printlogo


صادقی نسب :
توسعه روابط با کشورهای منطقه از نظر امنیتی بسیار حائز اهمیت است / برخلاف دولت قبل نگاه دولت سیزدهم در سیاست خارجی همه‌جانبه است
توسعه روابط با کشورهای منطقه از نظر امنیتی بسیار حائز اهمیت است / برخلاف دولت قبل نگاه دولت سیزدهم در سیاست خارجی همه‌جانبه است
کد خبر: 5608
کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که توسعه روابط با کشورهای منطقه از نظر امنیتی بسیار حائز اهمیت است، گفت: برخلاف دولت قبل نگاه دولت سیزدهم در سیاست خارجی همه‌جانبه است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به قطر اظهار داشت: سفر آیت‌الله رئیسی به قطر در راستای سیاست ارتباط خارجی متوازن و به‌خصوص توجه به همسایگان است.
وی ادامه داد: قطر در منطقه‌ای قرار گرفته است که به لحاظ سنتی بلوک کشورهای تحت نفوذ آمریکا بوده و شورای همکاری خلیج‌فارس جایی است که در سیطره آمریکا است و دنباله‌رو سیاست‌های این کشور است.
صادقی نسب بیان داشت: قطر و عمان همواره نشان دادند که اهمیت همسایه ایران را می‌دانند و در همین خصوص وزیر امور خارجه قطر چند سال پیش صریحاً بیان داشت که ما کشورهای خلیج‌فارس با جمهوری اسلامی ایران که همسایه قدرتمند ما است، باید زندگی مسالمت‌آمیزی با آن‌ها داشته باشیم.
وی ابراز داشت: در مقابل عربستان سعودی، بحرین و ابوظبی راه مقابله با ایران را در پیش گرفتند و می‌دانند که این مقابله بیهوده است.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: این کشورها بعد از عادی‌سازی تحقیرآمیز روابطی که با رژیم صهیونیستی داشتند متوجه شدند که هیچ متحدی ارزش و اهمیتش به‌اندازه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود و از همین رو در ماه‌های اخیر حرکت‌هایی را در جهت تعامل با کشورمان در پیش گرفته‌اند.
وی در ادامه تاکید کرد: حضور ریاست محترم جمهور در قطر و نگرش ایشان به همسایگان فرصت مغتنمی است که ما بتوانیم حداکثر بهره‌مندی را از روابط خوبی که با کشورهای مختلف داشته باشیم و ضمن بهره‌برداری منافع ملی کشور را تأمین کنیم.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: هرکدام از این ارتباطات اهرمی قدرتمند در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد و می‌تواند منافع زیادی را به همراه داشته باشد.
وی با انتقاد از سیاست خارجی دولت‌های یازدهم و دوازدهم ابراز داشت: شاهد بودیم که در بسیاری از دولت‌ها خصوصاً دولت روحانی رویکرد جامعی به دنیا نداشتیم و ما مرتباً رابطه خارجی را با بلوک غرب دنبال می‌کردیم و گمان دولت روحانی این بود که این رابطه می‌تواند توسعه و امنیت بیاورد درحالی‌که کاملاً اشتباه است به‌طوری‌که خود آمریکا با اکثر کشورهای دنیا رابطه تنگاتنگ دارد و به‌هیچ‌عنوان روابط حذفی ندارد و نگاهش این نیست که با کدام کشور باشد و هر روزنه‌ای که امکان نفوذ داشته باشد آمریکا از آن استفاده می‌کند.
صادقی نسب تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یک کشور مقتدر و مستقل در دنیا باید از تمامی روزنه‌ها استفاده کند و در این میان دولت رئیسی کلیت دنیا را می‌بیند و نگاه انحصاری به چند کشور ندارد.
وی بیان داشت: این دیدگاهی است که در بلندمدت می‌تواند منافع اقتصادی و اهرم‌های مهم سیاسی را در دنیا داشته باشد و علاوه بر این ارتباط برقرار کردن حداکثری با کشورهای مختلف می‌تواند در مذاکراتی که با کشورهای غربی داریم نیز تأثیرگذار باشد به‌طوری‌که یک اهرم مهم به شمار می‌رود.
استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: ما هر چه‌قدر که روابط خودمان را با کشورهای خلیج‌فارس افزایش بدهیم این به‌صورت اتوماتیک موجب می‌شود که از نزدیک شدن این کشورها به آمریکا، انگلستان و اسرائیل جلوگیری کنیم.
وی افزود: نباید اجازه بدهیم که اسرائیل در منطقه پایگاه داشته باشد و باید این کشورها را همواره در کنار خودمان نگه داریم چرا که ارتباط با کشورهای همسایه تنها از لحاظ اقتصادی مهم نیست بلکه از نظر امنیتی نیز بسیار حائز اهمیت است.
کارشناس مسائل سیاسی به موضوع اوکراین اشاره کرد و بیان داشت: الان روسیه از حضور ناتو دشمن کلاسیک خودش در اوکراین که هم مرز با روسیه است نگران بوده و حاضر نیست این اجازه را به اوکراین بدهد.
وی تصریح کرد: ما نباید اجازه بدهیم که دشمنان نظام با ما هم مرز شوند و در این زمینه باید دیپلماسی همه‌جانبه دولت سیزدهم تقویت شود.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5608