printlogo


پاک‌آیین: قطعنامه شورای حکام بی‌اعتمادی ایران به آژانس را افزایش می‌دهد
پاک‌آیین: قطعنامه شورای حکام بی‌اعتمادی ایران به آژانس را افزایش می‌دهد
کد خبر: 6385
کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی، قطعنامه شورای حکام را موجب افزایش بی‌اعتمادی ایران نسبت به آژانس خواند و گفت: قطعنامه‌ای که با انگیزه‌های سیاسی و فشار کشورهای آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران صادر شد هیچگونه ارزش فنی ندارد و اقدام کاملا سیاسی و فاقد وجاهت قانونی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز،محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آمریکا و تروئیکای اروپا در قطعنامه علیه ایران اظهار کرد: زمانی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برگزار می‌شود کشورهای غربی از جمله آمریکا و تروئیکای اروپا یعنی کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان سعی می‌کنند با اعمال فشارهای حداکثری به ایران خواسته‌های غیربرجامی را به کشورمان تحمیل کنند و ایران را تحت فشار قرار دهند تا به خواسته‌های این کشورها پاسخ مثبت بدهد.

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی افزود: تروئیکای اروپا در شورای حکام بیانیه‌ای دادند تا با صدور این بیانیه و تکرار اتهامات خودشان علیه ایران سعی کنند بر رای شورای حکام تاثیر بگذارند و قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود. هرگونه اقدام منفی شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اقدام غیرسازنده است و موجب افزایش بی‌اعتمادی ایران نسبت به آژانس می‌شود.

پاک‌آیین عنوان کرد: چنانچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد حرکت غیرمتعارف و غیرسازنده علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد دیدگاه ایران نسبت به آژانس مبنی بر اینکه آژانس به جای پرداختن به مسائل فنی فقط به مسائل سیاسی توجه دارد این ادعا ثابت شده و خواهد شد.

انرژی هسته‌ای را برای پیشرفت کشور ضروری می‌دانیم

وی تصریح کرد: ما همواره به همکاری با آژانس پایبند بوده‌ایم‌ و متعهد هستیم که از مسیر استفاده از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز خارج نشویم. به هیچ عنوان به‌دنبال استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیستیم و انرژی هسته‌ای را ضرورتی برای پیشرفت کشور در حوزه‌های صلح‌آمیز از جمله حوزه‌های بهداشتی و کشاورزی و دارویی می‌دانیم و در این مسیر حرکت خود را ادامه می‌دهیم و تحت فشار کشورهای غربی از اهداف بلند خودمان برای توسعه کشور دست نمی‌کشیم.

کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: همه طرف‌ها باید به مفادی که در برجام آمده و به عنوان سند بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب شده پایبند باشند.

پاک‌آیین عنوان کرد: ایالات متحده هم اگر علاقه‌مند است که به برجام برگردد موظف است تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را لغو کند. کشورهای اروپایی هم باید تعهدات خود را در قبال ایران در چارچوب مذاکرات و توافقات برجام انجام بدهند.

جمهوری اسلامی ایران معتقد به تعهد در قبال تعهد است

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد به تعهد در مقابل تعهد است. چنانچه آنها تعهدات خود را انجام دهند ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم و چیزی بیشتر از توافقاتی که در برجام بوده را نمی‌پذیریم به‌ویژه در حوزه‌های هسته‌ای هر تصمیمی که باعث کُندی پیشرفت جمهوری اسلامی ایران شود را نمی‌پذیریم.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان، تایلند و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در عین حال همکاری خودمان را با آژانس ادامه می‌دهد. ما اطلاعات را همانطور که مسئولین هم اعلام کردند در اختیار آژانس گذاشته و خواهیم گذاشت و سعی می‌کنیم برخوردمان با آژانس برخورد سازنده باشد اما چنانچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیر از این با ما برخورد کند مسئولین ذیربط پاسخ لازم را می‌دهند.

ایران با قاطعیت و جدیت به‌دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها از مسیر مقاوم‌سازی اقتصاد باشد

پاک‌آیین درباره آینده مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: با توجه به خصومتی که آمریکا علیه ایران از خود نشان داده به‌خصوص در بحث حمایت از اغتشاشگران در ایران و هدایت گروه‌های تروریستی برای اقدام علیه ملت ایران است و با توجه به سکوت کشورهای اروپایی در ارتباط با اقدامات تروریستی در کشور و دخالت‌های مکرر در امور داخلی ایران به اعتقاد من در مقطع فعلی امیدی به تواق برای رسیدن به مذاکرات نرسید گرچه ایران همواره اعلام کرده است که برای رسیدن به توافق پایدار آمادگی دارد.

قطعنامه‌ شورای حکام ارزش فنی ندارد

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصریح کرد: قطعنامه‌ای که با انگیزه‌های سیاسی و فشار کشورهای آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران صادر شد هیچگونه ارزش فنی ندارد و یک اقدام کاملا سیاسی بود و به همین دلیل فاقد وجاهت قانونی است.

پاک‌آیین گفت: کشورهای مختلف جهان با اهداف سیاسی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی آشنا هستند و برای آنها هم اینگونه قطعنامه‌ها موضوع تکراری و غیرقابل باور است. لذا ما اعتنایی به این قبیل قطعنامه‌ای نمی‌کنیم و برنامه‌های هسته‌ای خود را با قدرت برای استفاده در مصارف صلح‌آمیز ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: مطمئن هستیم آژانس و کشورهای غربی از صدور چنین قطعنامه‌ای بهره‌ نمی‌برند و فقط برای مقطع کوتاهی فشار سیاسی علیه ایران وارد می‌شود که ما با ترفندهایی که داریم این فشارها را خنثی می‌کنیم. به اعتقاد من آژانس با صدور قطعنامه علیه ایران مجددا دچار اشتباه بود و باعث شد که بی‌اعتماد ایران به این نهاد افزایش پیدا کند.

این دیپلمات پیشین یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران این بیانیه را قبول ندارد و ارزشی برای آن قائل نیست و اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آمریکا و تروئیکای اروپا را محکوم می‌کند و معتقد است این اقدامات نه تنها کمکی به احیای برجام نمی‌کند بلکه موجب می‌شود که طرفین از تعهداتی که در برجام به آن متعهد شدند فاصله بگیرند و شرایط به قبل از برجام برگردد و در این صورت طرفی که ضرر می‌کند حتما غربی‌ها خواهند بود.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://enghelab-news.ir/News/item/6385