printlogo


آمریکا تضمین ندهد، ضرورتی برای احیای برجام وجود ندارد
آمریکا تضمین ندهد، ضرورتی برای احیای برجام وجود ندارد
کد خبر: 5990
قائم مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: تیم مذاکره‌کننده خواهان کسب منافع اقتصادی برجام برای ملت ایران است، اگر نسبت کوتاه بیاید و تضمین دریافت نکند، توافق هیچ نفعی نخواهد داشت و ضرورتی برای احیای دوباره برجام وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، با اشاره به پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایران در دریافت تضمین از طرف مقابل، گفت: در آمریکا چندصدایی وجود دارد و مجلس سنا، کنگره و رئیس جمهور، هرکدام یک حرف می‌زنند. تعدد این صداها در آمریکا نشان‌دهنده این است که انسجام و وحدتی نسبت به سیاست‌های آمریکا در قبال مذاکرات وجود ندارد.

قائم مقام دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: حتی بعضاً تهدیداتی نسبت به اینکه دوباره توافق احتمالی را برهم خواهند زد و آن را پاره خواهند کرد، وجود دارد. بنابراین هیچ راهی جز اینکه تضین‌های لازم را از غربی‌ها بگیریم که پایبندی خود را به این توافق، حداقل برای مدتی مشخصی نشان بدهند، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به طور طبیعی، تیم مذاکره‌کننده که به دنبال حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران است و خواهان کسب منافع اقتصادی برجام برای ملت ایران است، اگر نسبت به این قضیه کوتاه بیاید و تضمین دریافت نکند، توافق هیچ نفعی نخواهد داشت و ضرورتی برای احیای دوباره برجام وجود ندارد.

آمریکا باید رسما اعلام کند که مسائل پادمانی حل و فصل شده است

ترقی با اشاره به تأکید غرب برای حل و فصل مسائل پادمانی، تصریح کرد: اگر صورت مسئله پاک شود و ادعاهای پادامانی از بین برود، ممکن است این مسئله برای مدتی حل شود. اما باز هم عواملی که بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سلطه دارند، هر روز یک بهانه جدیدی را علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: در واقع احتمال زدن زیر قرارداد و عمل نکردن به آن، توسط طرف غربی بعد از توافق احتمالی وجود دارد. بنابراین اصل این است که باید رسما اعلام کند که مسائل پادمانی حل و فصل شده است و با توجه به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، با جمهوری اسلامی مانند سایر کشورهای عضو NPT برخورد خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ تضمینی برای اعتماد به آمریکا وجود ندارد؛ مگر اینکه آمریکایی‌ها مجبور شوند تضمین بدهندد. در غیر اینصورت اعتماد به کشوری که تاکنون به هیچ یک از قراردادها و توافقات بین‌المللی پایبند و متعهد نبوده، خام‌اندیشی است.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/5990