printlogo


شورای امنیت و خیمه شب بازی بازیگران ناکام/ جهان استودیوهای هالیوود نیست
شورای امنیت و خیمه شب بازی بازیگران ناکام/ جهان استودیوهای هالیوود نیست
کد خبر: 6280
تاریخ به خاطر خواهد سپرد که مضحکه دوم نوامبر شورای امنیت و دعوت از بازیگر درجه چندم استودیوهای هالیوود در قامت اپوزیسیون ایران، چگونه اعتبار آن را زیر سوال می برد و جهان را از نقش آفرینی آن ناامید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،نشست غیررسمی (آریا فرمولا)، عنوان تازه ترین نمایشی است که سناریونویسان میز ایران وزارت خارجه آمریکا، آن را تدارک دیده و روز چهارشنبه 11 آبان (دوم نوامبر) برگزار کردند.

موضع گیری ها و فشارها علیه جمهوری اسلامی گرچه پیش از این هم تا حد زیادی مبتنی بر واقعیات و شواهد نبود اما این نشست با حضور یکی از بازیگران درجه چندم هالیوود، در عمل نشان داد که عنصر تخیل که از ویژگی های بسیاری از ساخته های هالیوود است؛ در معادلات غرب با ایران، به صورت چشمگیر نقش آفرینی می کند و این اعتبار نهاد شورای امنیت را نابود خواهد کرد.

شوخی با پلتفرم سازمان ملل!

رسانه های فارسی زبان خارج از ایران، اعضای وزارت خارجه آمریکا و آلبانی، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی و دیگر شرکا، طی روزهای گذشته، تمام توجه و تمرکز خود را بر نشستی معطوف کردند که به ادعاهای آن ها در مسیر فشار بر ایران راه میانبری محسوب می شد.

شامگاه چهارشنبه 11 آبان (دوم نوامبر) نشست غیررسمی (آریا فرمولا) برای بررسی حوادث اخیر در ایران، به درخواست آمریکا و آلبانی در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد اما به نظر می رسد با توجه به رویدادها و بازتاب های آن، اهداف آمریکا و متحدانش از برگزاری این نشست، چندان محقق نشده است. نشستی که حتی جز نشست های غیررسمی شورای امنیت هم دسته بندی نشده و در تقویم و دستورکارهای این نهاد هم ثبت نمی شود، نشستی که آمریکا با تمام تلاش هایی که انجام داد، نتوانست جز آلبانی، دیگر اعضا را در سطح سفیر در آن حاضر کند، نشستی که چین و روسیه با حمایت علنی خود از جمهوری اسلامی و هند با عدم سخنرانی نشان دادند که با واقعیات جهان و نه سناریوهای هالیوودی، به رویدادها می نگرند و تصمیم می گیرند.

آنچه اما سطح نازل این نشست را عریان تر از همیشه به تصویر کشید؛ حضور بازیگر ناکام متولد ایران بود که علیرغم تمام سرمایه گذاری های سیاسی غرب روی این مهره، کارایی آن برای مخالفان جمهوری اسلامی هم با تردیدهای جدی روبروست. فردی که در کارنامه خود جز حضوری کوتاه در برخی ساخته های دست چندم هالیوود و زندگی کوتاه و سراسر حاشیه با یکی از ستاره های سینمای آمریکا، نقطه قابل اتکای دیگری ندارد و از یک ماهگی در خارج از ایران زندگی کرده است! به عنوان نماینده صدای خاموش زنان ایران! در نشست معرفی و سخنرانی کرد تا یکی از عجیب ترین روزها و نشست های نهادهای بین المللی را رقم زند. پرسش بی پاسخ افکار عمومی از ترتیب دهندگان این نشست و سخنرانی، شاید این باشد که فردی که اساسا در جغرافیای ایران زندگی نکرده و هزاران کیلومتر از آن دور بوده، چگونه می تواند صدای مردم ایران باشد؟ این اما تمام داستان هنرپیشه هالیوودی نیست و نگاهی به اقدامات و عمکرد وی درباره همین مردمی که ادعای حمایت از آن ها را دارد، گویای واقعیات دیگری است که حتی اگر در شعبده بازی های نیویورک هم به چشم نیاید، ایرانیان از آن آگاه هستند.

«تحریم‌های اقتصادی مثل شیمی درمانی می‌ماند و به همان قدر که هدفش این است که سرطان را نابود کند صد در صد به بقیه بدن صدمه می‌رساند. این خیلی پیچیده‌تر از این است که بگوییم تحریم خوب است یا بد». این جملات نه از زبان نتانیاهو یا ترامپ یا بایدن که گفته های همین هنرپیشه ای است که این روزها نقاب حمایت از حقوق بشر در ایران را به صورت زده و عروسک خیمه شب بازی گردانندگان این نمایش شده است.

بی آنکه پاسخ این پرسش تلخ را دهد که ملت ایران به کدامین جرم باید شیمی درمانی! ادعایی غرب را با تمام وجود حس کنند و از آن آسیب ببینید و حقوق بشر درباره این میزان آسیبی که به سلامت، معیشت و روان مردم ایران وارد می شود، نظری ندارد؟!بخش مضحک دیگر در این نمایش، سخنرانی نماینده آلبانی و حمایت او از مردم ایران بود. نماینده آلبانی اما پس از سکوت های بغض آلود! خود، به این موضوع اشاره ای نکرد که چرا دولت این کشور در حمایت از گروهک تروریستی منافقین به عنوان یکی از دشمنان مردم ایران، در خاک خود سنگ تمام گذاشته است؟واقعیت آن است که در آشفته بازار نظام و نظم بین الملل، آمریکا و متحدانش، ساختارها و پلتفرم های جهانی را با بازیگران دست چندم هالیوود به بازی گرفته اند و این رویه در بلندمدت اعتبار و کارکرد آن را ناکارآمد خواهد کرد.


واکنش ها به خیمه شب بازی آمریکا

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه، نهم آبان و پیش از برگزاری این نشست، هدف از آن را فشار بر جمهوری اسلامی دانست و گفت: متاسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا هم در خدمت چنین هدفی همچنان به کار گرفته می‌شود و با تحریف و وارونه نمایی حقایق مرتبط با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند که فضای سیاسی را برای شکل گیری چنین نشست‌هایی و رویکردهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند.

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همزمان با برگزاری این نشست، با بیان اینکه به گواه تاریخ، آمریکا از یک مفهوم با ارزش یعنی حقوق بشر سوءاستفاده کرده و پلتفرم سازمان ملل ومنابع آن را برای توسعه دستور کار سیاسی خود دستکاری می کند، گفت: آمریکا ادعا می کند این نشست را با هدف حمایت از حقوق بشر ایران برگزار می کند اما طنز کار آنجاست که ایرانیان گسترده ترین صدمات از ناحیه تحریمهای ظالمانه آمریکا را طی دهها سال متحمل شده اند، آنهم در یک جنگ واقعی که ابزار جنگی آن غذا و دارو بوده است.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای، برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست آمریکا و آلبانی به عنوان اعضای شورای مزبور برگزار شد را مصداق بارزی از سوء استفاده دولت آمریکا از سازوکارهای بین المللی برای اغراض غیرقانونی و مداخله جویانه خود در امور داخلی کشورهای مستقل دانست.

در این بیانه تصریح شده است: «این نشست بار دیگر اثبات کرد که سوءاستفاده مستمر آمریکا از سازوکارهای بین المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنان ادامه دارد و تأسف بار تر اینکه، از مفاهیم متعالی مانند حقوق بشر به منظور اعمال فشار سیاسی علیه دولتهای مستقل استفاده ابزاری شده و استانداردهای دو گانه، بصورت آشکاری اِعمال می شود».

در کنار واکنش وزارت امور خارجه ایران به این نشست، اظهارات برخی حاضران در آن هم قابل تامل است. نماینده روسیه در این نشست رویکرد دوگانه آمریکا به حقوق بشر را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای مرگ مهسا امینی دختر ایرانی متاسف هستیم و اطمینان داریم مقامات ایران درباره آن تحقیق خواهند کرد. اما هدف این نشست چیست؟ ابراز نگرانی از اعتراضات ایران ؟ درباره اعتراضات بروکسل، پاریس و برلین چطور؟ درباره مرگ جورج فلوید و کشتن اشلی بابیت به دست نیروهای امنیتی کنگره چطور؟نماینده چین هم مسائل اخیر ایران را در حیطه مسائل داخلی این کشور دانست و تصریح کرد: این مسائل نباید در دستور کار نشست های آریا فرمولا قرار گیرد.

پرده ها کنار رفتند

اعتراضات در ایران با تمام تلخی ها، روی دیگر و البته اصلی مقامات آمریکایی را نشان داد. دولت جوبایدن در حالی طراحی تحریم و فشار بیشتر بر ایران را بر عهده گرفته و از آزادی ایران سخن می گوید! که پیش از این خود را منتقد فشار دولت پیشین آمریکا بر ایران نشان می داد.

در همین راستا و روز دوم نوامبر (۱۱ آبان) همزمان با شروع نشست غیررسمی آمریکا علیه ایران در سازمان ملل درباره ناآرامی های اخیر ، «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل تلاش می‌کند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد دولت جو بایدن بار دیگر از ناآرامی ها و آشوب ها در ایران حمایت کرد و گفت که ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد حذف شود.وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در تحریم های جدید خود اسامی ۶ فرد را که تابعیت‌های ایرانی، سوئیسی، لبنانی و فرانسوی دارند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

بر اساس این تحریم ها، ۱۷ شرکت مستقر در امارات، سوئیس، جزایر مارشال، سنگاپور و ترکیه و ۱۱ کشتی که تحت پرچم های پاناما، جیبوتی، لیبری و جزایر کوک در فهرست تحریم‌ های جدید وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفته اند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6280