printlogo


شهردار قم:
روز قم در شان و منزلت آن برگزار شود/باید تمدن نوین اسلامی از قم شکل بگیرد
روز قم در شان و منزلت آن برگزار شود/باید تمدن نوین اسلامی از قم شکل بگیرد
کد خبر: 5509
شهردار قم با اشاره به اینکه باید تمدن نوین اسلامی از قم شکل بگیرد، گفت: روز قم در شان و منزلت آن برگزار شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، سیدمرتضی سقائیان نژاد ظهر امروز در نشست رسانه‌ای که به مناسب گرامیداشت “روز قم” در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: تمام برکات موجود در قم در ابعاد مختلف به‌ویژه بعد علمی و معنوی به خاطر وجود حضرت فاطمه معصومه(س) است.

باید تمام دستگاه‌های استان درگیر گرامیداشت روز قم باشند
وی ادامه داد: به دست‌اندرکاران برگزاری مراسم روز قم تأکید شده که باید یک هفته به نام روز قم نامگذاری شود و در هر روز نیز یک همایش در ابعاد ملی و بین‌المللی برای معرفی ظرفیت‌های قم برگزار شود. نباید شهرداری قم در برگزاری این روز به‌تنهایی در میدان باشد.

شهردار قم خاطرنشان کرد: لازم است دستگاه‌هایی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و غیره نیز در این خصوص قم وارد میدان شده و اصحاب رسانه هم در این زمینه فعال و مطالبه گر باشند.

روز قم در شان و منزلت آن برگزار شود

وی با تأکید بر اینکه روز قم از سال ۹۷ به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان رسیده ولی تاکنون نتوانسته عملکردی که شایسته آن بوده را عملیاتی کند تصریح کرد: در مسئله روز قم باید تمام نهادهای استانی درگیر باشد تا این روز درشان و منزلت خود برگزار گردد.

سقائیان نژاد اضافه کرد: قم از نظر تاریخی دارای تمدن هفت‌هزارساله است و از طرفی آثار تاریخی و میراثی فراوانی در این شهر قم وجود دارد که معرفی آن‌ها صرفاً در یک روز ممکن نیست و لازم بوده تا روز قم در جایگاه و منزلت واقعی خود برگزار شود.

وی افزود: مباحثی مانند تحولات و برکات شهر قم با ورود حضرت معصومه(س)، معرفی و شناخت نسبت به مرقد این بانوی کریمه(س)، مسئله معرفی و شناخت امام زمان(عج)، شناخت مسجد مقدس جمکران، شناخت علما و اندیشمندان دینی مدفون و در حیات قم، میراث تاریخی، شناخت جامع از تهاجم فرهنگی پیرامون قم و غیره باید در قالب برنامه‌های روز قم مورد تأکید باشد.

باید تمدن نوین اسلامی از قم شکل بگیرد
شهردار قم ابراز داشت: یکی از ویژگی‌های مهم قم این است که تمدن نوین اسلامی باید از این شهر مقدس شکل بگیرد و این مسئله وظایف و رسالت‌های نهاد مدیریت شهری را سنگین‌تر کرده است.
وی خاطرنشان کرد: برای افزایش ماندگاری زائران و گردشگران در قم طرح‌های تفریحی و رفاهی شاخصی در حال انجام است که شیوع کرونا تأثیرات منفی بر بسیاری از آن‌ها گذاشته است

مشکلات پروژه شهیدان برقعی در حال برطرف شدن است

سقائیان نژاد با اشاره به آخرین وضعیت احداث خیابان شهیدان برقعی اظهار داشت: هم‌اکنون به دلیل ثبت تاریخی مسجدی در مسیر این پروژه در میراث فرهنگی، این طرح با مشکلاتی روبه‌رو شده است و شهرداری نیز نسبت به حفظ محدوده تاریخی این مسجد با وجود افزایش هزینه‌های عمرانی پایبند بوده و از دو طرف دسترسی به آن پیش‌بینی‌شده است و اطراف آن نیز آرام‌سازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای خیابان شهیدان برقعی ۵۰ سال است که در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: فرآیند احداث این خیابان سال‌ها طول کشیده بود اما مسجد در مسیر در دو سال گذشته به‌یک‌باره ثبت میراث فرهنگی شد.

شهردار قم تصریح کرد: چند صدایی یکی از مشکلات مدیریت شهری است که برای پیشبرد اهداف شهری باید این چندصدایی بودن از بین برود، چراکه یک روز عقب‌افتادگی پروژه‌های شهری هزینه‌های سنگینی را به مدیریت شهری و شهروندان تحمیل می‌کند.

فعال بودن ۱۱۴ دوربین در شهر
وی دوربین‌های نظارتی و ترافیکی سطح شهر را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: از ۱۲۰ دوربین نظارت و پایش شهری ۱۱۴ دوربین فعال است و هم‌اکنون فقط ۶ دوربین غیرفعال است، همچنین ۱۲۰ دوربین جدید نیز با حل مشکل سرور به‌زودی وارد مدار خواهد شد تا نظارت تصویری تمام شهر قم تکمیل شود.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه در برنامه قم ۱۴۰۴ یکی از اهداف اصلی رفتن به سمت‌وسوی شهرداری الکترونیکی است، گفت: در برنامه قم ۱۴۰۴ یکی از اولویت‌های مهم تحقق شهرداری الکترونیک است.

بهره برداری از بخشی از تونل عمار یاسر تا پایان سال
وی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه عمار یاسر و اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای پیشبرد برش‌هایی از این طرح تا پایان سال، اظهار داشت: تمام پلاک‌های بین میدان معلم تا خیابان ممتاز تملک شده و بخشی از تونل خیابان عمار یاسر نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی الحاق روستای جمکران به محدوده شهری را مورد توجه قرار داد و افزود: روستای جمکران به‌صورت رسمی جزء حریم و محدوده شهری قم قرار گرفته است و امکان توسعه و رشد آن فراهم است؛ پروژه‌های فعال در اطراف مسجد جمکران، رینگ دوم مسجد جمکران و خیابان ظهور تأثیرات مستقیمی بر روستای جمکران خواهد گذاشت.

شهردار قم یادآور شد: تا زمانی که مسائل زیربنایی مانند آب و فاضلاب، برق، گاز و غیره در اطراف جمکران تکمیل نشود، آسفالت معابر آن به سود شهروندان و بودجه‌های عمومی نیست.

انتهای پیام/


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5509