printlogo


حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر:
کشورهای اسلامی در نگاه خودشان به حج بازنگری کنند
کشورهای اسلامی در نگاه خودشان به حج بازنگری کنند
کد خبر: 5749
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: وحدت امت اسلامی یکی دیگر از فواید حج است تا در کنار هم شبهه زدایی کنند چرا که هنوز هم شبهه‌هایی قدیمی وجود دارد و در این میان اگر قرار باشد که مکه و مسجدالحرام وسیله‌ای بشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی قاضی عسکر در همایش بین‌المللی جایگاه حج در تقویت همگرایی اسلامی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها که در سالن جلسات دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد، اظهار داشت: آموزه‌های دینی این نکته را به ما تعلیم می‌دهد که حج دارای منافع بسیار زیادی است به عبارت ساده‌تر فراخوان به‌گونه‌ای است که مردم برای دستیابی به منافع به حج بیایند و در واقع هر آن کسی که به دنیا و آخرت علاقه‌مند است، قصد این خانه می‌کند.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) وقتی در خصوص منافع حج سخن می‌گویند، تعبیرشان این است - که تعبیر زیبا و جالبی است - حج منافعش به‌گونه‌ای است که شرق و غرب عالم را در برمی‌گیرد و همه کسانی که به حج آمده و نیامده‌اند از این منافع بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر شیوه ابراز داشت: حج به‌گونه‌ای تعریف شده که همه افرادی که استطاعت مالی دارند موظف هستند که یک‌بار در طول عمر خود به حج بیایند و مشکلات هم را بفهمند و برای حل آن چاره‌اندیشی کنند.

وی به رویکردهای حج اشاره کرد و بیان داشت: اولین رویکرد معنوی و اخلاقی است و رویکرد دوم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است چرا که امروز گردشگران هم وقتی به هر کشوری سفر می‌کنند و آثار تاریخی و باستانی می‌بینند بافرهنگ ملت‌ها آشنا می‌شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) بیان داشت: نکته اول بسیار مهم است که تمام مردم دنیا بدون این که فردی گزینش شود و فقط با یک نکته که استطاعت مالی دارند می‌آیند و در یک نقطه‌ای دور هم جمع می‌شوند.

وی افزود: یک بحث تعارف است که همه مسلمانان با هم آشنا شوند و با بیان مشکلات خود سایر مسلمانان را از آن آگاه می‌کنند علاوه بر این بحث تبادل نظر اندیشمندان جهان اسلام موضوعیت دارد که اینها بنشینند در کنار هم و برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کنند تا مرتبه و جایگاه مسلمانان در جهان بالا برود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر ابراز داشت: در حوزه بحث اقتصادی نیز کشورهای مسلمان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند چرا که کشورهای اسلامی دارای بالاترین ذخایر انرژی هستند که می‌توانند با یکدیگر و تعامل با هم در زمینه‌های تولید و فروش محصولات بین خودشان برنامه‌ریزی گسترده داشته باشند.

وی بیان داشت: وحدت امت اسلامی یکی دیگر از فواید حج است تا در کنار هم شبهه زدایی کنند چرا که هنوز هم شبهه‌هایی قدیمی وجود دارد و در این میان اگر قرار باشد که مکه و مسجدالحرام وسیله‌ای بشود برای شبهه زدایی و آگاهی ملت‌های مسلمان نیاز به این داریم که کشورهای اسلامی نگاه خودشان را به حج بازنگری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به ویژگی‌های حج تصریح کرد: اسلام در یک مکان خاص برای همه مسلمانان یک بلد و سرزمین امن در نظر گرفته است و هر شخصی که اینجا می‌آید همه مساوی هستند، اینجا تفاخر معنایی ندارد، هیچ کسی حق فخرفروشی را ندارد و هیچ امتیاز و برتری اینجا وجود ندارد.

وی ادامه داد: مدیریت اینجا باید در دست انسان‌های باتقوا باشد که از غیر خدا نترسند و راه را برای پیشرفت جهان اسلام فراهم کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) تأکید کرد: خداوند حمل سلاح را در این مکان حرام کرده خود این هم نکته مهمی است که اساساً کسانی که در مکه حضور دارند سلاح حمل نکنند.

وی بیان داشت: خداوند متعال می‌فرمایند کسانی که در اینجا حضور پیدا می‌کنند از یک امت هستند و اینجا فقط ویژه مسلمانان است و غیرمسلمان نمی‌توانند وارد مسجدالحرام شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: کسی حق دارد در لباس احرام حتی به پشه آزار برساند و در حج جای درگیری نیست و مجموعه این ویژگی‌ها به ما نشان می‌دهد که طراحی اصلی در حوزه حج بسیار جالب است.

وی با بیان این که ما از نزدیک این را مشاهده می‌کردیم، تأکید کرد: اصلاً چیزی به‌عنوان انگیزه اختلاف در حج وجود ندارد به‌طوری‌که همه را برادر هم دیگر معرفی می‌کنند و حق ندارند حق اینها را پایمال کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر خاطرنشان کرد: زمانی که بنده به‌عنوان رئیس سازمان حج و زیارت در حج حضور داشتم با مسئولان حج ۳۰ الی ۳۵ کشور دیدار داشتم و برای خود ما ملموس بود که چه اندازه این دیدارها اثرگذار است




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5749