printlogo


وقف نیازمند اموال فراوان نیست/ با دارایی اندک هم می‌توان واقف بود
وقف نیازمند اموال فراوان نیست/ با دارایی اندک هم می‌توان واقف بود
کد خبر: 6089
مدیرکل اوقاف استان قم گفت: کمیت وقف مهم نیست و هر کس می‌تواند با دارایی اندک هم در وقف جمعی شرکت کند زیرا آنچه مهم است نیت خالص است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز، به نقل روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در ویژه برنامه «شمیم بهشت» که به صورت زنده از جوار آستان مقدس امامزاده علی بن جعفر(ع) روی آنتن سیمای مرکز قم (شبکه نور) رفت با اشاره به سنت حسنه وقف اظهار کرد: موقوفاتی بجا مانده از نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) عینا موجود هستند.
وی افزود: وقف در همه ادیان قبل از اسلام هم وجود داشته ولی در اسلام به وسیله پیامبر اکرم(ص) و جانشینان ایشان به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دیده می‌شود و نشان‌دهنده اهمیت این کار است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه در اسلام، وقف با نگاه به آخرت مورد تاکید قرار گرفته است گفت: در دنیای غرب هم موقوفاتی وجود دارد ولی صرفا با هدف کمک به انسان‌ها صورت می‌گیرد در حالیکه در دین مبین اسلام، وقف در حقیقت حرکت به سمت خداوند است.
وی ادامه داد: وقف باید ناظر به نیازهای جامعه و دین صورت بگیرد یعنی آنچه متناسب با شرایط روز است مورد توجه واقفان نیک‌اندیش باشد.
اسکندری با اشاره به انواع ضرورت‌های جامعه در شرایط کنونی عنوان کرد: توسعه علم و دانش، امور قرآنی، ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) و سبک زندگی اسلامی، ازدواج آسان و توسعه فناوری، از جمله مسائلی هستند که نیازمند ثبت موقوفاتی ناظر به آنها هستیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به فعالیت‌های این اداره کل در حوزه وقف و مدیریت موقوفات گفت: موکب امامزادگان استان قم در ایام اربعین حسینی از محل عواید موقوفات در شهر سامراء برپا شد و روزانه 12 هزار پرس غذای گرم در اختیار زائران کشورهای مختلف قرار دارد همچنین شاهد فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی هم در این موکب بودیم.
وی ادامه داد: در شهر مقدس قم هم از محل عواید موقوفات، موکب‌هایی برپا شد تا به زائران شهرهای مختلف خدمات اسکان، پذیرایی و قرآنی و فرهنگی ارائه دهد.
اسکندری رسیدگی به مستمندان را یکی از امور همیشگی اوقاف در طول سال دانست و افزود: این کار به برکت وقف و کمک‌های خیرین صورت می‌گیرد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به رزمایش مهر تحصیلی در آستانه بازگشایی مدارس اشاره و عنوان کرد: بر این اساس 2600 بسته نوشت‌افزار ایرانی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 250 میلیون تومان تهیه و در بین دانش‌آموزان خانواده‌های نیازمند توزیع شد.
وی به دیگر طرح‌های اجتماعی اوقاف از محل عواید موقوفات و کمک‌های خیرین اشاره و ابراز کرد: آزادی زندانیان جرایم مالی غیر عمد، درمان بیماران نیازمند و تهیه بسته‌های معیشتی از جمله این موارد هستند.
اسکندری با بیان اینکه برای واقف بودن نیاز به اموال و دارایی زیاد نیستیم گفت: خداوند به میزان انفاق و صدقات نگاه نمی‌کند بلکه نیت واقف هم است بنابراین هر کس می‌تواند با هر میزان دارایی، در وقف مشارکت کند و مشاوران اداره کل اوقاف هم برای ارائه هرگونه راهنمایی آماده خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6089