printlogo


گفت‌وگو با اولین خانم مدیر استانی حوزه های خواهران | به مدیران خانم اعتماد شود
گفت‌وگو با اولین خانم مدیر استانی حوزه های خواهران | به مدیران خانم اعتماد شود
کد خبر: 5477
مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: نمی‌توان بخاطر عدم به‌رسمیت‌شناختن، از بعضی نقش‌های بانوان در عرصه‌های مدیریتی غفلت کرد، زیرا یکی از نکات درخشانی که از بخش‌های مختلف جامعه اسلامی نمود پیدا می کند، حضور بانوان در جامعه و قرارگرفتن در پست‌های مسئولیتی است که اهمیت بالایی دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، سال ۱۳۷۵ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با مصوبه شورای‌عالی حوزه علمیه قم تشکیل شد و از آن زمان تاکنون آثار و ثمرات زیادی داشته است.

در همین زمینه پای صحبت‌های خانم سیده نفیسه حسینی واعظ، مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان نشستیم که در ادامه می‌آید.

 ضمن معرفی خودتان، سوابق علمی اجرایی و سال شروع فعالیت و اهداف قبول مسئولیت مدیریت استان را بیان فرمایید.

سال ۱۳۷۲ توفیق تحصیل در حوزه علمیه و فراگیری علوم دینی در مقطع سطح دو را پیدا کردم، اما علاقه زیاد نسبت به علوم دینی باعث شد تا به لطف خداوند متعال تحصیلات خود را در دروس رسائل، مکاسب و کفایه در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) گرگان ادامه داده و سپس مقطع سطح سه را به‌صورت غیرحضوری در رشته تفسیر و علوم قرآنی به اتمام برسانم.

همچنان تحصیلاتم را ادامه دادم تا اینکه بعد از اتمام کفایه، توفیق شش سال شرکت در درس خارج فقه حضرت آیت‌الله نورمفیدی(زیدعزه) را یافتم.

در زمینه فعالیت‌های علمی از بدو ورود به حوزه، انجام وظیفه کرده و از دوران تحصیل تاکنون به تدریس دروس حوزه در مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان پرداختم.

تدریس در جامعه المصطفی العالمیه(واحد گرگان) در رشته‌های تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی و مفاهیم، علوم قرآنی، منابع و متون حدیثی و تدریس دروس تخصصی در دبیرستان معارف  شهرستان نیز در کارنامه این جانب است.

در کنار تدریس علوم دینی و حوزوی، از بحث پژوهش غافل نبوده و فعالیت هایی را نیز در این زمینه انجام دادم. همچون؛ عضویت در گروه و انجمن پژوهشی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، دبیر کارگروه های نگارش کتاب بصورت گروهی با عنوان «عوامل کاهش روابط خویشاوندی در خانواده های ایرانی» (بصورت گروهی)، دبیر گروه پژوهشی تفسیر در  مرکز پژوهش های اسلامی الزهرا(س) گرگان. داوری مقالات جشنواره ها.

در زمینه فعالیت‌های اجرایی نیز به رسالت خطیر طلبگی جامه عمل پوشانده و فعالیت هایی انجام پذیرفته است؛ از ابتدای دوران تحصیل در حوزه در زمینه فعالیت های قرآنی در نهادهای همسو با فعالیت‌های حوزه همکاری داشته اما با تأسیس موسسه قرآنی وابسته به مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان فعالیت قرآنی گسترده‌تری را آغاز نمودم به‌طوری که همزمان و با عضویت در اتحادیه موسسات قرآنی استان گلستان، عضو هیأت موسس و هیأت مدیره موسسه یاران قرآن و حدیث در شهرستان آزادشهر شدم.

عضویت در گروه بانوان فرهیخته استان و نیز مسئولیت گروه تعمیق و باورهای دینی، مبلغ رسمی نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان و همکاری با موسسه فرهنگی میرداماد گرگان (تحت اشراف آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان) از دیگر فعالیت های اینجانب از سال ۸۴ تاکنون است.

سرانجام بعد از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی مختلف، در بهمن سال ۹۳ که مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان از مدیریت مازندران مستقل شد  به عنوان مسئول ساماندهی و نظارت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان به فعالیت پرداخته و از ۱۳ تیر ۱۳۹۷ تاکنون به عنوان مدیر حوزه علمیه خواهران استان به عنوان اولین خانم در مدیریت جدید مرکز مدیریت به خدمت‌گزاری مشغول هستم.

اما در مورد هدف از قبول مسئولیت، در زمینه مدیریت خواهران آن هم به عنوان اولین خانم  باید به این نکته اشاره کنم که با مدیریت جدید مرکز (حجت الاسلام  والمسلمنی  جناب آقای  بهجت پور) و سیاست ایشان مبنی بر سپردن مدیریت به بانوان در نهادهایی که مربوط به بانوان است، اولین قرعه به نام بنده حقیر افتاد که تا قبل از آن در مسئولیت ساماندهی و نظارت استان قرار گرفته بودم، لذا، ابتدا برای پذیرش و فراز و نشیب های این مسئولیت خطیر مردد بودم و قبول این مسئولیت کار سختی بنظرم می‌رسید زیرا در صورت موفقیت، مسیر برای مدیران خانم دیگر در حوزه گشوده می‌شد و در صورت عدم موفقیت، نتیجه معکوس داشت.

از طرفی، همواره خدمت به حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه نسوان مورد علاقه بنده بود و با ایجاد این فرصت وظیفه خود می دانستم، مسئولیت را قبول نمایم و خدا را شاکرم که از سال ۹۷ تاکنون توفیق خدمت‌گذاری به خواهران طلبه را به بنده عطا نموده است.

 توصیف شما از مدیریت موفق چیست؟ کلیدی ترین رمز موفقیت را چه می دانید؟

رمز موفقیت، ایمان به عنایت خداوند است. شکی نیست که قدم‌گذاردن در مسیر اهداف الهی، عنایت خداوند را هم به‌همراه دارد زیرا خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا*وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ»؛ از این‌رو، با قدم‌برداشتن در مسیر اهداف الهی امدادهای الهی هم به کمک انسان می آید.

دارابودن انگیزه در راه خدمت‌رسانی، روحیه جهادی در پیشبرد امورات و تلاش و پشتکار، به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد، ارتقاء سطح علمی و تجربی در راستای مدیریت و مسئولیت های اجرایی نمونه‌هایی از رموز موفقیت است.

همچنین، آشنایی مدیر با مجموعه همکاران خود یکی از نکات قابل توجه برای موفقیت است، بنده با توجه به اینکه از ابتدا در مسئولیت ساماندهی و نظارت استان به ایفای وظیفه می‌پرداختم، نسبت به مجموعه همکاران و مدیران، کارکنان مدارس، اساتید، طلاب و اعضای هیئت امنا تا اندازه‌ای شناخت داشتم.

با توجه به نوع مسئولیت قبل، بدون اغراق عرض کنم که قبول مدیریت در ظاهر، کار جدیدی نبود و ادامه فعالیت در مسئولیت ساماندهی به‌نظر می رسید؛ اگرچه دامنه مسئولیت و فعالیت مدیریت بسیار گسترده‌تر و سخت‌تر شده بود.

در مورد اینکه بنده موفق بودم یا خیر؛ در مرحله اول برای هرچه بهتر انجام‌دادن وظایف، تمام تلاش و توان خود را به‌کار بردم اما دیگران باید نظر دهند که تا چه اندازه موفق عمل کرده‌ام.

مهمترین چالش پیش روی روند مدیریتی بانوان را بیان کنید.

قبل از پاسخ به این سؤال، از حمایت‌های بزرگان استان در مدیریت خود و جایگاه اجتماعی بانوان تشکر کنم. مواجه‌شدن با چالش امر طبیعی است و برای هرفردی که مسئولیتی را بعهده می‌گیرد، وجود دارد.

به‌طور کلی، شاید بتوان گفت که مهم‌ترین چالش مدیریتی یک خانم، به‌رسمیت نشناختن جایگاه اجتماعی و مسئولیت کلان وی است.

اگرچه در استان گلستان بانوان دیگری نیز در مسئولیت‌های کلان ایفای نقش می کنند و ما بانوان گلستانی از حمایت‌های مسئولین برخوردار هستیم اما مهم‌ترین چالش را همین نکته می توان گفت یعنی «عدم به‌رسمیت‌شناختن توسط بعضی از مسئولین و شهرستان‌های استان» که البته به لطف خداوند این مشکلات نتوانست مانع ادامه راه بشود، زیرا معتقدم در سنگرنشستن ترکش هم دارد و باید مشکلات را تحمل و به فرصت تبدیل کرد.

خداوند را شاکرم که حمایت‌های بی‌وفقه خود را شامل حالم نموده و گره باز نشده‌ای را در طول این مدت احساس نکردم.  

باید به این امر مهم توجه نمود که نمی‌توان بخاطر عدم به‌رسمیت‌شناختن، از بعضی نقش‌های بانوان در عرصه‌های مدیریتی غفلت کرد، زیرا یکی از نکات درخشانی که از بخش‌های مختلف جامعه اسلامی نمود پیدا می کند، حضور بانوان در جامعه و قرارگرفتن در پست‌های مسئولیتی است که اهمیت بالایی دارد و در نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس تعادل و استواری عدل، لازم است تحقق پیدا نماید. در حقیقیت، حضور مدیریتی بانوان در عرصه‌های مورد نیاز جامعه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی مورد نیاز جدی است.

توجه به این نکته هم لازم است که مدیریت حوزه علمیه خواهران به‌ویژه در سطح یک استان که تنوع قومیت‌ها و مذاهب اسلامی را دارد، نیاز به ارتباط مناسب برای رفع حوائج مشکلات مدارس دارد که کار گسترده‌ای بوده و نیاز به تلاش مضاعف و مستمر دارد و همواره ارتقای علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی (پذیرش) و پشتیبانی و ... رشد مطلوب مدنظر بوده و است.  

مهمترین وظیفه امروز حوزه‌های علمیه خواهران چیست؟

رسالت تربیتی بانوان در جامعه کاملا مشهود است، زیرا بانوان نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند که در امر تربیت نیم دیگر نقش مهمی به‌عهده دارد. در این میان، مادران به‌عنوان نقطه ثقل تربیت بیشترین نقش‌آفرینی را در تربیت فرزندان و اعضای خانواده به‌عهده دارند که اگر این تربیت از خانه و خانواده صورت پذیرد، جامعه سالم و بانشاط و پویا را خواهد ساخت. موقعیت فرهنگی جامعه امروز و هجمه‌های وارده بر آن و به‌ویژه فضای افسار گسیخته مجازی، ضرورت پرداختن به مسائل تربیتی در جامعه را دو چندان می‌کند زیرا دشمنان بیشترین مسائل ضدفرهنگی را از بستر بانوان دنبال می کند.

برای ساختن جامعه مطلوب، لزوم بهره‌برداری از آموزه‌های ناب اسلامی رخ نمایان می‌کند که سراسر درس زندگی و زیستن است.

در این میان، حوزه‌های علمیه خواهران تنها نهاد فرهنگی - دینی است که می‌تواند بر اساس آموزه‌های اسلامی شیوه رفتار، گفتار و عملکرد صحیح را به بانوان بیاموزد تا در ایفای وظایف خود مسیر صحیح را طی نمایند.

حوزه‌های علمیه خواهران که از دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی است، بر اساس علوم و معارف اسلامی بویژه در سال‌های اخیر با عنایت حضرت ولی عصر(عج) گام‌های بلند و خوبی متناسب با مقتضیات زمان و علوم روز برداشته است. اکنون چندین هزار بانوی طلبه در عرصه های مختلف در سطح جامعه فعالیت می‌کنند که باید قدم‌های بلندتری برداشته شود و مرجعیت زنان در اموری که مربوط به خودشان است، که امروزه مورد نیاز جدی جامعه است را به‌عهده بگیرد که این مطلب در اساسنامه تشکیل حوزه‌های علمیه خواهران نیز مورد توجه می باشد.

بنابراین، مخاطب‌شناسی، فهم عمیق و شناخت زمان و مکان نیاز جدی حوزه‌های علمیه در عصر کنونی است.داف بلند و متعالی نیازمند تلاش مستمر تمامی مسئولیت در رده‌های مختلف است تا ان‌شاءالله با عنایت حضرت حق شاهد این رشد مطلوب و مورد نیاز باشیم.

حوزه انقلابی چه شاخص هایی دارد و چه اقداماتی در این زمینه نیاز است؟

در ابتدا بیان این نکته ضروری است که حوزه دیروز، نه‌تنها از دنیای زمان خود عقب‌تر نماند؛ بلکه جلوتر هم بوده است. در طول هزار و ۴۰۰ سال گذشته، شاگردان تربیت‌شده حوزه‌های انقلابی توانسته معارف اهل بیت(عیهم‌السلام) را به آیندگان برسانند؛ این عالمان در فضای ناامن جامعه خود و با وجود حاکمان ظالم و شکنجه‌های فراوان استقامت کرده و معارف قرآن و اهل بیت(عیهم‌السلام) را در اختیار ما قرار دادند.

در این راستا، حوزه علمیه‌ای که به وظیفه اصلی خود عمل نماید، همه شاخصه‌های حوزه انقلابی و تراز را دارد زیرا هدف از تحصیل علوم دینی، تفقه در دین است نه حفظ‌کردن پاره‌ای از اصطلاحات و در نهایت دریافت مدرک؛ زیرا این‌ نوع تحصیل نه تنها مشکل انسان و جامعه را حل نمی کند، بلکه مشکلی بر مشکلات بشریت خواهد افزود.

تحصیل علوم دینی باید منجر به تربیت انسان عالم، مهذّب و زمان‌شناس شود تا بتواند جامعه انسانی را به سوی کمال سوق دهد و به‌عنوان یک الگوی موفق در جامعه بدرخشد. با دستیابی به این هدف، به مطلوب رسیده‌ایم، در غیر اینصورت، دچار خسارت و زیان شده‌ایم زیرا اگر خروجی حوزه‌های علمیه فردی باشد که نه عالم هست و نه مهذّب، و بدون شناخت جامعه و زمان خود، خسارت جبران‌ناپذیری را به حوزه وارد می‌نماید.

امروزه دامنه تبلیغ حوزه‌های علمیه، یک محله یا روستا و شهر نیست بلکه با توجه به فضای مجازی موجود، دامنه تبلیغ وسعت زیادی پیدا نموده است که آگاهی به زمان و مقتضیات زمانه، پاسخگویی به شبهات و هجمه همه جانبه به مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، تربیت مدرس و فقیه به منظور پاسخگویی به شبهات از دیگر بایسته‌های حوزه انقلابی است.

امروزه برای رسیدن به تمدن اسلامی و انقلابی‌بودن حوزه‌های علمیه، مهم‌ترین اقدام که تداوم نظام انبیاء الهی است، کادرسازی است؛ کادری عالم به مقتضیات زمان و پرتلاش برای دفاع از انقلاب، نظام، اسلام و ولایت.

امامین انقلاب در فرمایشات خود حوزه انقلابی و طراز را معرفی نموده‌اند که با مطالعه در فرمایشات این دو بزرگوار چهار شاخصه مطرح می‌شود: 

۱- هویت علمی: فرهیختگی و برخورداری از سلاح علم یک ویژگی مهم است که در این راه، طلبه باید مسلّح به علم باشد که طلبه بدون هویت علمی، امکان خدمت‌کردن به انقلاب اسلامی را نخواهد داشت.

۲- هویت اخلاقی معنوی: خودسازی یکی از شاخصه‌های طلبه انقلابی است. زمانی یک طلبه می‌تواند به انقلاب اسلامی خدمت کرده و وظایف خود را در جامعه عملی نماید که از حیث اخلاقی و معنوی به مرتبه مطلوب رسیده باشد.

۳- هویت تبلیغی: طلبه به صرف فرهیخته و مهذّب بودن در تراز انقلاب اسلامی قرار نمی‌گیرد بلکه باید در وسط میدان باشد. طلبه انقلابی نباید منزوی و گوشه‌نشین باشد بلکه هویت تبلیغی داشته و در عرصه‌هایی که انقلاب اسلامی و نظام مقدس اسلامی نیاز دارد، فعالیت تبلیغی و بصیرت‌افزایی خود را انجام دهد.

۴- هویت سیاسی: به معنای سیاستی که امام خمینی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تعریف می‌کنند، زیرا طلبه انقلابی نمی‌تواند نسبت به مسائل سیاسی - اجتماعی که در بستر کشور و جامعه و در عرصه بین‌الملل رخ می‌دهد، بی‌تفاوت باشد بلکه باید با جریان‌شناسی و ارتقاء سطح بصیرت خود نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد.

بنابراین، حوزه علمیه و طلبه با شاخصه‌های فوق انقلابی، در تراز انقلاب اسلامی خواهند بود.

راهکار شما برای جذب طلاب، ناظر به نیازهای نظام اسلامی چیست؟

ببینید بعضی از دستگاه های برای گرفتن کادر شاخص هایی را مطابق با اهمیت آن دستگاه اعلام می کنند و کسانی را می پذیرند که توان انجام آن مسئولیت را داشته باشد حال حوزه علمیه وظیفه ای دارد که می شود گفت از همه ارگانها و دستگاه ها و دانشگاه ها این مسئولیت مهمتر می باشد همچنان که در سوال بالا عرض شد وظیفه حوزه انقلابی تربیت انسان عالمه و مهذب و مسئولیت پذیر می باشد و در حقیقت حوزه علمیه عهده دار رسالت انبیا است در نتیجه کار تربیت مبلغاتی است که بتوانند فرهنگ اصیل اسلامی را ترویج نموده و مسئولیت هدایت جامعه بشری را به سوی معارف الهی عهده دار شوند در این جهت تلاش نمایند. حال برای این امر نیاز به دقت ظریف و موشکافانه در امر پذیرش داریم و ورودی حتما باید از بین خانواده‌های صالح، از بین خانواده‌های تربیت شده، که دارای باورهای عمیق دینی هستند انتخاب شوند، برای رسیدن به این امر باید مخاطب خود را شناسایی کرده و این امر نیاز به تلاش سالانه دارد نه فقط در زمان کوتاه پذیرش.

به نظر من سه راهکار اساسی و ریشه‌ای در جذب علاقمندان باید مورد توجه مسئولان و مبلغان در سطح ستاد و استان‌ها و مدارس قرار گیرد:

- باید امر جذب از بین خانواده‌های صالح با باورهای عمیق دینی صورت پذیرد. برای رسیدن به این مطلوب باید مخاطب‌شناسی کرد که نیاز تلاش سالانه را می‌طلبد، به‌طور قطع زمان کوتاه پذیرش برای دستیابی به مقصود کافی نیست.

- عملکرد مدارس و مسئولان آن در سطوح مختلف است، که اگر مدارس علمیه به مرجعیت دینی در شهرستان‌های خود دست یافتند، امر جذب علاقمندان تسهیل خواهد شد.

- اما راهکار سومی که نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان از سوی مسئولان حوزوی و نهادهای حاکمیتی است، به رسمیت شناختن جایگاه اجتماعی حوزه های علمیه و طلاب خواهر است. که نماینده طلاب حوزه های علمیه خواهران که از استان گلستان هم انتخاب شده بودند، در محضر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) این نکته را مطرح نمودند و معظم‌له در پاسخ، فرمایشاتی و توصیه‌هایی را به مسئولان امر بیان فرمودند. حوزه باید جایگاه واقعی و تربیتی خود را در میان جامعه پیدا کند که اگر به‌دنبال تربیت فرزندان صالح و زندگی سراسر آرامش هستیم، یکی از راه‌های گذر حوزه‌های علمیه و به ویژه خواهران طلبه هستند.   

اما راهکارهای کوتاه مدت دیگری نیز در امر جذب وجود دارد که با شیوه‌های جذاب و متناسب با علوم و فنون روز هرساله از سوی مدیریت های استانی و مدارس انجام می‌شود.

چه راه‌هایی برای رشد علمی و عملی حوزه‌های خواهران پیشنهاد می دهید؟

برای رشد علمی و عملی حوزه‌های علمیه خواهران، در دو سطح ملی و استانی باید طرح‌ریزی کرد به این معنا که دسته‌ای از برنامه ها از سوی مرکز و به‌طور ملی و دسته دیگر با توجه به اقتضائات منطقه‌ای برنامه‌ریزی کرد.

مرکز مدیریت باید به‌گونه‌ای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی را طرح‌ریزی کند که به فرمایش بزرگان و علما، حوزه‌های علمیه پاسخگوی سوالات و شبهات جهانی باشند به ویژه خواهران طلبه. همانطور که مستحضرید امروزه دشمنان و مغرضان شبهات فراوانی را نسبت به حقوق زنان مطرح کرده و اذهان بانوان جامعه ما را آشفته کرده‌اند که اگر به منبع وحی رجوع شود، بسیاری از حقوق بانوان بیان شده است؛ حال حوزه‌های علمیه باید به تفسیر آن پرداخته و نهادهای قانون‌گذار به عملیاتی کردن آنها بپردازند.    

حوزه‌های علمیه باید با مخاطب‌شناسی، براساس نیازهای زمان حرکت کرده و سیاست‌گذاری نماید. به طور قطع، تنها پاسخگویی به احکام وضو، غسل، شکیّات نماز و غیره نیاز جامعه کنونی نیست  این نیاز حداقلی است. امروزه فضای مجازی و شبکه و پیام‌رسان‌های خارجی ذائقه و نیاز مردم جهان را تغییر داده است؛ در نتیجه افق دید حوزه باید وسیع شود.

بومی‌سازی و اقتضائی‌کردن دروس حوزه با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی و ایجاد رشته‌های تخصصی، جهش مناسب دیگری در راستای تربیت بانوان عالمه و فاضله است که به لطف خدا امسال این مهم از سوی مسئولان محترم مرکز مدیریت کلید خورده است که ان‌شاءالله هرچه زودتر آثار و برکات آن در استان‌ها آشکار شود.

 اما در سطح منطقه‌ای، باید آسیب‌های موجود در هر استان احصا شده و دروس مرتبط و پاسخگوی شبهات برنامه‌ریزی و پیشنهاد شود و به مرحله آموزش و عملیاتی‌سازی برسد. هیچ‌گاه دشمنان میدان را خالی نمی کنند و از هر منفذی برای نفوذ استفاده می کنند؛ متأسفانه وجود فرقه‌های انحرافی در برخی استان‌ها تحرکاتی دارند که حوزه‌های علمیه باید مجهز شدن به علم و تقوا با تلاشی جهادی فعالیت کنند.

البته ممکن است عده‌ای بفرمایند مقصود از حوزه خواهران تربیت مادر و همسر خوب است که باید عرض کنم تربیت مادر و همسر خوب به راه‌اندازی این همه تشکیلات نیاز ندارد؛ حتی در حوزه برادران نیز باید تربیت پدر و همسر خوب مدنظر قرار گیرد. اما هدف و فلسفه تشکیل حوزه‌های علمیه تربیت جامعه انسانی و پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری است.

 ارزیابی شما از عملکرد فعلی مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و افق پیش‌رو چیست؟

 نکته قابل توجه این است که از عمر حوزه‌های علمیه خواهران خیلی نمی گذرد اما شاهد تحصیل هزاران بانوی عالمه و فاضله در قریب به ۵۰۰ مدرسه در سطوح مختلف ۲، سه و چهار هستیم و هزاران دانش‌آموخته و مبلغ خواهر توانمند که در عرصه‌های مختلف مشغول خدمت هستند و دارای برکات زیادی بوده و این خود گویای عملکرد مطلوب مدیران گذشته و حال است. از آن‌جایی که مدارس علمیه خواهران باید به‌عنوان یک منبع علمی پاسخگوی نیازهای جامعه دینی زن و خانواده بوده و مرجعیت مسائل زنان قرار گیرد، توسعه علمی و جدّی در علوم و معارف اسلامی به ویژه در محور زن و خانواده که پاسخگوی همه مسائل معرفتی کلامی، احکامی، فقهی و مسائلی از این قبیل باشد، از موارد مورد انتظار است. به طور قطع، برای رسیدن به نقطه مورد انتظار باید به سمت تخصصی‌شدن علوم دینی و سطوح حوزوی رفت و برای رسیدن به مرجعیت بانوان نیاز به برنامه‌ریزی دقیق داریم.  

 البته از سوی مرکز مدیریت برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده و در حال حاضر در برش یک ساله از برنامه پنج ساله افق ۱۴۱۴ هستیم و برای رسیدن به هدف موردنظر، نیاز به تلاش مستمر همه مسئولین ستاد و صف است.

 چند نمونه از راهبردها و برنامه‌های دوره جدید مدیریت را نام ببرید

حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور مدیر مرکز اهداف بلندی برای حوزه‌های علمیه خواهران ترسیم کرده و برنامه‌های مقدماتی خود را نیز آغاز کرده‌اند. مانند: شعار مدرسه‌محوری، جذب و پذیرش علاقمندان به تحصیل در حوزه‌های علمیه از بیوتات صالحه، تدوین برنامه ۵ ساله و واگذاری امور به ستاد واسط و مشارکت جدی مدارس در برنامه‌ریزی برای دروس اقتضایی و مشارکت‌دادن اعضای هیئت امنا در برنامه مدنظر، تاکید بر محتوامحور کردن فعالیت‌ها، که این برنامه‌ها در سال‌های اخیر مراحل اولیه خود را طی کرده و سال ۱۴۰۰ آغاز عملیاتی برش ۵ ساله است. به‌طور قطع، دستیابی به این اه

مهمترین برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای حوزه معاونت امور حوزه‌های خواهران در راستای بهبود عملکرد در دوره جدید مدیریت کدام است؟

معاونت امور حوزه‌ها با تغییر مدیریت در سال‌های اخیر و دوران مسئولیت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای واحدی اقدامات خوبی را شروع کرده‌اند، از جمله؛ دوره‌های آموزشی مدیران استانی، اقدامات برای فعال‌کردن اعضای هیئت امنای مدارس، دوره‌های ضمن خدمت کارکنان مدارس و همین طرح تجربه‌نگاری مدیران که تجربه‌های مدیران استانی در پیشبرد اهداف بسیار اثرگذار است. همچنین، فعال‌کردن اعضای هیئت امنای مدارس از تلاش‌های جدی امور حوزه‌هاست که امید وارم بزودی شاهد ثمرات این تلاش‌ها در مدارس باشیم.

قریب به ۵۰۰ مدرسه علیمه خواهران در سطح کشور داریم که  ایفای رسالت طلبگی و تربیت نیروی انسانی مهذّب و کارآمد می‌پردازند. امروز حوزه‌های علمیه برای دستیابی موفق و همه‌جانبه به اهداف خود نیازمند کادرسازی است که با کمک حضرت ولی‌عصر(اروحنافداه) امور حوزه‌های مرکز مدیریت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند، اما به‌نظر بنده هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در راستای کارکنان مدارس راه طولانی در پیش داریم.

 مهمترین برنامه‌ها، اقدامات و دستاوردهای برجسته در دوران مدیریت خود را بیان کنید؟

مدیریت‌های استانی به‌عنوان ستاد واسط، در حقیقت مجری برنامه‌های ابلاغی مرکز هستند و درصد زیادی از برنامه‌ها، ابلاغی مرکز در زمینه آموزش، پژوهش و فرهنگی است. اما در کنار اجرای برنامه‌ها، دستاوردهای خوبی هم در طول این مدت بوده که البته کافی نیست.

ما در استان گلستان تلاش کرده‌ایم تا همه واحدهای حوزوی استان را فعال کرده و در راستای هر بخش، سیاست‌گذاری داخلی داشته باشیم. از بهمن ۹۳ که مدیریت گلستان از مازندران جدا شد، تا کنون برنامه‌های ملی و استانی زیادی انجام شده است که نام بردن تمام آنها، موجب اطاله کلام می‌شود.

مسئله کلیدی در این مدیریت و استان، محتوامحوری به جای فعالیت‌های شکلی، ظاهری و آماری است. با مشارکت استانداری و برخی نهادها و نیاز استان، از سوی معاونت فرهنگی این مدیریت دوره‌ها و کارگاه‌های مختلفی برگزار شده که از مهمترین آنها آشنایی با فرقه‌ها و نحله‌های انحرافی است که امیدوارم مفید و اثرگذار باشد.

تلاش کرده‌ایم در راستای شناسایی حوزه‌های علمیه و بیان دستاوردهای آن، با بکارگیری نیروی روابط عمومی، رسانه قوی داشته باشیم.

در زمینه امور پژوهشی و فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، فعالیت‌های کلانی در سطح ملی از سوی معاونت پژوهش انجام شد. اما به‌طورکلی نمونه‌هایی از برنامه‌های شاخص استان بدین قرار است:

- ارتباط منظم با مدارس و برگزاری جلسات اعضای هیات امنا و ارتباط با مسئولین استانی برای حل مشکلات موجود

- نظارت دقیق بر اجرای برنامه‌ها در مدارس

- تدوین برنامه‌های دروس اقتضایی مدارس استان

- مشارکت در برنامه های شهرستانی و استانی با سایر نهادها برای معرفی حوزه

- اهتمام به امر پژوهش و برگزاری همایش‌های ملی

- اهتمام به امر رسانه برای معرفی دستاوردهای حوزه

- تعامل سازنده با نهادهای همسو با فعالیت‌های حوزه

 نکته پایانی و ذکر برخی از تجربیات قابل استفاده برای مدیران

همواره طول دوران زندگی انسان آمیخته باخاطرات تلخ و شیرین است که نمی توان از آنچه که به‌نظر تلخ می‌آید به‌عنوان یک مسئله دردآور یاد کرد زیرا این کلام الهی حجت را بر انسان تمام می‌کند: «عَسَی أَن‌تَکْرَهُواْ شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَ عَسَی أَن‌تُحِبُّواْ شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لاَتَعْلَمُونَ». نکته مهم و قابل توجه بحث توکل به خداوند و توسل به ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است که هیچ گره باز نشده‌ای را بر سر راه انسان قرار نمی دهند. وقتی هدف خدمت به نوامیس امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) باشد (که خواهران طلبه در واقع منتسب به صاحب‌خانه هستند)، خود راهگشا هم خواهند بود ان‌شاءالله.

خاطره تلخ برای بنده زمانی است که نتوانم مشکلی از مشکلات شاگردان مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) را حل کنم و بالعکس بهترین و شیرین‌ترین خاطراتم حل مشکلات و رفع دغدغه‌های مدارس، طلاب، اساتید و همه تلاشگران این عرصه است.  

در پایان، از حجت الاسلام والمسلمین بهجت‌پور مدیر محترم مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و سایر همکاران بزرگوارشان که همواره حامی این استان در پیشبرد اهداف متعالی حوزه‌های علمیه بوده‌اند، نهایت سپاس را دارم.

امیدوارم در سال‌هایی که این مسئولیت سنگین را به‌دوش گرفتم، قدم‌های مؤثری در راستای ارتقای حوزه‌های علمیه خواهران برداشته باشم و از خداوند منّان مسئلت می‌کنم همان‌طور که تاکنون به بنده عنایت فرمودند، در ادامه این مسیر پرفراز و نشیب نیز مرا از لطف و عنایت خود محروم نسازند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5477