران در گام دوم انقلاب و در سال تولیدبا استفاده از یک راهبرد دقیق، شکوفایی بیشتری را تجربه کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، دانش تبدیل اورانیوم طبیعی که در طبیعت وجود دارد از طریق شکافت اتمها به اورانیوم غنی شده که دارای انرژی بسیار زیاد است، فناوری هسته ای نام دارد. فرآیند تهیه سوخت هسته ای از اورانیوم ، فرآیند بسیار پیچیده و ظریفی است و دانش انجام این کار از دانشهای پیشرفته بشری است. تبدیل اورانیوم به اورانیوم غنی شده ، راههای مختلفی دارد که دو نوع رایج آن از طریق دستگاههای سانتریوفوژ و از طریق لیزر می باشد.
کشورهای قدرتمند جهان دانش هسته ای را انحصاری خود کرده اند. به راحتی اجازه دسترسی دیگران به این دانش را نمی دهند. انرژی هسته ای دارای کاربردهای فراوان در عرصه های مختلف مانند پزشکی، برق، کشاورزی، نظامی و... است. هر کشوری که این نوع دانش را در اختیار داشته باشد می تواند پله های پیشرفت را به سرعت طی کند و تبدیل به یک کشور قدرتمند و پیشرفت در دنیا شود.
یکی از مهم ترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ، تولید برق از طریق نیروگاههای اتمی است. با توم به پایان پذیر بودن منابع فسیلی و روند رو به رشد توسعه اجتماعی و اقتصادی ، استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق را امری ضروری و لازم می دانند و ساخت چند نیروگاه اتمی را دنبال مینماید.

برق هسته ای از مطالبات مهم رهبری
یکی از مطالبات رهبری انقلاب سهم ۳۳ هزار مگاواتی برق هسته‌ای در سبد صنعت برق کشور است که ابعاد مختلف آن نیاز به بررسی دارد. ایران هر ساله چند هزار مگاوات برق نیاز دارد. نیروگاه اتمی بوشهر 1000 مگاوات برق را در صورت راه اندازی تامین می نماید. و احداث نیروگاههای دیگر برای رفع این نیازی ضروری است. این در حالی است که صنعت برق کشور یکی از بدهکارترین و عملاً از نظر اقتصادی، ورشکسته ترین صنعت کشور به شمار می‌رود.
از طرفی برای تولید میزان برق حدود 190 میلیون بشکه نفت خام مصرف می شود. که در صورت تامین از طریق انرژی هسته ای سالیانه 5 میلیارد دلار صرفه جویی خواهد شد.

الزام هر چه سریع‌تر ورود برق هسته‌ای به سبد برق کشور
از همین رو هادی بیگی‌نژاد دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد خاموشی‌های برق گسترده در کشور بوده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود امسال و در سال‌های آینده نیز تکرار و تشدید شود، گفت: این شرایط الزام ورود هر چه سریع‌تر سهم برق هسته‌ای به سبد صنعت برق کشور را تشدید می‌کند.

همچنین مهدی صدیقی، کارشناس حوزه انرژی ضمن تاکید بر جایگاه برق هسته‌ای در سبد برق کشور، گفت: در ایالات متحده آمریکا با ظرفیت تولید ۹۷ گیگاوات برق هسته‌ای، ۶۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی، صدهزار شغل مستقیم پایدار و ۴۷۵ هزار شغل غیرمستقیم پایدار به واسطه صنعت انرژی هسته‌ای ایجاد شده است.
وی ادامه داد: فرانسه با ثبت رکورد دریافت ۷۰ الی ۸۵ درصد برق از انرژی هسته‌ای رکورددار هسته‌ای ترین کشور دنیاست. اما در سال‌های اخیر چند کشور دیگر از موضع خود نسبت به افزایش ظرفیت هسته‌ای را مثبت کرده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به هلند، بریتانیا و کره جنوبی اشاره کرد.
این کارشناس حوزه انرژی بیان داشت: امارات متحده عربی با یک ورود شکوهمند به باشگاه هسته‌ای، تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۵ درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای به دست می‌آورد. از سویی دیگر عربستان سعودی برنامه‌ای برای تولید ۱۷ گیگاوات برق هسته‌ای تا سال ۲۰۴۰ میلادی دارد. این در حالی است که ترکیه نیز در حال ساخت همزمان ۴ راکتور هسته‌ای ۱۲۰۰ مگاواتی است. از میان کشورهای فقیر دنیا، بنگلادش با همکاری روسیه و هند تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲.۴ گیگاوات برق هسته‌ای تولید می‌کنند.
چین بازیگری مهم در صنعت هسته ای
صدیقی با تاکید بر نقش چین به عنوان یکی از بازیگران مهم در صنعت هسته‌ای، تصریح کرد: ظرفیت تولید برق هسته‌ای این کشور تا ۲۰۲۵ میلادی به ۷۰ گیگاوات می‌رسد و با رشد نمایی در ۲۰۵۰ میلادی این رقم به ۳۲۷ گیگاوات می‌رساند. کشور چین با استاندارسازی مدلی بومی از راکتور به بازیگر جدید در صنعت هسته‌ای جهان تبدیل شده است. چندی پیش راکتور ۱۱۰۰ مگاواتی کراچی که توسط چین طراحی و ساخته شده است در پاکستان وارد مدار شد و ۴ راکتور مشابه نیز همزمان در حال ساخت است. چین همچنین قرارداد مشابهی برای ساخت چندین نیروگاه هسته‌ای در آرژانتین امضا کرده است که مبلغ آن تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
با توجه با این توضیحات باید گفت که انرژی هسته‌ای حداقل ۱۰ درصد از برق جهان و حدود ۲۰ درصد از برق آمریکا را به طور ثابت و پایدار تأمین می‌کند.
حرکت ضعیف ایران در مسیر برق هسته ای
البته باید گفت که اقتصاد انرژی هسته‌ای محدود به برق نیست و حوزه‌های مختلفی از پزشکی تا دامپروری و آب و… را نیز شامل می‌شود اما کاربرد آن در تأمین برق سابقه طولانی‌تری دارد. ظرفیت اسمی صنعت برق کشور (نیروگاه‌های حرارتی، برقآبی و هسته‌ای) حدود ۸۵ هزار مگاوات است که در زمان پیک مصرف به طور حداکثری توان تولید ۶۴ هزار مگاوات برای آن وجود دارد. در این سبد، ظرفیت اسمی نیروگاه برق بوشهر حدود یکهزار مگاوات است که به دلایل تخصصی و کارشناسی همواره با حداکثر توان در مدار تولید نیست و به گفته کارشناسان سهم این نیروگاه در سبد برق کشور حدود ۲ درصد است. اعداد و ارقام به روشنی نشان می‌دهد باوجود اینکه ایران دارای منابع غنی اورانیوم است و همچنین پیشرفت‌های بسیار مطلوبی در این فناوری به دست آورده، اما متأسفانه نتوانسته ایم به طور شایسته ای به بخش اقتصادی و برقی این فناوری، ورود عملیاتی کنیم.
برق هسته‌ای نیازمند تدوین راهبرد
همان گونه که اشاره شد کشورمان در حوزه بهره گیری از نیروی هسته‌ای در تولید برق نتوانسته از ظرفیت‌های موجود بهره چندانی ببرد. به این ترتیب لازم است اقتصاد برق در گام دوم انقلاب و در سال تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی‌ها، با استفاده از یک راهبرد دقیق، شکوفایی بیشتری را تجربه کند.


انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5355