printlogo


در گفتگو با مدیر موفق پروژه های مسکونی شرکت سرمایه گذاری مسکن و ساختمان قطب خاورمیانه بررسی شد:
راهکارهای حل مشکل مسکن در استان و کشور
راهکارهای حل مشکل مسکن در استان و کشور
کد خبر: 5723
به اعتقاد یک کارشناس و مجری موفق پروژه های مسکونی در قم ، مشکل کمبود و گرانی خانه برای زوج های جوان و مستاجرین راه حل های علمی و عملی تجربه شده ای دارد که در صورت اجرای درست و حمایت مسئولین به راحتی می تواند این معضل را به شکل قابل قبولی رفع کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، "محمد میرزایی" مدیر عامل و رئیس هئیت مدیره شرکت سرمایه گذاری مسکن و ساختمان قطب خاور میانه در گفتگویی ابتدا اظهار داشت :
بخش مسکن در بیش از ۴٠ سال پس از انقلاب فراز و نشیب بسیاری داشته است اما مهمترین مشکلی که همواره وجود داشته عدم توازن عرضه و تقاضا بوده است .
باتوجه به این که مشاغل بسیاری وابسته به بخش مسکن است اگر رکود و تورم در این بخش حاکم باشد قسمت اعظم اقتصاد دچار رکود و تورم میشود .
وی با بیان اینکه تولید مسکن ، تورم را در این بخش از بین می برد گفت : با این کار پایه پولی اصلاح می شود و و تورم کاهش می یابد. تولید وابسته به مشاغل است و هرزمان مشاغل وابسته به مسکن رونق بگیرد تولید افزایش می یابد.
میرزایی به فعالیت شرکت متبوع خود در این راستا اشاره کرد و اظهار داشت :
ما در این شرکت  به عنوان یک ایرانی در جهت افزایش تولید مسکن ، سرمایه گذاری کرده ایم چرا که همانند زمانی که فرزندان ایران درجنگ ،  سنگر سازی میکردند اکنون نیز نیاز مند مسکن سازی هستیم . اما فعالیت در این مسیر مشکلات عدید ه دارد چون کشور دچار تحریم های حداکثری غرب است و متاسفانه سیستم داخلی کشور هم در بخش مسکن دچار خود تحریمی و و مشکلات دیگر بوده و برنامه ریزی های غلط برخی مسئولین به تحریم های حداکثری کمک میکرد .
وی افزود : خوشبختانه دولت سیزدهم در حال رفع بسیاری از مشکلات و برنامه ریزی در زمینه تولید مسکن است که از جمله می توان به رفع مشکلات تولید سیمان ، میلگرد و... اشاره کرد . البته این مشکلات تاکنون به علت صادرات به صورت کامل حل نشده است.
وی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات تولید مسکن ، دستمزد و بیمه کارگران ساختمانی است  ابراز کرد : خوشبختانه قرار است با تصمیم مجلس دو میلیون نفر از این کارگران بیمه شوند اما اجرای این قوانین بسیار زمان بر است.
به گفته میرازیی مهم ترین مشکل  مسکن تورم است و متاسفانه مردم به علت آموزش غلط تصور می کنند که با افزایش قیمت مسکن ، سرمایه شان بیشتر میشود در حالی که به عکس است و درواقع ارزش دارایی و املاک آنها کاهش می یابد و زیان تورم فقط دامنگیر مردم می شود . این فرهنگ باید اصلاح شود و دولت و رسانه ها باید به مردم آموزش بدهند که اقتصاد گله ای و هجوم مقطعی سرمایه به بازار مسکن ، سکه ، خودرو و... باعث ایجاد تورم می شود و به همین علت قیمت قطعی و زمان اتمام پروژه های مسکونی قابل پیش بینی نیست و سرمایه گذاران را با مشکل روبرو می کند. مگر اینکه سرمایه خیلی زیاد باشد لذا سرمایه داران بزرگ ماندگار می شوند و تولید کنندگان خرد از بازار حذف  میشوند.
 مدیر عامل این شرکت مسکن ساز گفت : اگر دولت بخواهد مستقیماً وارد بحث ساخت مسکن بشود دو مشکل بوجود می آید اول اینکه بخش خصوصی منابع نقدینگی و متقاضی را از دست می دهد و دوم مصرف و قیمت مصالح بالا می رود پس باید کار به بخش خصوصی سپرده شود و از میزان صادرات مصالح نیز کاسته شود.
 در زمینه حقوق کارگران ساختمانی هم که یک سوم هزینه ساختمان را پوشش می دهد مشکل اساسی برای تولید کننده وجود دارد که با اضافه شدن گرانی مصالح
 و... منابع نقدینگی کاهش پیدا می کند ، بازار مسکن دچار التهاب میشود  بحران به وجود می آید.
اگر چه در این دولت وام مسکن به ۴٠٠ میلیون تومان افزایش پیدا کرده اما برای حل مشکل مسکن باید وام مسکن بدون سقف باشد و هرکس باتوجه به توان مالی خود بتواند وام برای مسکن بگیرد . ما امید واریم این دولت بتواند در بخش مسکن درست عمل کند و اشتباهات گذشته را تکرار نکند.
میرزایی در ادامه گفتگو اظهار داشت: این شرکت برای کمک به سیاست های دولت و در جهت تولید مسکن توانا ئیهای مالی و مدیریتی خود را به کار گرفت و دو زمین بزرگ تهیه کرد. یکی برای پروژه ١٢٠ واحدی و دیگری برای پروژه هزار واحدی که بعداً به دلایلی به ۴٠٠ واحدی تبدیل شد . ما قصد داشتیم نسبت به فروش اقساطی ده ساله و هرسال هزار واحد اقدام کنیم ولی از سال ٨۶ که زمین ها خریداری شد عده ای سود جو احساس خطر کرده و با جوسازی ما را با فروشنده زمین دچار مشکل کردند و شرکت مجبور شد با پرداخت بدهی های فروشنده ، زمین ها را سند بزند .یعنی ملکی را که با هزینه های میلیاردی خریده و ساخته بودیم دچار مشکلات قضایی کردند و ما مجبور شدیم ملک را مجدداً از بانک بخریم ! زمانی که برای وصول طلب خود اقدام کردیم همین سود جویان گروه های رقیب درست کردند تا ما با مردم و خریداران درگیر شویم اما خوشبختانه همه آنها محکوم شدند لیکن در این میان مردم دچار مشکل تاخیر در تحویل مسکن شدند.
 در این ماجرا افرادی که دارای ارتباطات فامیلی با برخی مسئولین بودند توانستند برای شرکت مشکلاتی را ایجاد کنند که ما را مجبور کردند اعلام رضایت کنیم  اما مقاومت کرده و جلوی زیاده خواه ها تا امروز ایستادگی نمودیم .
وی با اشاره به اینکه علیرغم همه مشکلات ، پروژه ۴٠٠ واحدی امروز به نتیجه رسیده و مانند نگینی در شهر قم می درخشد گفت: این پروژه در هفت هزار متر زمین،هفت مجتمع و ١٣ طبقه احداث شده که ٩ طبقه آن مسکونی ، سه طبقه زیر زمین و همکف تجاری است. در این مجتمع ها ٢١ هزار متر پارکینگ و انباری و هفت هزار مترمحوطه سازی ایجاد شده و بهترین بخش آن تامین فضای سبز برای هر واحد است به این معنا که سه هزار و ۵٠٠ متر مربع روف گاردن (باغ روی بام) با آلاچیق ، آب نما ، پارک حیوانات خانگی ، استخر توپ و محل بازی کودکان ، فضای سبز ، زمین بدمینتون، والیبال، بسکتبال ، فوتبال دستی ، تنیس روی میز ، دارت و محوطه چمن ایجاد شده تا خانواده ها و فرزندان آنها در آپارتمانها محصور نباشند و با استفاده از آن شادابی خود را حفظ کنند. این پارکهای خانگی که برای اولین با در قم ایجاد شده. بایستی فرهنگ سازی شود تا به امنیت روانی و طراوت شهروندان کمک کند .
میرزائی افزود : ایجاد مجتمع تجاری در طبقه همکف برای تامین نیازهای خرید ساکنین ، رستوران ، اتو شویی ، برق اضطراری و ... از دیگر اقدامات انجام شده در این مجتمع هاست . احداث چهار آسانسور در هر مجتمع به منظور راحتی سالمندان و معلولان از جمله خدمات دیگر است که دو دستگاه آن باربر و دو دستگاه نیز نفر بر از زیرزمین تا پشت بام می باشد و در روف گاردن نیز صد ها درخت میوه و تزئینی غرس شده است .
این امکانات با هزینه میلیاردی و با این هدف ایجاد شده که دیدگاه تجاری و منفعت طلبیِ صرف به دیدگاه خدمات دهی شهروندان تغییر کند و مردم رغبت بیشتری برای سکونت در آپارتمان پیدا کنند . چنانکه این امر اتفاق افتاده و آپارتمانها که در ابتدا متری یک و نیم میلیون فروخته شده در زمان افتتاح به متری شش میلیون و اکنون به 17 میلیون تومان رسیده است .
وی با تاکید بر اینکه باید ایجاد پارکینگ در مجتمع ها فرهنگ سازی شود گفت : این شرکت خوشبختانه با رد این دیدگاه که ساخت پارکینگ به صرفه نیست تمام پارکینگ ها را تامین و مشاعات مسقف و غیر مسقف را ایجاد کرده است که شامل ٢١ هزار متر مربع زیر زمین ، هفت هزار متر مربع فضای سبز ، ٢٧ هزار متر فضای مفید و ٢٨ هزار متر مربع مشاعات است و رفاه خوبی را برای ساکنین ایجاد کرده است .
میرزائی افزود: با توجه به اینکه شهر قم مهاجر پذیر و قیمت مسکن نیز دچار تورم است دولت باید به جوانان برای خرید مسکن کمک کند و این شرکت نیز در حد توان به خریداران کمک کرده و از ۵٠ تا ٢٠٠ میلیون به آنان در قالب اجاره به شرط تملیک و یا فروش اقساطی داده و در حال حاضر نیز به افزایش مبلع به ۴٠٠ میلیون با قسط ثابت ده ساله بدون ضامن ارائه می کند که خریدار نگرانی افزایش قیمت و تورم مسکن را نداشته باشد و قیمت قرارداد در ضمن عقد قرارداد قطعی می شود .
وی با بیان اینکه هدف ما این است که بدون ضامن و بدون استقراض از بانکها، زوجهای جوان و مستاجرین را صاحب خانه کنیم گفت : این کار باعث می شود که تولید مسکن آثار ضد تورمی داشته باشد .
 میرزایی پیرامون پروژه ١٢٠ واحدی این شرکت گفت : این مجتمع تحویل ارتش شده و پروژه میدان صفائیه نیز به طور کامل بدون وام بانکی تحویل بهره برداران گردید شد و بلوک 1 و 2 این شرکت از پروژه 400 واحدی قبل از سکونت بهره برداران با بانک مسکن تسویه حساب صورت گرفت . در همه این پروژه ها قیمت قطعی ارائه می شود  و علی الحساب نیست . همچنین فروش سهمی ، متری و دانگی داریم تا خریداران نگرانی نداشته و بتواند در حوزه مسکن سرمایه گذاری نمایند .
وی در پایان گفت : همچنین برنامه ای دیگری داریم که اگر مسئولین از آنها حمایت کنند . می توانیم بخش مهمی از مشکل مسکن استان قم را مرتفع کنیم.

 وی نشانی اینترنتی این شرکت را www.iran-shahrvand.ir  جهت کسب اطلاعات بیشتر اعلام کرد


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5723